Jump to content

Pequods årsoppsummering

Pequod

Recommended Posts

Vel, i alle fall et forsøk på en oppsummering...

Jeg var sist ute i båten på første juledag, og jeg regner med at jeg vel får et par turer til før nyttår. Akkurat nå er jeg oppe i 315 turer totalt siden jeg fikk båten, 104 i år totalt. Hittil altså.

Juni og september er de månedene jeg var flest ganger utpå, 16 turer hver måned, mens jeg fikk med meg 12 turer i juli og 13 turer i august. I januar ble det bare en eneste tur, noe som skyldes kombinasjonen av at båthavna fikk store skader under et kraftig uvær, samt at det var is på fjorden i noen uker.

Har satt ny rekord i overnattinger i båten, er i skrivende stund oppe i 48 og hadde håpet på å nå 50, men det ser dårlig ut nå. Skjønt, det er jo nok dager igjen til å få det til... (Kommer med litt mer statistikk utpå nyåret!)

Korteste turen jeg fikk med båten var også i denne perioden, i distanse, var en tur rett ut av båthavna og bare noen få meter videre, da måtte jeg snu på grunn av isen. men jeg lå nå utpå i over en time og koste meg om bord, selv om jeg ikke kom langt! :smiley:  Lengste tur ble den jeg tok i høstferien, da jeg kom litt sør for Hamburgssund før jeg snudde. Til sommeren skal jeg lenger - Sotekanalen er målet!

Jeg har også fått vært på steder jeg ikke har gått i land før. Tønsberg og Østre Bolærne, Åsgårdstrand i april var nye områder for meg, og jeg har veldig lyst å komme meg lenger sørover også på den siden av Oslofjorden. Ellers gikk jeg i land på Sand på Spjærøy, Hankø (bare passert der før), Larkollen, Resö og ikke minst Fjällbacka og allerede nevnte Hamburgssund.

Fikk også bevist for meg selv hva jeg ikke kan - nemlig bytte skroggjennomføring - der stoppet evnen! 

Mens 2015 var et år preget av amputasjonen og kampen for å komme tilbake - ikke bare med tanke på båtlivet - så har 2016 for meg mer vært et slags konsolideringsår. Jeg kom meg jo raskt tilbake i båten i fjor, og har fortsatt med det i 2016. Båten har blitt litt preget av at jeg har prioritert bruken, og ikke vært så nøye med den planlagte oppussingen. Etter planen skal det bli forandringer på det til neste år!

I 2016 har jeg kommet tilbake i full jobb, jeg har begynt å spille trommer igjen, og jeg er ute med båten som aldri før! Jeg klarer nok ikke å nå det litt hårete målet jeg satte for meg selv - å doble antall turer fra det 57 i amputasjonsåret - men jeg er svært nær, og har hatt mange, fine båtopplevelser. Hele tre båtferier i Sverige har det blitt, den første med rederinnen, den andre med døtrene og den tredje alene. Mye tyder på samme scenario neste år! Var ikke helt heldig med været noen av gangene, men ingen har klaget. Til neste år planlegger jeg å ta litt mer sammenhengende ferie, for å kunne nå lenger.

På tampen av året har jeg også fått en ny protese som vil gjøre båtlivet noe enklere, nemlig en protese som gjør at jeg kan dusje stående! Og bade både i basseng og sjø som andre. Den tåler nemlig vann. Den har dog ikke svømmeføtter, men det får jeg vel leve med!  :smiley: Jeg svømte i basseng for første gang i Spania i august, og det var en ny opplevelse. Det gikk fint å svømme med ett ben, men jeg tror jeg ville fått problemer ganske fort om jeg skulle ha svømt over større avstander. Men veldig nyttig å vite hvordan kroppen oppfører seg i vann hvis jeg skulle være uheldig og falle uti fra båten. Med bade/svømme-protesen vil jeg vel få litt mer skyvekraft når jeg svømmer. Og ikke minst vil protesen gjøre oppholdet i gjestehavner til neste år mye enklere. Jeg slipper å dra med meg en egen dusjkrakk hver gang jeg skal dusje, jeg bare tar med meg protesen og kan dusje stående slik som alle andre. 

Jeg har også hatt den glede av å treffe flere av folkene her på forumet i "real life" - alt fra han som tok imot tampen i Skjærhalden en sen kveld og lurte på om jeg var Pequod siden han hadde lest på forumet at jeg var på vei, til flere hyggelige møter med Oscarsborg-gjengen, og ikke minst en hyggelig prat med Bonus og kona i Moss.

Var også litt spesielt å bli intervjuet av Astor - jeg er jo vant til å sitte på hans side av pennen - nyttig å oppleve det også. Selv om jeg synes tre sider i Båtens Verden kanskje var noe i overkant...  :giggle:

Gleder meg til 2017 - og ønsker alle båtfolk et godt nytt år!  :fireworks3:  :fireworks1:  :newyearcheers:

Edited by Pequod (see edit history)

Det var en glede å møte deg ute i Holmsbu i sommer. Du fortjente hver eneste linje, kan jeg fortelle deg. Med din iver i en hverdag få av oss kan forestille seg, er det Spennede å følge deg fremover. Du er en sann båtentusiast i mine øyne.

Vi sees på fjorden!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tack för bra Årskrönika.

Tänkte att jag skulle skriva en själv men är inte så flink på att skriva.

Ser fram emot att möta dig söder om Sotekanalen nästa år.

Rekommenderar en sådan tur sist i juni och början av juli innan högsäsongen börjar.

Tack för bra Årskrönika.

Tänkte att jag skulle skriva en själv men är inte så flink på att skriva.

Ser fram emot att möta dig söder om Sotekanalen nästa år.

Rekommenderar en sådan tur sist i juni och början av juli innan högsäsongen börjar.

Håper å komme meg ned til Hållö neste sommer ja!  :yesnod:  :thumbsup:

Imponerende entusiasme! At estetikken får vike fordi båten er i svært aktiv bruk skal du ikke ha dårlig samvittighet for. I alle fall prøver jeg å overbevise meg selv om det samme ...

At estetikken får vike fordi båten er i svært aktiv bruk skal du ikke ha dårlig samvittighet for.

Godt å høre! Min ser fæl ut for tiden, men er I bruk nesten daglig så det blir ikke mye tid til stell. Men båter skal brukes, det er jo det de er til!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Imponerende entusiasme! At estetikken får vike fordi båten er i svært aktiv bruk skal du ikke ha dårlig samvittighet for. I alle fall prøver jeg å overbevise meg selv om det samme ...

Hehe, har i allefall fått den noenlunde vasket og pusset, pluss nytt bunnstoff, så det kunne vært verre...

Men nå over nyttår skal kalesjen leveres til reparasjon og vask, og jeg håper å få skiftet trekk på sofa og puter ute samt pusset og lakkert litt treverk.

Edited by Pequod (see edit history)

Hadde håpet å avslutte årets sesong med en liten svipptur i dag, men i løpet av de to siste dagene forandret værmeldingen seg fra 2-3 m/s til 8-9 m/s, så da ble det en kaffeklunk i kabinen istedenfor i dag. I morgen rekker jeg neppe noen tur og søndag er det jobb. Vi får satse på at det blir noen turer i januar før kuldegradene setter inn for alvor!  :smiley: