Torsen67 Startet 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2016 For en tid tilbake var det en her inne som sa at dette kan gjøre vondt værre?! Finner ikke igjen tråden, men sommerens resultat med anode er at propellen grodde helt igjen. Skal ikke påstå at det er anoden sin skyld, men mente vedkommende sa at propell kan gro fælt med anode. Noen som kjenner seg igjen? (strak aksel) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 At det skal gro mere med zink på propel/aksel høres rart ut. Hadde zink på propell-mutter på Polarsnekka mi (2011mod båt m/ Yanmar og Radice propell) i de fem sessongene jeg hadde båten, aldri noe groing overhode der. Skiftet zinken hver høst, da den jo var ganske oppspist. og propellen så ut som ny, da båten ble solgt. Nabo-båten (Nidelv 24) har ikke brukt zink på propellen/akselen, men den var veldig full av rur, og har også fått en mer "rødlig" farge. Vil absolutt anbefale en zink-anode på propell/aksel. Sitér dette innlegget Link to post
arnerik Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Offeranoder har ingen innvirkning på groe. Anodene skal beskytte metallet mot galvanisk tæring. Intet annet. Alt av metall nede under vannlinja, må beskyttes med anoder. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Det stemmer at det gror mindre på propeller uten anode. Men samtidig så er den mer utsatt for tæring, og det er jo ikke så greit. Takke meg til å skrape vekk litt rur nå og da fremfor å måtte bytte propell pga tæring. Og du har jo luke også, så da er det enda enklere.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Camarque44 Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Har hørt dette jeg også. Har selv ikke anode, og det gror lite. Nabobåten hadde mistet ene anoden på ene flaps , og den hadde ikke groe kontra den andre. ... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 (redigert) Jeg har hatt den samme propellen på min Saga 27 i 30 år, og det er helt tydelig at det blir mye mindre rur uten anode. Dette fikk jeg forklart av en kollega på FFI som var forsker innen maritim biokjemi som noe med "miljøet" (basisk, ioner ol.) rundt propellen med anode som rurlavrene ikke likte. Nå er det dessverre 11 år siden jeg pensjonerte meg og har ikke lenger kontakt med henne for å få gjentatt forklaringen. Jeg har i hvert fall sluttet å bruke anode. Redigert 27.Desember.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Torsen67 Svart 27.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Da ser det ut til at anode utgår. Alt av propell, aksel og mutter var helt igjengrodd hos meg. Båten ble i snitt brukt godt en gang i uka. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Da ser det ut til at anode utgår. Alt av propell, aksel og mutter var helt igjengrodd hos meg. Båten ble i snitt brukt godt en gang i uka. Nå tar det vel ikke så lang tid å rengjøre propellen for rur/groe etter opptak, kontra det å risikere at du får tæring på propellen pga manglende anode?. Er vel en grund for at alle div. motorer som har sjøvannsforbindelse har anoder, det være seg outboard eller innboard etc,. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Hej Här är tydliga bildbevis att det växer på t.ex koppar med monterad sink. Kopparrör ett med sink monterat och ett utan som suttit en sommar vid samma brygga några meter isär. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2016 Jeg har skrevet om dette mange ganger. Bare å søke opp. Må ta hensyn til akslingen også. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2016 Kan du ikke gi oss en link Hulda? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2016 (redigert) https://www.google.com/url?q=https://baatplassen.no/i/topic/128240-hvorfor-blir-propellen-slik-p%25C3%25A5-kort-tid/&sa=U&ved=0ahUKEwiQwYSs05jRAhUbdVAKHatlAcs4OBAWCAQwAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNFVuwTymJn3C95GqZrrFrT7cVLw4A Her er linken over til et av innleggene Torsen67, bare å lese seg nedover. Det som er skrevet stemmer overens med 'forsøket' til Ove T. 'Mekanikken' er altså den samme. En ting man heller ikke skal blande inn her er påhengsmotorer, aluminiumsdrev, propellere i aluminium etc. Det som blir diskutert i linken er kun propellere der grunnmaterialet er kopper og akslingen er av en eller annen 'rustfri' kvalitet. Redigert 29.Desember.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2016 (redigert) Sånn så mine Autosolpolerte propeller ut med akselsink etter årets sesong (bilde før høytrykkspyling) Jeg har byttet både akslinger og propeller og vet hvor dyrt det er. Min konklusjon er: selvfølgelig skal jeg ha aksel sink! Min båt har i utgangspunktet store sinker på skroget som er forbundet med aksling via en slepering. Men fjæra på denne hadde røket, og det var ikke forbindelse. Tar derfor ikke sjans på å stole på den ordningen - det kan koste for mye. Redigert 29.Desember.2016 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2016 Dette er naturligvis noe hver enkelt får gjøre slik det passer best for en selv. Hulda gikk på vannet etter stoffing juni 2014. Jeg snorklet ned med en oppvaskbørste og skrubbet av noen rur i sommer. Vi tok Hulda fra Strömstad til Son i går. Motorturtall og fart tilsier at det ikke er mange rurne som har festet seg. Merket overhode ingen ting. Og nå har Hulda ligget stille siden i midten av september. Det var noen rur og gress rundt vannlinjen som isen tok seg av på vei ut av Strömstad. Det gror mindre på propellen enn der vi sliter av bunnstoff. Forholdet med å ligge ute flere år i slengen kan ikke sammenlignes med noen måneder i sjøen hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 29.