Jump to content

Tyvlåning av tau - storm?


MegaTrondy

Recommended Posts

Ta tilbake tauene og ta 4 av hans tau som straff.
Det er eneste måten dusten kommer til å  lære på.
Andres tau med rykkdemper og rktig justerte lengder er ikke noe man bare låner fordi man ikke gidder å skaffe seg tau selv.
Skjærgårdsjeeper finnes det nok av om skitten synker.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde nok fått navn og nummer til båteier og gitt beskjed om at fortøyningene han hadde lånt skal brukes på egen båt og at han må fortøye med eget utstyr.

Enig. Eneste løsning. Unødvendig hvis han heller hadde gitt beskjed. Da kunne man tatt med ekstra tau og begge vært fortøyd. Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å ta kontakt med havnesjef å få navn på eier av båt. Ring han og spør han om årsak til at han bruker dine tau. Har han gjort det for å sikre båten til han får ordnet seg tau er det vel ok.

Vi har vel alle et felles ansvar i en båthavn for å forebygge skader på både egne og andres båter.

Link to post
Share on other sites

Ta tilbake tauene og ta 4 av hans tau som straff.

Det er eneste måten dusten kommer til å lære på.

Andres tau med rykkdemper og rktig justerte lengder er ikke noe man bare låner fordi man ikke gidder å skaffe seg tau selv.

Skjærgårdsjeeper finnes det nok av om skitten synker.

Håper at dette ikke var seriøst ment. Men etter å ha møtt en del ekstremister rundt på båthavner, så er jeg jaggu ikke sikker. Det TS burde gjort i stedet for å sutre her på båtplassen, er å ta en telefon å finne eier. Ta kontakt å på høflig måte fortelle at han ønsker tauene sine tilbake. Da er jeg sikker på at dette hadde blitt løst i fred og fordragelighet.

Link to post
Share on other sites

Ta tilbake tauene og ta 4 av hans tau som straff.

Det er eneste måten dusten kommer til å  lære på.

Andres tau med rykkdemper og rktig justerte lengder er ikke noe man bare låner fordi man ikke gidder å skaffe seg tau selv.

Skjærgårdsjeeper finnes det nok av om skitten synker.

:rolleyes: Jøye meg....

 

Joltus sin løsning er fin. Redelig, dekker egne behov og uten passiv aggresjon.

 

Baatplassen er en berg og dalbane av mistet og gjenfunnet tro på det beste i mennesket. :worry:

Link to post
Share on other sites

Må man låne tau i en preker situasjon, ja greit, men man må samtidig gjøre sitt ytterste for å skaffe tau til veie til eget bruk og så legge tilbake lånte tau. Da mener jeg at man ikke kjører hjem og spiser middag før man skaffer nye tau. Man gjør det med en gang. Og må man låne tau, særlig ifbm ventet storm, så må det være fordi man må sikre båten der og da, for å unngå skade, og fordi man ikke rekker frem og tilbake til Biltema FØR det blåser opp.

 

Men det er nå min mening.

 

Kan jo bli interessant om låneren erstatter tauene/rykkdempere om de blir skader i stormen..

Link to post
Share on other sites

Var akkurat nede i foreningen nå en tur. Det er egentlig helt på grensen til at det går an å gå der. Når jeg var der var det en båt som ikke var sikret skikkelig (slår mot kanten på utriggeren) og hadde fått skader, og en ny utrigger som hadde løsnet. Siden jeg ikke hadde ekstra tau, og siden jeg ikke fant noen ledige tau på landgangen kan ikke jeg gjøre annet enn å gi beskjed videre til de som eier båten og styret i foreningen. Hadde ikke denne karen lånt tauene mine uten å spørre nå hadde jeg hatt noen ekstra tau jeg kunne ha brukt til å sikre båten og bryggen. Poenget mitt er at man ikke bare må ta seg til rette da det kan skape problemer for andre. Siden han har tatt noen av mine tau har jeg brukt reserve tauene mine til å fortøye egen båt og har ikke flere tau å bruke dersom båten min skulle slite seg. 

Link to post
Share on other sites

Personlig hadde eg gjort motsatt hvis eg trengte tauene. Eg hadde tatt mine, sikret hans båt så godt eg kan, funnet ut hvem han var og gitt beskjed på en normal måte at eg trengte tauene.

