Jump to content

Zinkanode på propellaksel. Skal-skal ikke?


Torsen67

Recommended Posts

For en tid tilbake var det en her inne som sa at dette kan gjøre vondt værre?! Finner ikke igjen tråden, men sommerens resultat med anode er at propellen grodde helt igjen. Skal ikke påstå at det er anoden sin skyld, men mente vedkommende sa at propell kan gro fælt med anode. Noen som kjenner seg igjen? (strak aksel)

Link to post
Share on other sites

At det skal gro mere med zink på propel/aksel høres rart ut. Hadde zink på propell-mutter på Polarsnekka mi (2011mod båt m/ Yanmar og Radice propell) i de fem sessongene jeg hadde båten, aldri noe groing overhode der. Skiftet zinken hver høst, da den jo var ganske oppspist. og propellen så ut som ny, da båten ble solgt.  Nabo-båten (Nidelv 24) har ikke brukt zink på propellen/akselen, men den var veldig full av rur, og har også fått en mer "rødlig" farge. Vil absolutt anbefale en zink-anode på propell/aksel.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at det gror mindre på propeller uten anode. Men samtidig så er den mer utsatt for tæring, og det er jo ikke så greit. Takke meg til å skrape vekk litt rur nå og da fremfor å måtte bytte propell pga tæring. Og du har jo luke også, så da er det enda enklere....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt den samme propellen på min Saga 27 i 30 år, og det er helt tydelig at det blir mye mindre rur uten anode. Dette fikk jeg forklart av en kollega på FFI som var forsker innen maritim biokjemi som noe med "miljøet" (basisk, ioner ol.) rundt propellen med anode som rurlavrene ikke likte. Nå er det dessverre 11 år siden jeg pensjonerte meg og har ikke lenger kontakt med henne for å få gjentatt forklaringen. Jeg har i hvert fall sluttet å bruke anode.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at anode utgår. Alt av propell, aksel og mutter var helt igjengrodd hos meg. Båten ble i snitt brukt godt en gang i uka.

 

Nå tar det vel ikke så lang tid å rengjøre propellen for rur/groe etter opptak, kontra det å risikere at du får tæring på propellen pga manglende anode?. Er vel en grund for at alle div. motorer som har sjøvannsforbindelse har anoder, det være seg outboard eller innboard etc,.

Link to post
Share on other sites

https://www.google.com/url?q=https://baatplassen.no/i/topic/128240-hvorfor-blir-propellen-slik-p%25C3%25A5-kort-tid/&sa=U&ved=0ahUKEwiQwYSs05jRAhUbdVAKHatlAcs4OBAWCAQwAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNFVuwTymJn3C95GqZrrFrT7cVLw4A

 

Her er linken over til et av innleggene Torsen67, bare å lese seg nedover. Det som er skrevet stemmer overens med 'forsøket' til Ove T. 'Mekanikken' er altså den samme.

 

En ting man heller ikke skal blande inn her er påhengsmotorer, aluminiumsdrev, propellere i aluminium etc. Det som blir diskutert i linken er kun propellere der grunnmaterialet er kopper og akslingen er av en eller annen 'rustfri' kvalitet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

Sånn så mine Autosolpolerte propeller ut med akselsink etter årets sesong (bilde før høytrykkspyling)

 

Jeg har byttet både akslinger og propeller og vet hvor dyrt det er. Min konklusjon er: selvfølgelig skal jeg ha aksel sink!

 

Min båt har i utgangspunktet store sinker på skroget som er forbundet med aksling via en slepering. Men fjæra på denne hadde røket, og det var ikke forbindelse. Tar derfor ikke sjans på å stole på den ordningen - det kan koste for mye.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er naturligvis noe hver enkelt får gjøre slik det passer best for en selv. Hulda gikk på vannet etter stoffing juni 2014. Jeg snorklet ned med en oppvaskbørste og skrubbet av noen rur i sommer. Vi tok Hulda fra Strömstad til Son i går. Motorturtall og fart tilsier at det ikke er mange rurne som har festet seg. Merket overhode ingen ting. Og nå har Hulda ligget stille siden i midten av september. Det var noen rur og gress rundt vannlinjen som isen tok seg av på vei ut av Strömstad. Det gror mindre på propellen enn der vi sliter av bunnstoff. Forholdet med å ligge ute flere år i slengen kan ikke sammenlignes med noen måneder i sjøen hvert år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...