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2016 Enig med Nordan Family 27. Fjærene på sleperingene på akslingene kan ryke eller bli slappe. Jeg målte resistansen mellom skroganodene og akslingene for sikkerhets skyld, men valgte å sette på anoder på akslingene i tillegg på vår Fairline Phantom. . Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 Hei Noen jeg kan sende bilder av propellen til som kan legge de ut for meg? Noen som har messenger? Får ikke lagt ut via ipaden min. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Lars H. skrev On 27.12.2016 at 21.14: Jeg har hatt den samme propellen på min Saga 27 i 30 år, og det er helt tydelig at det blir mye mindre rur uten anode. Dette fikk jeg forklart av en kollega på FFI som var forsker innen maritim biokjemi som noe med "miljøet" (basisk, ioner ol.) rundt propellen med anode som rurlavrene ikke likte. Nå er det dessverre 11 år siden jeg pensjonerte meg og har ikke lenger kontakt med henne for å få gjentatt forklaringen. Jeg har i hvert fall sluttet å bruke anode. @Lars H. og du har den samme propellen fortsatt, som er like hel? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Hei, Først hevdet AI at sink hadde ingen innvirkning på rur. Dette protesterte jeg på med mitt svar: Dette er vel ikke rett. Man må se på den elektriske ems som oppstår. Rur fester seg lettere på negativ ladde flater. Det får man med å montere sink Her kommer forklaringen fra AI: Man må skille mellom to ulike mekanismer for å forstå hvorfor sinkanoder kan føre til mer rur på en propell. Din observasjon er rett, men den må forklares i en større sammenheng: Den elektrokjemiske reaksjonen: Når man fester en sinkanode til propellen, blir propellen beskyttet av såkalt katodisk beskyttelse. 1. Uten sink: En ubeskyttet bronsepropell vil langsomt korrodere i saltvann, en prosess som genererer en svak elektrisk strøm. Denne strømmen kan ha en avskrekkende effekt på rur og andre marine organismer. 2. Med sink: Sinkanoden er et mer "offerbart" metall. Det korroderer i stedet for propellen, noe som gjør propellen og andre metalldeler elektrisk nøytrale eller til og med svakt negative i forhold til det omgivende vannet. Den lille avskrekkende strømmen fra propellen forsvinner, og overflaten blir mer attraktiv for rur. Overbeskyttelse og kalkdannelse: En annen viktig faktor er overbeskyttelse. 1. For høy spenning, forårsaket av feilmonterte eller for store anoder, kan føre til et fenomen som kalles "overbeskyttelse". Overbeskyttelse og kalkdannelse: En annen viktig faktor er overbeskyttelse. 1. For høy spenning, forårsaket av feilmonterte eller for store anoder, kan føre til et fenomen som kalles "overbeskyttelse". 2. Dette øker den katodiske strømmen, noe som igjen fører til at det dannes et lag av kalsiumkarbonat på propellen. 3. Dette kalklaget gir en ideell overflate for rur og andre organismer å feste seg på. Sammendrag: Det er ikke slik at sinken i seg selv tiltrekker rur, men heller at den katodiske beskyttelsen enten: Fjerner den naturlige, ruravvisende effekten av korrosjon. Skaper overbeskyttelse og kalkdannelse som gir ruren en enda bedre overflate å feste seg til. Begge effektene fører til mer rur, selv om den underliggende årsaken er forskjellig. For å redusere rurvekst, samtidig som man beholder korrosjonsbeskyttelsen, bruker mange en kombinasjon av anoder og spesialmaling, som for eksempel silikonbasert propellmaling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Dette er AI-vrøvl. Om jeg har et blybatteri på 50 Ah, eller et på 250 Ah, øker da spenningen på det siste i forhold til det første? Om jeg parallelkobler 5 stk 50 Ah blybatterier, blir da spenningen høyere enn et 250 Ah blybatteri? Om jeg har en anode på 50 gram, vil denne gi lavere spenning i forhold til eks SHI enn en anode i samme materiale som veier 500 gram? Poenget er at man må skille mellom strøm og spenning. Strøm er antall elektroner. Om man koble anoder på propellen vil propellen få overskudd av frie elektroner. Propellen går i minus. Alle salter løst i sjøvann mangler to elektroner. Dermed smekker kalk, magnesium, salt til propellen ganske kjapt og danner et diffusjonstett belegg. Og dermed er det fritt frem for rur og andre organismer med lim på finga. Kobberioner er giftig mot disse organismene. Så det vil gro mindre på en propell laget av rent kobber. Eller en forkobret messing/bronsepropell. Forresten rart at CopperCoat ikke har blitt forbudt i Sverige, der har myndighetene en frenetisk redsel for kobber i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden PaulS skrev for 2 timer siden: @Lars H. og du har den samme propellen fortsatt, som er like hel? Ja da, nå har den passert 39 år, originalen fra båten var ny i 1986! Jeg har dessuten stoffet den, først et lag etch primer, så to lag 2-komp epoxy og så et par lag Seajet 033 selvpolerende bunnstoff. Ellers er man litt rur på stevnsbeslaget og flapsene på roret som har zinkanoder! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Propellen til Hulda er 'tvangsbondet' til resten av skroget. Som er beskyttet med anoder. Propellen er Radice og ble dykket under første gang august 2000. Den lever i beste velgående. Som regel primet og stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.