Håper du har like rørende omsorg for sykkeltyver også hvis du skulle trenge sykkelen din og du viste hvor den var.

Det hadde jo vært for ille hvis sykkeltyven skulle ett sted og kom for sent fordi han ikke hadde sykkel lenger

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jau... Hvis han ved å låne sykkelen min redder verdier for si 200 000 og oppover så er det greit. Foretrekker da også at han sier fra. Går an å få tilgivelse da.

 

Vil forøvrig ikke kalle det en tyv.

 

Under den summen er det oppstilling ved vegg og skutt.

 

Men som eg har sagt: når han ikke gir beskjed og bare tar seg til rette syns eg ikke det er greit med mindre han har en veldig god grunn.

Link to post
Share on other sites

Å låne tau for å ri stormen av er innafor. Det synest eg regnes som nødverge. Men å forlate båten med lånt tau uten vidare avklaring blir tynt.

At ikkje låneren var der når ts kom tilbake skyltest nok kanskje at han var på vei for å hente sine egne stormtau. Aller helst burde han ringt etter ekstra tau slik at han kunne holde oppsikt sjølv. Ellers forsvinner kanskje nødverge-behovet...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Å låne tau for å ri stormen av er innafor. Det synest eg regnes som nødverge. Men å forlate båten med lånt tau uten vidare avklaring blir tynt.

At ikkje låneren var der når ts kom tilbake skyltest nok kanskje at han var på vei for å hente sine egne stormtau. Aller helst burde han ringt etter ekstra tau slik at han kunne holde oppsikt sjølv. Ellers forsvinner kanskje nødverge-behovet...

Det er jeg enig i, men når det blir sendt varsel for neste en uke siden at man bør sikre båtene sine innen 2 juledag (kveld 21 desember ble det sendt varsel til oss) så har karen hatt god tid på seg til å skaffe egne tau til å sikre båten sin. Jeg var der den tidlig 22 desember for å sikre båten min da plutselig utriggeren løsnet og jeg måtte flytte båten min noen båser lengre inn etter å ha snakket med eier av den andre båsen om den kunne ligge der litt. Siden utriggeren min veltet og delvis sank fikk jeg ikke tak i alle tauene mine. Når endelig utriggeren var kommet på plass igjen, og jeg ikke ennå ikke hadde fått hentet alle tauene mine som hadde lagt under vann  hadde alt naboen vært der og tyvlånt tauene mine slik at jeg må bruke noen tynnere tau uten rykkdempere til å sikre båten min. 

 

Var der i dag for å se til båten min og naboen har ikke skaffet seg egne tau ennå. Håper tauene mine klarer stormen da jeg ikke har flere tau nå. Nå er det ganske ille der nede, så nå trenger man alt man kan få tak i av tau. Når han tok mine tau var det helt stille der inne. Han hadde også hatt mulighet i går ettermiddag og kveld til å sikre med sine egne tau, eller i formiddag. For meg er det å snylte - ikke nødverge.

 

I dag var det som sagt en ennan båt som hadde løsnet. Hadde jeg funnet ubrukte tau i dag til å sikre den båten som hadde løsnet med hadde det vært nødverge -ikke når man bare tar noen sine tau i "finvær" og ikke kommer tilbake for å bytte ut med egne tau.  Hadde kanskje hatt noen ekstra tau til overse i båten min dersom jeg ikke selv måtte bruke reserve tauene mine. 

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta tilbake tauene og ta 4 av hans tau som straff.

Det er eneste måten dusten kommer til å  lære på.

Andres tau med rykkdemper og rktig justerte lengder er ikke noe man bare låner fordi man ikke gidder å skaffe seg tau selv.

Skjærgårdsjeeper finnes det nok av om skitten synker.

 

Noen tanker om hvilket ansvarsforhold man kommer i ved denne type handling?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tenk om en bare kunne legge inn det obligatoriske regnummeret på båten i en app og få opp navn og tlf. nr på eier så en kan ringe.

 

Tanken bare slo meg... om jeg var bryggesjef hadde jeg krevd liste med navn og nummer synlig på en eller annen måte. Å måtte håndere sånne greier mellom båteiere bare fordi de ikke kan kontakte hverandre... jezzes.

Link to post
Share on other sites

Synes nå dette begynner å bære preg av altfor mange fridager og dertil øket inntak av aquavite og kanskje enda dyrere fluidium.

