Fjordnissen Startet 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2016 (redigert) Hei Jeg vurderer og kjøpe en båt nå, med en 2001 kad43 i kjelleren... Så lurer litt på fordelene/ulempene med denne motoren... Motoren i følge selger har vært gjevnlig vedlikeholdt, den har gått rundt ca 900 timer, alt av deler har vært byttet ut etterhvert. Selger påstår at alt er dokumentert, det høres veldig bra ut. Men er det noe å stole på, hva kan jeg forvente av vedlikehold, service, utskifting av deler osv på en kad43...? Ja jeg har søkt endel her på forumet, men søkeresultatet gir meg gjerne like mange meninger som det er brukere da. Så jeg ønsker bare å høre deres erfaringer :-) ...Jeg er foressten helt grønn på volvo diesler, (kansje det er en fordel, hihi ) Redigert 25.Desember.2016 av Fjordwing19HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Grei motor Kad 43. Ventiljustering må gjøres relativt ofte, se instruksjonsbok. Hadde selv en Kamd 43 i noen år, problemfri for meg. Kun service justere ventiler og skifte impeller. 900 timer er ikke mye på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 "Alt av deler har blitt byttet etterhvert"... Menes alt av servicedeler som reimer, filtere, oljer og impeller? Er ikke så mye annet som burde vært byttet på 900 timer. Som nevnt er ventiljustering viktig å følge. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Hei Fjordwing, Min mening er at disse motorene er noe av det seigeste du får tak på - Ikkeno elektronikk... enkelt vedlikehold årlig - dieselfilter, olje, oljefilter og impeller enkelt vedlikehold 3.-5. år - reimer, kjøleveske, rens av intercooler, rørkjøler og motorblokk enormt forhandlernett/antall mekanikere som kan denne motoren Sånn teknisk er det ikke noe problem å få 15000 timer på en slik motor med kun elementært stell. Har sett både lekter og taxibåt med over 10.000 timer. Blir forundret når du skriver at en motor under 1000 timer har "alle deler bytta" Har den fått olje/filter som den skal måler du ikke slitasje på 1000 timer Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Disse motorene har EDC system og er delvis elektronisk styrt. Her er det jo selvfølgelig fare for at "hjernen" ryker da og det er jo ikke billig. Men hadde ikke vært veldig bekymret for det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Kom ikke EDC på KAD44? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Scand Baltic Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Den er på 44, mulig jeg tar feil der. Legger den ballen død. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 (redigert) http://www.volvopenta.com/volvopenta/na/en-us/our_company/history/pages/1991.aspx masse interesant mht evelusjonen.... "In 1997 the KAD concept is extended to a full series of high performance marine diesels rated from 170 hp (125 kW) to 260 hp (191 kW): the KAD32, KAD43 and the top-of-the-line KAD44 EDC. Combined with the unique Duoprop, the KAD series delivers a performance that in many ways outdoes that of gasoline engines and it represents a brand new alternative for performance boating.High power, no delay Compared to a traditional engine, the KAD gives high power directly from standstill with immediate response to the helmsman's intentions. The mechanically driven compressor engages at low revs giving very high torque to rapidly move the boat onto the plane. At higher revs the compressor disengages and the turbo takes over to give high power output and excellent top speed. The EDC (electronic diesel control) managed KAD44 goes one step further. The compressor and turbo are only engaged when the EDC system decides they are really needed. This gives even better response, improved on-board comfort and reduced fuel consumption." Redigert 25.Desember.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Ja EDC kom først med KAD44/300. Men KAD43 har jo kompressoren også i tillegg til turbo. Men den er vel relativt driftssikker. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjordnissen Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 "Alt av deler har blitt byttet etterhvert"... Menes alt av servicedeler som reimer, filtere, oljer og impeller? Er ikke så mye annet som burde vært byttet på 900 timer. Som nevnt er ventiljustering viktig å følge. Hehe kansje litt feilsitert av meg, men i følge servicer som er tatt på motor er alt av servicedeler ja byttet etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Hei Fjordwing, Min mening er at disse motorene er noe av det seigeste du får tak på - Ikkeno elektronikk... enkelt vedlikehold årlig - dieselfilter, olje, oljefilter og impeller enkelt vedlikehold 3.-5. år - reimer, kjøleveske, rens av intercooler, rørkjøler og motorblokk enormt forhandlernett/antall mekanikere som kan denne motoren Sånn teknisk er det ikke noe problem å få 15000 timer på en slik motor med kun elementært stell. Har sett både lekter og taxibåt med over 10.000 timer. Blir forundret når du skriver at en motor under 1000 timer har "alle deler bytta" Har den fått olje/filter som den skal måler du ikke slitasje på 1000 timer Heh, skjønner, gjorde en liten feil der i farta, men det jeg mente var i sammenheng med service på motor, så var alt som har med det og gjøre byttet etterhvert. 15000 timer sier du? Høres ut som en veldig slitesterk motor om man tar vare på den da... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 (redigert) Ja EDC kom først med KAD44/300. Men KAD43 har jo kompressoren også i tillegg til turbo. Men den er vel relativt driftssikker. Så den har altså både kompressor og turbo? unnskyld dumme spørsmål, men kan ikke så mye volvo diesel ennå, mener og ha lest at denne motoren identisk med 44/300, er det mulig og konvertere denne om til det etterhvert? Redigert 26.Desember.2016 av Fjordwing19HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 (redigert) Motoren det er snakk om yter ifølge selger 250hk, om det har noe å si, kan også nevne at den har hatt kontinuerlig vedlikehold av en annerkjent volvo mekaniker som kan disse motorene. Redigert 26.Desember.2016 av Fjordwing19HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Men det høres nå ut som en rimelig driftsikker motor med lite kluss, med lett vedlikehold, etter deres meninger om den. Det er jo veldig positivt. Er 24-25 knop toppfart normalt på en 32foting på nesten 3t, med en kad43 på rundt 250hk i kjellern, eller høres det urealistisk ut? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Min mening er at disse motorene er noe av det seigeste du får tak på - Er ikke det å ta litt i? Jeg mener, alt er relativt, men om man snakker om båtdiesel har man jo alt fra Sabb G, MAN D28xx, Scania, Cummins BTA osv. Og hvis man først snakker om Volvo, så har vel TAMD 41P, 63P, 74/75 osv. ry på seg for å være litt mer seiglivet enn KAD serien? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 (redigert) KAD44/300 har dobbelt så mange ventiler så ikke enkelt å konvertere. Kanskje best med bare 12 ventiler når de må justeres. Det finnes jo motorer i denne klassen med hydrauliske ventilløftere som altså ikke trenger justering. F.eks. min 4.2 liter 250 hk (225 på propellaksling) Mercruiser diesel fra 1998 som veier ca det samme som KAD43 (3,6 liter) men har ingen kompressor. Større sylindervolum kompenserer for det. Og den kan omprogrammeres for mere effekt siden høytrykkspumpa er elektronisk styrt. Men mulig KAD43 er en mere skuddsikker konstruksjon da når alt kommer til alt. KAD43 har vel 218 hk på propellakslingen. Les mere her om KAD43/44/300 https://baatplassen.no/i/topic/51279-forskjellen-på-kad-4344-og-300/ Ja det finnes seigere motorer, men de er jo i en tyngre klasse og sjeldent brukt til drev (bortsett fra D6 på 5,5 liter da men det er jo også en hurtiggående diesel). De seigere går dessuten på lavere turtall, drøyt 1000 rpm lavere vanligvis. Skal nok være rimelig gode driftsforhold og relativt kontinuerlig drift for at en KAD43 skal holde 10-15.000 timer. Men det er da også kun av akademisk interesse for fritidsbruk. Redigert 26.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Er ikke det å ta litt i? Jeg mener, alt er relativt, men om man snakker om båtdiesel har man jo alt fra Sabb G, MAN D28xx, Scania, Cummins BTA osv. Og hvis man først snakker om Volvo, så har vel TAMD 41P, 63P, 74/75 osv. ry på seg for å være litt mer seiglivet enn KAD serien? Hei Komodo, sammenliknet med de alternative motorene (samme vekt, samme størrelse, samme effekt, samme turtall) så sliter jeg med å finne et alternativ som er bedre. Disse motorene har oppnådd høye timetall selv i lystbåter. Det er mange som har kjøpt brukte taxibåt motorer som ble solgt på 5000 - 11500 timer og har kjørt med disse i 15 år.... som meg selv. De fleste taxibåtene gikk jo over til KAD44 når denne kom på markedet. Mens når D6'ene startet å havarere så var mange skeptiske til å gå over til disse. Dette er dog en saga blott nå. Sjekk gjerne med marinaer ved Stathelle, Langesund, Valle og Kragerø. Disse motorene finnes det mange av men hyppigheten av alvorlige problem er lav. Husk at dette tross alt er motorer som går 3900 o/min på fullt. Har ikke snakket ned de andre merkene men sliter oppriktig med å finne bedre alternativ. FjordWing ser på drevbåter og da holder jeg typiske akselbåt-motorer utenfor, mange av de motorene du nevner mener jeg hører hjemme i denne kategorien... Jeg har ett DPE av første generasjon drev som har gått 5500 timer, de fleste i en taxibåt. Spør gjerne de som kjøpte Mercrusers første duoprop om hvor mange timer de oppnådde.... da kan man snakke om kvalitetsforskjell Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 (redigert) F.eks. Bravo 3 første generasjon på en Mercruiser diesel 7,3 V8 270/300 hk fra slutten av 90-tallet, i en tung bred båt Grei oppskrift på et ofte kort og hektisk liv for drevet. Her litt om drev, fra Båtmagasinets drevskole 2012: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/del-3-drevskolen http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/del-1-drevskolen http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/del-2-drevskolen-slik-får-drevet-det-bra Redigert 26.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjetil1 Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Hadde to stk 43 selv. Gode motorer, lette å skru på. De har en tendens å lekke kjølevæske i pakninger på eksosmanifoil. Men det er lett å skifte selv, sålenge tommelen er midt i hånda... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Komodo Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 FjordWing ser på drevbåter og da holder jeg typiske akselbåt-motorer utenfor, mange av de motorene du nevner mener jeg hører hjemme i denne kategorien... Ja, jeg tenkte helt generelt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mthoms Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 <script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script> Er 24-25 knop toppfart normalt på en 32foting på nesten 3t, med en kad43 på rundt 250hk i kjellern, eller høres det urealistisk ut? Topfarten afhænger meget af skrogets form, så noget præcist kan man nok ikke sige, men min Scand 8600 på knapt 20 fod, som vejer, vejer 3,5t ved søsætning, den klarer 27-28 knob med bare 200HK fra en Volvo Penta 41a. Jeg synes bestemt ikke 24-25 knob lyder urealistisk. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Yalmar motor er å foretrekke Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Komodo Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Yalmar gikk på skolen i fjerde. (sorry, måtte bare ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 (redigert) ...prøver igjen... KAD43 er motor for/med drev. Utbudet av Yalmar og Yanmar i klassen for ca 220hk er begrenset. På noen modeller Yanmar kan skifte av blokkmonterte anoder (som et eksempel) være krevende og deleprisene kan konkurrere ut KAD med unntak av intercooler innmat hvor Volvo Penta KAD tar kaka... selv om det er sjeldent denne må byttes dersom man konserverer skikkelig Redigert 26.Desember.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Volvo, Yanmar, Yalmar... you name it https://www.youtube.com/watch?v=4qgaV5PNn3k Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.