Jump to content

Hvordan koble strøm på kabeloppruller.

Tallisman

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som er kyndig på Elektro jeg har fått en kabel oppruller av typen Luna ECR 3 1,5-15. Pleier og klare ut med enkle strømtilkoblinger men denne hvar rigtig så vrien .

Ett problem er att jeg får ikke til og laste opp bilde .Hovedproblemet er att på innsiden av dekselet på den ene siden er sukkerbiter som en skal koble til en kort kabel som det skal monteres kontakt på her er mange tilkoblingsmuligheter her er også en overbelastning sikring med sukkerbit på Vil tro att det er mange i hvertfall ufaglærte som vil klø seg i hodet og undre seg på hva som er rette måten og koble strøm til denne trommelen på.

Jo jeg har koblingskjema men er ikke faglært elektriker og lurer på hvordan jeg skal forstå denne tegningen . Burde vel muligens være enkelt men ser ut for att dette må jeg ha inn med teskje .

Jo jeg har koblingskjema men er ikke faglært elektriker og lurer på hvordan jeg skal forstå denne tegningen . Burde vel muligens være enkelt men ser ut for att dette må jeg ha inn med teskje .

Jeg regner med at det er 230V tilførsel du skal ha in på trommelen. Siden du ikke forstår koblingskjemaet og ikke er faglært bør du glemme teskjea og holde deg unna ! 

Dette er jobb for autoriserte folk som vet hva de holder på med. Strøm skal man ikke kødde med - spesielt ikke i nærheten av vannet !

Har lagt ved koblingskjema på Luna kabeloppruller.

Det som er markert med rødt, der skal 230V gå inn.
Det som er markert med grønt, skal gul/grønn jordledning kobles til.

bilde

SteinMR: han skal koble opp den som er enfase, (merket som 3 poler) på tegningen. 

Da skal som du sier fasene kobles på N L og jord på jord 

Men jeg er fortsatt usikker på 1 og 2, "kabelsko med passende sektion", og da hadde det vært greit å sett innmaten, for det er jo en et termiskvern inni her, mellom 2 og L.

Er det en lask mellom 1 og 2 levert ferdig, eller må den også monteres? Og om det er sukkerbiter, og det velges vel en myk kabel, så da hadde jeg presset på endehylser. 

Og dette skal vel ikke monteres i en båt eller på en brygge? Dette passer bedre i en furtebu eller i til nøds i en garasje. 

~Cral

Enig med det som Cral har beskrevet.

Så at tegningen har beskrevet både en 3 faset og 1 faset krets, men regnet med at Tallisman har en vanlig enfaset kabeltrommel siden den er merket med 3 x 1,5 mm2.

For tilkobling til enfas krets, kan en bruke begge tegningene siden tilkobling av N og L vil være på det samme sted på begge.

Jeg regner også med at det finnes en lask mellom N og 1, samt mellom L og 2. (Hvis ikke må dette monteres).

Så lenge termiske sikringen (Den på toppen) ikke er løst ut, vil dette holde relè slik at resten av kretsen får strøm.

Har lagt ved koblingskjema på Luna kabeloppruller.

Det som er markert med rødt, der skal 230V gå inn.

Det som er markert med grønt, skal gul/grønn jordledning kobles til.

bilde

. Takk for svar SteinMR. Det er ingen Lask montert fra fabrikk . Da blir altså rigtig kobling Ledningsforbindelse mellom N og 1 og mellom L og 2 og i tilegg kobler jeg slik som det går frem av din tegning markert med grønt og rødt. Antar att det du kaller lask er en kort ledningstump

Legger du en lask mellom 2 og L så kobler du bare vekk hele vernet, så gi f... i å gjøre det. Har egentlig ikke så mye så, vil ikke virke når du er ferdig uansett. 
Tegningen er heller ikke rett for produktet ditt. 

Uten bilde sier jeg ikke mer. 

Anbefaller at du tar dette med til en elektriker og får dem til å koble for deg. 

Edited by Cral (see edit history)

~Cral

Det er SO fort gjort - å smelta kabelen mens den er på trommelen, hvis dette ikkje er riktig gjort, so eg istemmer: Få fatt i ein elektrikar og få det gjort skikkelig.

No er det ogso mange ganger slik at kabel som er smeltet på trommelen = brann.

Ein trommel som er skikkelig tilkobla har eit temperaturvern som passer på at det ikkje blir for varmt. Dermed so slår trommelen av lyset hvis du bruker for mykje, og so blir DET eit problem.

Magne