Jump to content

Zinkanode på propellaksel. Skal-skal ikke?


Torsen67

Recommended Posts

At det skal gro mere med zink på propel/aksel høres rart ut. Hadde zink på propell-mutter på Polarsnekka mi (2011mod båt m/ Yanmar og Radice propell) i de fem sessongene jeg hadde båten, aldri noe groing overhode der. Skiftet zinken hver høst, da den jo var ganske oppspist. og propellen så ut som ny, da båten ble solgt.  Nabo-båten (Nidelv 24) har ikke brukt zink på propellen/akselen, men den var veldig full av rur, og har også fått en mer "rødlig" farge. Vil absolutt anbefale en zink-anode på propell/aksel.

Link to post

Det stemmer at det gror mindre på propeller uten anode. Men samtidig så er den mer utsatt for tæring, og det er jo ikke så greit. Takke meg til å skrape vekk litt rur nå og da fremfor å måtte bytte propell pga tæring. Og du har jo luke også, så da er det enda enklere....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har hatt den samme propellen på min Saga 27 i 30 år, og det er helt tydelig at det blir mye mindre rur uten anode. Dette fikk jeg forklart av en kollega på FFI som var forsker innen maritim biokjemi som noe med "miljøet" (basisk, ioner ol.) rundt propellen med anode som rurlavrene ikke likte. Nå er det dessverre 11 år siden jeg pensjonerte meg og har ikke lenger kontakt med henne for å få gjentatt forklaringen. Jeg har i hvert fall sluttet å bruke anode.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da ser det ut til at anode utgår. Alt av propell, aksel og mutter var helt igjengrodd hos meg. Båten ble i snitt brukt godt en gang i uka.

 

Nå tar det vel ikke så lang tid å rengjøre propellen for rur/groe etter opptak, kontra det å risikere at du får tæring på propellen pga manglende anode?. Er vel en grund for at alle div. motorer som har sjøvannsforbindelse har anoder, det være seg outboard eller innboard etc,.

Link to post

https://www.google.com/url?q=https://baatplassen.no/i/topic/128240-hvorfor-blir-propellen-slik-p%25C3%25A5-kort-tid/&sa=U&ved=0ahUKEwiQwYSs05jRAhUbdVAKHatlAcs4OBAWCAQwAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNFVuwTymJn3C95GqZrrFrT7cVLw4A

 

Her er linken over til et av innleggene Torsen67, bare å lese seg nedover. Det som er skrevet stemmer overens med 'forsøket' til Ove T. 'Mekanikken' er altså den samme.

 

En ting man heller ikke skal blande inn her er påhengsmotorer, aluminiumsdrev, propellere i aluminium etc. Det som blir diskutert i linken er kun propellere der grunnmaterialet er kopper og akslingen er av en eller annen 'rustfri' kvalitet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

bilde

Sånn så mine Autosolpolerte propeller ut med akselsink etter årets sesong (bilde før høytrykkspyling)

 

Jeg har byttet både akslinger og propeller og vet hvor dyrt det er. Min konklusjon er: selvfølgelig skal jeg ha aksel sink!

 

Min båt har i utgangspunktet store sinker på skroget som er forbundet med aksling via en slepering. Men fjæra på denne hadde røket, og det var ikke forbindelse. Tar derfor ikke sjans på å stole på den ordningen - det kan koste for mye.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Dette er naturligvis noe hver enkelt får gjøre slik det passer best for en selv. Hulda gikk på vannet etter stoffing juni 2014. Jeg snorklet ned med en oppvaskbørste og skrubbet av noen rur i sommer. Vi tok Hulda fra Strömstad til Son i går. Motorturtall og fart tilsier at det ikke er mange rurne som har festet seg. Merket overhode ingen ting. Og nå har Hulda ligget stille siden i midten av september. Det var noen rur og gress rundt vannlinjen som isen tok seg av på vei ut av Strömstad. Det gror mindre på propellen enn der vi sliter av bunnstoff. Forholdet med å ligge ute flere år i slengen kan ikke sammenlignes med noen måneder i sjøen hvert år.

Link to post
  • 8 år senere...
Lars H. skrev On 27.12.2016 at 21.14:

Jeg har hatt den samme propellen på min Saga 27 i 30 år, og det er helt tydelig at det blir mye mindre rur uten anode. Dette fikk jeg forklart av en kollega på FFI som var forsker innen maritim biokjemi som noe med "miljøet" (basisk, ioner ol.) rundt propellen med anode som rurlavrene ikke likte. Nå er det dessverre 11 år siden jeg pensjonerte meg og har ikke lenger kontakt med henne for å få gjentatt forklaringen. Jeg har i hvert fall sluttet å bruke anode.