 

Med all respekt for alle verdens selvutnevnte kapteiner og andre kapteiner og skippere mener jeg det må være fullt legalt å låne noen taustumper som ikke ser ut til å være i bruk for å sikre sin egen båt under en storm eller uvær som har råket båthavnen.

 

At låneren ikke har gitt melding tilbake om lånet kan skyldes så mange ting at det ikke engang er verdt å diskutere.

 

At trådstarter i det hele tatt ser det som et problem all den tid han har flyttet båten sin og tilsynelatende ligger trygt finner jeg meget underlig.

 

Til de som sier at de ihvertfall ikke har så mye tau ombord at de kan fortøye opptil to båter samtidig vil jeg si at da har du for lite tau ombord og bør kjøpe noen kveiler til.

 

Jeg blir også meget forundret over utvist sjømannskap til de som omtrent mener at "det er bare å kappe tauene og ta de tilbake"-" det er jo ikke mitt problem om denne tautyven sin båt havarerer".

 

God Jul.

Link to post
Share on other sites

Ikkje enig.

Slik saken her belyses går det tydelig fram at det er tyvlånt tau over fleire dager til stormsikring, og ikkje lånt i nødverge. Dette hadde vert grunnlag for oppsigelse av denne båten i mitt bryggeannlegg, med mindre vedkommende gjorde greie for uforusette ting som sjukdom eller anna som hindra han i å opptre rederlig etter nødlån.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Men nå er stormen over, så da flytter du båten tilbake og tar I bruk tauene han har "lånt" igjen. Jeg ville også ha hentet tauene du brukte på den andre båten. Greit å være snill, men det er da grenser for snillhet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er veldig frekt å tyvlåne naboens tau - med rykkdempere og det hele - for å fortøye egen båt for storm. Hvis man skal ha dobbelt sett med tau burde vel tyven ha brukt av sine egne doble sett. Det er dessuten ikke usannsynlig at rykkdempere og/eller tau blir skadet av gnaging i løpet av storm, og uansett er tauene blitt strekt og har mindre verdi nå enn som nye.

 

Jeg ville ha spurt havnesjefen om hvem vedkommende er, ringe ham og si at han kan beholde tauene han har stjålet, men at du kjøper nye og sender ham regningen. 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg flyttet båten min tilbake i dag. Tauene var ikke på plass ennå og det ser ut som et tau med rykkdemper er borte. Enten har han brukt det også har det forsvunnet/blitt ødelagt, eller så har noen andre tatt det. Kunne ikke finne igjen tauet mitt noen steder. Har fortøyd båten med reserve tauene mine nå. Syns det er ubehaglig å ta av fortøyningen på en annen båt selv om det er mine tau. Får håpe han fint legger de tilbake på brygge neste gang han er for å se til båten sin. Som sagt har båten min lagt på samme plass hele vinteren med unntak av et par dager mens utriggeren ble raparert. Han vet godt at det er mine tau da jeg har brukt de til å fortøye båtene mine.

Link to post
Share on other sites

Til de som sier at de ihvertfall ikke har så mye tau ombord at de kan fortøye opptil to båter samtidig vil jeg si at da har du for lite tau ombord og bør kjøpe noen kveiler til.

Det må du gjerne mene, men det er ingen som har sagt dette.

 

Hvis det er meg du sikter til bør du lese litt mer.

 

Eg sa eg har nok til min egen båt og ikke nok til å fortøye to båter til storm.

 

Og hvis grunnen til at eg skal ha enda mer tau enn dobbelt opp er at andre skal kunne låne når det passer de så nei takk. Da er det vitterlig de som burde kjøpe mer tau...?

Link to post
Share on other sites

Det er jo prisverdig at nokon tar lett på slike saker. Det gjør kanskje båtlivet i havna fredeligere. Men om man fikk ha sine tau i fred så ville det kanskje vert ennå fredeligere.

Eg hadde blitt rimelig sveitt og rådvill om eg kom ned for å setje på stormtaua, og så var de borte. Men eg ser at beliggenhet og båttype sjølvsagt er avgjerande for våre forskjellige reaksjoner, nokon stormsikrar båten med ein ekstra 2meter lang brest til uterigger og andre må ut med fleire trosser på kanskje 15-20 meter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...