Fenris Startet 27.Desember.2016 Del på Facebook Startet 27.Desember.2016 Skal bytte ut fortøyning på "mine 40 fot" som ligger longside. Skal tilpasse tauene til brygga og "sy inn" strekkavlaster. Hvor lange lengder bør jeg ha i baug og akter og hvor lange "springer" bør jeg ha for at båten skal ligge mest mulig i ro. Holder det med 20 mm? Hadde sterk storm i havna i går... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Desember.2016 Del på Facebook Svart 28.Desember.2016 Det er en stor fordel å vite hvor mye vannstanden kan bevege seg. . Også hvor mye vinden tar i din havn. Men faste fortøyninger er greit å ha. Kan godt være solide. Hvor mye veier 40 foteren din. Dette er ting du må tenke på når du bestemmer deg for tau. Jeg har noe 20 og noe 22 mm på min 44 foter. Den er 15 tonn. Ett av tauene fikk seg en alvorlig smell i en storm i Grimstad i høst. Det er nok kraftig redusert nå. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Popeye70 Svart 28.Desember.2016 Del på Facebook Svart 28.Desember.2016 Ligger du på en flytebrygge som beveger seg opp og ned med vannstanden, eller er det en fast brygge? Er det en fast brygge må du ta hensyn til at båten må ha tau nok til å bevege seg opp og ned med vannstanden. Da er lange, gode spring godt å ha. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bårdp Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Er jo veldig stor forskjell på taukvalitet også. Tar du deg råd til et skikkelig nailontau kan di gå litt ned på tykkelsen og droppe strekkavlastningene om du har litt lengde på tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Fenris Svart 29.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Det er fast brygge og forskjell på flo og fjære er ca 70 cm. Båten veier ca 11 t. Lang spring er den 10m? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 (redigert) To Brest og to spring er normalt nok. Har i sommer hatt både 6 og 8 tamper i land der det har blåst og hvert sjø. Og bruk de store fortøyningsfjærer "Forsheda" nr.4.. http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=547 Redigert 29.Desember.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Fortøy båten med valgt tauverk og bruk knute i eine enden den første tida sidan tau strekker seg litt. Eg spleiser øye på båt-enden, og så justerer og tilpasser eg andre enden på brygga fleire ganger før eg til slutt spleiser inn kause eller øye i bryggefortøyninga. To spring og to brest høres normalt ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pacuare Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Sommerstid bruker jeg overdimmensjonert to spring og to brest. På vinteren sover jeg mye bedre med dobbelt av alt. Strekkavlaster på brest, kanskje spring i retningen uvær kommer fra. Med riktig fortøyning ligger båten mer stille, og belaster både brygge og båt mindre enn med feil tau. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Hvorfor bruke brest? spring begge veier og for og akterfortøyning holder lenge. Et brest er jo håpløst om båten skal forlates i perioder Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
index Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Lurte litt på den jeg også. Brest er lite fleksibelt både I forhold til tidevann og bølger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Hva er ett brest? Typisk setter jeg spring fra kryssholdt i senter av båten, vinkel i forhold til kai 0-10 grader. Brestene setter jeg aldri vinkelrett, helst ca 30 grader fra brygga, ikke over 45 grader. Fortøyer jeg da bare med spring? Fant ett annet ord, baug og akter trosse. Kanskje jeg aldri har brukt brest... fortøyning 90 grader på båten er ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Brest er 90 grader på båten ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Ville brukt bare spring i hver sin retning, fire totalt. Ser ikke noen fordel i brest.. (?) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Chiefengineer Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Baug og hekktamper samt spring begge veier holder som regel godt. Ligger båten i bås gjør du samme på begge sider. Longside setter jeg et par hekktamper, et par baugtamper samt 2 spring forover og 2 spring akterover fra ulike pullerter om jeg skal forlate båten for en tid og strammer opp likt.. Da jeg hadde båt liggende ute på vinteren fortøyde jeg i båsen med 12-punkts fortøyning. En tung båt utsetter flytebryggeanlegget for store belastninger om den blir liggende å jage. Mye rart å se av fortøyningsprinsipper når man beveger seg litt rundt i småbåthavnene. Feil fortøyningsmetode er også en katalysator for krakelleringer i innfestingene rundt pullerter om det ikke er tilskrekkelig styrke her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.