Jump to content

Aq225, startvansker med varm eller halvvarm motor


Munken1

Recommended Posts

Det er antagelig ingen feil. For den som har hatt ymse kjøretøy med forgasser opp igjennom så er det heilt normalt å måtte dra på litt på gassen ved varm motor, det står også så i instruksjonsbøker til alt slag være seg biler båter og u name it. Det som skjer som ikkje alle forstår er at når man åpner gasspjeldet under oppstart så tilfører man mer luft og ikkje mer bensin. Gasshendel på en forgasser bensinmotor styrer altså luften i motsetning til en dieselmotor der en styrer dieselmengden. Men om man begir seg til å pumpe med hendelen derimot så pøser en på med bensin via akselerasjonspumpen. Noe som er vanlig prosedyre under kaldstart.  Har en forgassermotor blitt sur så åpne gassen heilt og kjør starter. Slipp dog ikkje hendelen om den brått skulle starte ;) 

Edited by Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aq225 med varmstart problemer.

Byttet forgasser fra Rochester til Edelbrock 600 RF med GM adapterplate for spreadbore innsug.

Forgasseren har "standard fabrikkinnstillinger"

Startprosedyre PT vært - 3 pumpeslag og 1/2 gasspådrag før kinning. Starter etter flere forsøk,

Virker som om motoren får gal bensin/luft blanding- blir ikke våt- da fullt gasspådrag ikke har noen virkning. Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Du virker ikkje til å være interessert i å komme noe videre med denne saken men eg må nesten spør. Hvorfor tviholder du på en prosedyre som åpenbart ikkje fungerer?  Ikkje så rart heller forresten.  Hva med å prøve litt forskjellig istedenfor bare å holde på den gamle som ikkje virker.  Det er jo klart den ikkje blir våt ved fullt pådrag. 

Link to post
Share on other sites

  • 6 months later...
Munken1 skrev On 28.12.2016 at 22.47:

Store startvansker med varm eller halvvarm motor. Starter når den er kald. Har elektrisk choke og elektronisk tenning. Mottar råd for feilfinning.

 

Knurrbart skrev On 29.12.2016 at 12.37:

Du virker ikkje til å være interessert i å komme noe videre med denne saken men eg må nesten spør. Hvorfor tviholder du på en prosedyre som åpenbart ikkje fungerer?  Ikkje så rart heller forresten.  Hva med å prøve litt forskjellig istedenfor bare å holde på den gamle som ikkje virker.  Det er jo klart den ikkje blir våt ved fullt pådrag. 

Problemet løst på følgende måte; justert Edelbrock 600 forgasser, forsterket ledningsføringen fra sartnøjkek til coil med 6kvmm cu. Og skiftet coil til ny Coil Blaster 12Volt,0,7 Ohm  primær og 45000volt sekundær. Vinding. Fungerer bra med elektronisk tenning med magnetisk pickup.

motoren starte som et skudd , kald som varm.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...