Jump to content

Fortøyning longside

Fenris

Recommended Posts

Det er en stor fordel å vite hvor mye vannstanden kan bevege seg. . Også hvor mye vinden tar i din havn. Men faste fortøyninger er greit å ha. Kan godt være solide. Hvor mye veier 40 foteren din. Dette er ting du må tenke på når du bestemmer deg for tau. Jeg har noe 20 og noe 22 mm på min 44 foter. Den er 15 tonn.

Ett av tauene fikk seg en alvorlig smell i en storm i Grimstad i høst. Det er nok kraftig redusert nå.

Endelig ble det Bobåt

Fortøy båten med valgt tauverk og bruk knute i eine enden den første tida sidan tau strekker seg litt. Eg spleiser øye på båt-enden, og så justerer og tilpasser eg andre enden på brygga fleire ganger før eg til slutt spleiser inn kause eller øye i bryggefortøyninga.

To spring og to brest høres normalt ut.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hva er ett brest? Typisk setter jeg spring fra kryssholdt i senter av båten, vinkel i forhold til kai 0-10 grader. Brestene setter jeg aldri vinkelrett, helst ca 30 grader fra brygga, ikke over 45 grader. Fortøyer jeg da bare med spring? Fant ett annet ord, baug og akter trosse. Kanskje jeg aldri har brukt brest... fortøyning 90 grader på båten er ikke bra.

Baug og hekktamper samt spring begge veier holder som regel godt. Ligger båten i bås gjør du samme på begge sider.

Longside setter jeg et par hekktamper, et par baugtamper samt 2 spring forover og 2 spring akterover fra ulike pullerter om jeg skal forlate båten for en tid og strammer opp likt.. Da jeg hadde båt liggende ute på vinteren fortøyde jeg i båsen med 12-punkts fortøyning.

En tung båt utsetter flytebryggeanlegget for store belastninger om den blir liggende å jage. Mye rart å se av fortøyningsprinsipper når man beveger seg litt rundt i småbåthavnene. Feil fortøyningsmetode er også en katalysator for krakelleringer i innfestingene rundt pullerter om det ikke er tilskrekkelig styrke her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...