Jump to content

Vurderer kjøp av båt med kad43, ønsker synspunkter...

Fjordnissen

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer og kjøpe en båt nå, med en 2001 kad43 i kjelleren... Så lurer litt på fordelene/ulempene med denne motoren... Motoren i følge selger har vært gjevnlig vedlikeholdt, den har gått rundt ca 900 timer, alt av deler har vært byttet ut etterhvert. Selger påstår at alt er dokumentert, det høres veldig bra ut. Men er det noe å stole på, hva kan jeg forvente av vedlikehold, service, utskifting av deler osv på en kad43...?

Ja jeg har søkt endel her på forumet, men søkeresultatet gir meg gjerne like mange meninger som det er brukere da. Så jeg ønsker bare å høre deres erfaringer :-)

...Jeg er foressten helt grønn på volvo diesler, (kansje det er en fordel, hihi :giggle:)

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)

Hei Fjordwing,

Min mening er at disse motorene er noe av det seigeste du får tak på - 

• Ikkeno elektronikk...
  • enkelt vedlikehold årlig - dieselfilter, olje, oljefilter og impeller
  • enkelt vedlikehold 3.-5. år - reimer, kjøleveske, rens av intercooler, rørkjøler og motorblokk
  • enormt forhandlernett/antall mekanikere som kan denne motoren

Sånn teknisk er det ikke noe problem å få 15000 timer på en slik motor med kun elementært stell. Har sett både lekter og taxibåt med over 10.000 timer. Blir forundret når du skriver at en motor under 1000 timer har "alle deler bytta" 

Har den fått olje/filter som den skal måler du ikke slitasje på 1000 timer

http://www.volvopenta.com/volvopenta/na/en-us/our_company/history/pages/1991.aspx              masse interesant mht evelusjonen....

"In 1997 the KAD concept is extended to a full series of high performance marine diesels rated from 170 hp (125 kW) to 260 hp (191 kW): the KAD32, KAD43 and the top-of-the-line KAD44 EDC. Combined with the unique Duoprop, the KAD series delivers a performance that in many ways outdoes that of gasoline engines and it represents a brand new alternative for performance boating.

High power, no delay Compared to a traditional engine, the KAD gives high power directly from standstill with immediate response to the helmsman's intentions. The mechanically driven compressor engages at low revs giving very high torque to rapidly move the boat onto the plane. At higher revs the compressor disengages and the turbo takes over to give high power output and excellent top speed. The EDC (electronic diesel control) managed KAD44 goes one step further. The compressor and turbo are only engaged when the EDC system decides they are really needed. This gives even better response, improved on-board comfort and reduced fuel consumption."

Redigert av dieselfan (see edit history)

Ja EDC kom først med KAD44/300.

Men KAD43 har jo kompressoren også i tillegg til turbo. Men den er vel relativt driftssikker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

"Alt av deler har blitt byttet etterhvert"...

Menes alt av servicedeler som reimer, filtere, oljer og impeller?

Er ikke så mye annet som burde vært byttet på 900 timer.

Som nevnt er ventiljustering viktig å følge.

Hehe kansje litt feilsitert av meg, men i følge servicer som er tatt på motor er alt av servicedeler ja byttet etterhvert

Hei Fjordwing,

• Ikkeno elektronikk...
  • enkelt vedlikehold årlig - dieselfilter, olje, oljefilter og impeller
  • enkelt vedlikehold 3.-5. år - reimer, kjøleveske, rens av intercooler, rørkjøler og motorblokk
  • enormt forhandlernett/antall mekanikere som kan denne motoren

Sånn teknisk er det ikke noe problem å få 15000 timer på en slik motor med kun elementært stell. Har sett både lekter og taxibåt med over 10.000 timer. Blir forundret når du skriver at en motor under 1000 timer har "alle deler bytta" 

Har den fått olje/filter som den skal måler du ikke slitasje på 1000 timer

Heh, skjønner, gjorde en liten feil der i farta, men det jeg mente var i sammenheng med service på motor, så var alt som har med det og gjøre byttet etterhvert.

15000 timer sier du? Høres ut som en veldig slitesterk motor om man tar vare på den da...

Ja EDC kom først med KAD44/300.

Men KAD43 har jo kompressoren også i tillegg til turbo. Men den er vel relativt driftssikker.

Så den har altså både kompressor og turbo? unnskyld dumme spørsmål, men kan ikke så mye volvo diesel ennå, mener og ha lest at denne motoren identisk med 44/300, er det mulig og konvertere denne om til det etterhvert?

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)

Er ikke det å ta litt i?

