Torsen67 Startet 27.Desember.2016 Del på Facebook Startet 27.Desember.2016 For en tid tilbake var det en her inne som sa at dette kan gjøre vondt værre?! Finner ikke igjen tråden, men sommerens resultat med anode er at propellen grodde helt igjen. Skal ikke påstå at det er anoden sin skyld, men mente vedkommende sa at propell kan gro fælt med anode. Noen som kjenner seg igjen? (strak aksel) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 27.Desember.2016 Del på Facebook Svart 27.Desember.2016 At det skal gro mere med zink på propel/aksel høres rart ut. Hadde zink på propell-mutter på Polarsnekka mi (2011mod båt m/ Yanmar og Radice propell) i de fem sessongene jeg hadde båten, aldri noe groing overhode der. Skiftet zinken hver høst, da den jo var ganske oppspist. og propellen så ut som ny, da båten ble solgt. Nabo-båten (Nidelv 24) har ikke brukt zink på propellen/akselen, men den var veldig full av rur, og har også fått en mer "rødlig" farge. Vil absolutt anbefale en zink-anode på propell/aksel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnerik Svart 27.Desember.2016 Del på Facebook Svart 27.Desember.2016 Offeranoder har ingen innvirkning på groe. Anodene skal beskytte metallet mot galvanisk tæring. Intet annet. Alt av metall nede under vannlinja, må beskyttes med anoder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Desember.2016 Del på Facebook Svart 27.Desember.2016 Det stemmer at det gror mindre på propeller uten anode. Men samtidig så er den mer utsatt for tæring, og det er jo ikke så greit. Takke meg til å skrape vekk litt rur nå og da fremfor å måtte bytte propell pga tæring. Og du har jo luke også, så da er det enda enklere.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 27.Desember.2016 Del på Facebook Svart 27.Desember.2016 Har hørt dette jeg også. Har selv ikke anode, og det gror lite. Nabobåten hadde mistet ene anoden på ene flaps , og den hadde ikke groe kontra den andre. ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 27.Desember.2016 Del på Facebook Svart 27.Desember.2016 (redigert) Jeg har hatt den samme propellen på min Saga 27 i 30 år, og det er helt tydelig at det blir mye mindre rur uten anode. Dette fikk jeg forklart av en kollega på FFI som var forsker innen maritim biokjemi som noe med "miljøet" (basisk, ioner ol.) rundt propellen med anode som rurlavrene ikke likte. Nå er det dessverre 11 år siden jeg pensjonerte meg og har ikke lenger kontakt med henne for å få gjentatt forklaringen. Jeg har i hvert fall sluttet å bruke anode. Redigert 27.Desember.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 27.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2016 Da ser det ut til at anode utgår. Alt av propell, aksel og mutter var helt igjengrodd hos meg. Båten ble i snitt brukt godt en gang i uka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 27.Desember.2016 Del på Facebook Svart 27.Desember.2016 Da ser det ut til at anode utgår. Alt av propell, aksel og mutter var helt igjengrodd hos meg. Båten ble i snitt brukt godt en gang i uka. Nå tar det vel ikke så lang tid å rengjøre propellen for rur/groe etter opptak, kontra det å risikere at du får tæring på propellen pga manglende anode?. Er vel en grund for at alle div. motorer som har sjøvannsforbindelse har anoder, det være seg outboard eller innboard etc,. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Svart 27.Desember.2016 Del på Facebook Svart 27.Desember.2016 Hej Här är tydliga bildbevis att det växer på t.ex koppar med monterad sink. Kopparrör ett med sink monterat och ett utan som suttit en sommar vid samma brygga några meter isär. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.Desember.2016 Del på Facebook Svart 28.Desember.2016 Jeg har skrevet om dette mange ganger. Bare å søke opp. Må ta hensyn til akslingen også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 28.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2016 Kan du ikke gi oss en link Hulda? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 (redigert) https://www.google.com/url?q=https://baatplassen.no/i/topic/128240-hvorfor-blir-propellen-slik-p%25C3%25A5-kort-tid/&sa=U&ved=0ahUKEwiQwYSs05jRAhUbdVAKHatlAcs4OBAWCAQwAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNFVuwTymJn3C95GqZrrFrT7cVLw4A Her er linken over til et av innleggene Torsen67, bare å lese seg nedover. Det som er skrevet stemmer overens med 'forsøket' til Ove T. 'Mekanikken' er altså den samme. En ting man heller ikke skal blande inn her er påhengsmotorer, aluminiumsdrev, propellere i aluminium etc. Det som blir diskutert i linken er kun propellere der grunnmaterialet er kopper og akslingen er av en eller annen 'rustfri' kvalitet. Redigert 29.Desember.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 (redigert) Sånn så mine Autosolpolerte propeller ut med akselsink etter årets sesong (bilde før høytrykkspyling) Jeg har byttet både akslinger og propeller og vet hvor dyrt det er. Min konklusjon er: selvfølgelig skal jeg ha aksel sink! Min båt har i utgangspunktet store sinker på skroget som er forbundet med aksling via en slepering. Men fjæra på denne hadde røket, og det var ikke forbindelse. Tar derfor ikke sjans på å stole på den ordningen - det kan koste for mye. Redigert 29.Desember.2016 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Dette er naturligvis noe hver enkelt får gjøre slik det passer best for en selv. Hulda gikk på vannet etter stoffing juni 2014. Jeg snorklet ned med en oppvaskbørste og skrubbet av noen rur i sommer. Vi tok Hulda fra Strömstad til Son i går. Motorturtall og fart tilsier at det ikke er mange rurne som har festet seg. Merket overhode ingen ting. Og nå har Hulda ligget stille siden i midten av september. Det var noen rur og gress rundt vannlinjen som isen tok seg av på vei ut av Strömstad. Det gror mindre på propellen enn der vi sliter av bunnstoff. Forholdet med å ligge ute flere år i slengen kan ikke sammenlignes med noen måneder i sjøen hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Enig med Nordan Family 27. Fjærene på sleperingene på akslingene kan ryke eller bli slappe. Jeg målte resistansen mellom skroganodene og akslingene for sikkerhets skyld, men valgte å sette på anoder på akslingene i tillegg på vår Fairline Phantom. . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 3.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2017 Hei Noen jeg kan sende bilder av propellen til som kan legge de ut for meg? Noen som har messenger? Får ikke lagt ut via ipaden min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.