@Lars H. og du har den samme propellen fortsatt, som er like hel?

Link to post

Hei,

 

Først hevdet AI at sink hadde ingen innvirkning på rur.

 

Dette protesterte jeg på med mitt svar:

Dette er vel ikke rett. Man må se på den elektriske ems som oppstår. Rur fester seg lettere på negativ ladde flater. Det får man med å montere sink

 

Her kommer forklaringen fra AI:

Man må skille mellom to ulike mekanismer for å forstå hvorfor 

sinkanoder kan føre til mer rur på en propell. Din observasjon er rett, men den må forklares i en større sammenheng: 

  1. Den elektrokjemiske reaksjonen: Når man fester en sinkanode til propellen, blir propellen beskyttet av såkalt katodisk beskyttelse.

1.                  Uten sink: En ubeskyttet bronsepropell vil langsomt korrodere i saltvann, en prosess som genererer en svak elektrisk strøm. Denne strømmen kan ha en avskrekkende effekt på rur og andre marine organismer.

2.                  Med sink: Sinkanoden er et mer "offerbart" metall. Det korroderer i stedet for propellen, noe som gjør propellen og andre metalldeler elektrisk nøytrale eller til og med svakt negative i forhold til det omgivende vannet. Den lille avskrekkende strømmen fra propellen forsvinner, og overflaten blir mer attraktiv for rur.

  1. Overbeskyttelse og kalkdannelse: En annen viktig faktor er overbeskyttelse.

1.                  For høy spenning, forårsaket av feilmonterte eller for store anoder, kan føre til et fenomen som kalles "overbeskyttelse".

  1. Overbeskyttelse og kalkdannelse: En annen viktig faktor er overbeskyttelse.

1.                  For høy spenning, forårsaket av feilmonterte eller for store anoder, kan føre til et fenomen som kalles "overbeskyttelse".

2.                  Dette øker den katodiske strømmen, noe som igjen fører til at det dannes et lag av kalsiumkarbonat på propellen.

3.                  Dette kalklaget gir en ideell overflate for rur og andre organismer å feste seg på. 

Sammendrag:

Det er ikke slik at sinken i seg selv tiltrekker rur, men heller at den katodiske beskyttelsen enten:

  • Fjerner den naturlige, ruravvisende effekten av korrosjon.
  • Skaper overbeskyttelse og kalkdannelse som gir ruren en enda bedre overflate å feste seg til.

Begge effektene fører til mer rur, selv om den underliggende årsaken er forskjellig. For å redusere rurvekst, samtidig som man beholder korrosjonsbeskyttelsen, bruker mange en kombinasjon av anoder og spesialmaling, som for eksempel silikonbasert propellmaling. 

Link to post

Dette er AI-vrøvl. Om jeg har et blybatteri på 50 Ah, eller et på 250 Ah, øker da spenningen på det siste i forhold til det første? Om jeg parallelkobler 5 stk 50 Ah blybatterier, blir da spenningen høyere enn et 250 Ah blybatteri? Om jeg har en anode på 50 gram, vil denne gi lavere spenning i forhold til eks SHI enn en anode i samme materiale som veier 500 gram?

 

Poenget er at man må skille mellom strøm og spenning. Strøm er antall elektroner.

 

Om man koble anoder på propellen vil propellen få overskudd av frie elektroner. Propellen går i minus. Alle salter løst i sjøvann mangler to elektroner. Dermed smekker kalk, magnesium, salt til propellen ganske kjapt og danner et diffusjonstett belegg. Og dermed er det fritt frem for rur og andre organismer med lim på finga.

 

Kobberioner er giftig mot disse organismene. Så det vil gro mindre på en propell laget av rent kobber. Eller en forkobret messing/bronsepropell. Forresten rart at CopperCoat ikke har blitt forbudt i Sverige, der har myndighetene en frenetisk redsel for kobber i vannet.

Link to post
PaulS skrev for 2 timer siden:

@Lars H. og du har den samme propellen fortsatt, som er like hel?

 

Ja da, nå har den passert 39 år, originalen fra båten var ny i 1986! Jeg har dessuten stoffet den, først et lag etch primer, så to lag 2-komp epoxy og så et par lag Seajet 033 selvpolerende bunnstoff. Ellers er man litt rur på stevnsbeslaget og flapsene på roret som har zinkanoder!

 

rur_2025.jpg.521baf11c625ad6aa93bb0a5a1ccf82a.jpg 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...