Jeg mener, alt er relativt, men om man snakker om båtdiesel har man jo alt fra Sabb G, MAN D28xx, Scania, Cummins BTA osv. Og hvis man først snakker om Volvo, så har vel TAMD 41P, 63P, 74/75 osv. ry på seg for å være litt mer seiglivet enn KAD serien?

KAD44/300 har dobbelt så mange ventiler så ikke enkelt å konvertere.

Kanskje best med bare 12 ventiler når de må justeres.

Det finnes jo motorer i denne klassen med hydrauliske ventilløftere som altså ikke trenger justering.

F.eks. min 4.2 liter 250 hk (225 på propellaksling) Mercruiser diesel fra 1998 som veier ca det samme som KAD43 (3,6 liter) men har ingen kompressor. 

Større sylindervolum kompenserer for det. Og den kan omprogrammeres for mere effekt siden høytrykkspumpa er elektronisk styrt.

Men mulig KAD43 er en mere skuddsikker konstruksjon da når alt kommer til alt.

KAD43 har vel 218 hk på propellakslingen.

Les mere her om KAD43/44/300 https://baatplassen.no/i/topic/51279-forskjellen-på-kad-4344-og-300/

Ja det finnes seigere motorer, men de er jo i en tyngre klasse og sjeldent brukt til drev (bortsett fra D6 på 5,5 liter da men det er jo også en hurtiggående diesel).

De seigere går dessuten på lavere turtall, drøyt 1000 rpm lavere vanligvis.

Skal nok være rimelig gode driftsforhold og relativt kontinuerlig drift for at en KAD43 skal holde 10-15.000 timer. 

Men det er da også kun av akademisk interesse for fritidsbruk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Er ikke det å ta litt i?

Jeg mener, alt er relativt, men om man snakker om båtdiesel har man jo alt fra Sabb G, MAN D28xx, Scania, Cummins BTA osv. Og hvis man først snakker om Volvo, så har vel TAMD 41P, 63P, 74/75 osv. ry på seg for å være litt mer seiglivet enn KAD serien?

Hei Komodo, sammenliknet med de alternative motorene (samme vekt, samme størrelse, samme effekt, samme turtall) så sliter jeg med å finne et alternativ som er bedre. Disse motorene har oppnådd høye timetall selv i lystbåter. Det er mange som har kjøpt brukte taxibåt motorer som ble solgt på 5000 - 11500 timer og har kjørt med disse i 15 år.... som meg selv. De fleste taxibåtene gikk jo over til KAD44 når denne kom på markedet. Mens når D6'ene startet å havarere så var mange skeptiske til å gå over til disse. Dette er dog en saga blott nå.

Sjekk gjerne med marinaer ved Stathelle, Langesund, Valle og Kragerø. Disse motorene finnes det mange av men hyppigheten av alvorlige problem er lav. Husk at dette tross alt er motorer som går 3900 o/min på fullt.

Har ikke snakket ned de andre merkene men sliter oppriktig med å finne bedre alternativ.

FjordWing ser på drevbåter og da holder jeg typiske akselbåt-motorer utenfor, mange av de motorene du nevner mener jeg hører hjemme i denne kategorien...

Jeg har ett DPE av første generasjon drev som har gått 5500 timer, de fleste i en taxibåt.

Spør gjerne de som kjøpte Mercrusers første duoprop om hvor mange timer de oppnådde.... da kan man snakke om kvalitetsforskjell

F.eks. Bravo 3 første generasjon på en Mercruiser diesel 7,3 V8 270/300 hk fra slutten av 90-tallet, i en tung bred båt  :saint:

Grei oppskrift på et ofte kort og hektisk liv for drevet.

Her litt om drev, fra Båtmagasinets drevskole 2012:

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/del-3-drevskolen

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/del-1-drevskolen

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/del-2-drevskolen-slik-får-drevet-det-bra

Redigert av teerex (see edit history)

<script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script>

Er 24-25 knop toppfart normalt på en 32foting på nesten 3t, med en kad43 på rundt 250hk i kjellern, eller høres det urealistisk ut?

Topfarten afhænger meget af skrogets form, så noget præcist kan man nok ikke sige, men min Scand 8600 på knapt 20 fod, som vejer, vejer 3,5t ved søsætning, den klarer 27-28 knob med bare 200HK fra en Volvo Penta 41a. Jeg synes bestemt ikke 24-25 knob lyder urealistisk.

...prøver igjen... KAD43 er motor for/med drev.

Utbudet av Yalmar og Yanmar i klassen for ca 220hk er begrenset.

På noen modeller Yanmar kan skifte av blokkmonterte anoder (som et eksempel) være krevende og deleprisene kan konkurrere ut KAD med unntak av intercooler innmat hvor Volvo Penta KAD tar kaka...  selv om det er sjeldent denne må byttes dersom man konserverer skikkelig 

Redigert av dieselfan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...