Bårdp Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Her er det noe som skurrer for meg. Hvorfor har folk båt om de ikke bruker den. Selv har jeg en liten 28 fots båt som jeg har kjørt 168 timer med etter timetelleren siste år. Jeg har brukt 7200 l diesel i åt. Hadde jeg hatt bensinmotor ville jeg nokk ha brukt mer en 10000 l og får en ekstra drivstoffkostnad på ca Kr 50.000,- glad jeg har dieselmotor det er dyrt nokk å kjøre med den. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 (redigert) Folk er så forskjellige. Noen har kanskje bare båt mest fordi andre har det, ikke fordi de nødvendigvis har så veldig lyst til å bruke den. Kanskje de har hytte og/eller har reisefeber og må fly eller kjøre bil overalt i tillegg. Eller har for mange hobbyer rett og slett. 50 timer/år og 5-600 liter bensin er ganske korrekt for en middelmådig sesong for min del med skjærgårdsjeepen. Da jeg kjørte diesel cabincruiser ble det 50 timer på et par måneder, så rundt 100 timer vil nok være normalt for en middels sesong med diesel overnattings men ikke-helårsbåt. Ser mange finn-annonser med 10-15 år gamle båter/motorer som er kjørt bare 200-400 timer så 20-30 timer/år er det nok mange som praktiserer. Redigert 31.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alidal Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 http://www.tu.no/artikler/batteri-og-brenselcelle-kan-kutte-utslipp-fra-hurtigbater/366391 Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 For tidlig med el fremdrift i båt. Har nok rekkeviddeangst med Tesla`n, om jeg skal sitte med samme følelse når jeg er på sjøen for å slappe av. På vannet mener jeg diesel er fremtiden for større båter. Dette miljøhysteriet har jeg fått nok av . Skal Norge med 6 mill mennesker redde en hel verden, som forurenser? mer på en time enn Norge på ett helt år. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Se på appen 'Flightradar' (gratis) så får man et lite bilde av hvor det forurenses mest... (Rigtignok for fly, men det gir en pekepinn!) El-drift av fritidsbåt ligger nok laangt frem i tid! Selv om noe spede forsøk er kommet (hybrid) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Eureka Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 (redigert) Tja, vet ikke om rekkeviddeangst er så mye værre en paranoiditeten for nye lyder og vibrasjoner fra en dieselmotor. :) Kanskje el motor i seilbåt gjør deg til en bedre seiler. Redigert 1.Januar.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Framdrift med batterikraft i båt er nok kun egnet for de med veldig god tid. Men en liten atomreaktor for lystbåter har jeg tror på. En gang i framtiden Men en middels batterireserve for stillegående elektrisk manøvrering i havner og ellers når man bare skal gli rolig gjennom vannet blir jo noe annet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nomen Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 En bekymring med elmotor og lite batterikapasitet er mulighet til å stikke av fra dårlig ankringsplass. Vi lå på en normalt veldig trygg plass. Kom vind på over 20 ms fra feil retning. Når fortøyningstau røyk var det bare å gå ut. Da hadde vi en time med maks kontinuerlig turtall på motoren for å komme til en beskyttet havn. Tipper dieselforbruket var 4 ganger så høyt som marsfart. En må ha en seriøst stor batteripakke for å klare dette. Dette var kl 5 om .... Der er du inne på et meget godt,og viktig poeng. Som forøvrig slår alle andre argumenter for/imot el.drift rett i kjelleren. I alle andre tråder på dette forumet, messes det (med god grunn) om hvor fort sjøen kan bli et farlig sted å oppholde seg, og at man skal tenker sikkerhet. Så kommer drømmen om el.båt og alle de bekvemmeligheter det fører med seg, og alt er glemt??? Sjøen er ikke en plass hvor man svinger inn til siden,drar på brekket og ringer Falck når noe skje. Ikke pokker om jeg skal gå tom for strøm midt ute i en kritisk situasjon, da er en godt vedlikeholdt dieselmotor langt mer å foretrekke. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
aileenll Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Der er du inne på et meget godt,og viktig poeng. Som forekkevidde når det trengs.: http://www.hybrid-marine.co.uk/5.htmlg slår alle andre argumenter for/imot el.drift rett i kjelleren. I alle andre tråder på dette forumet, messes det (med god grunn) om hvor fort sjøen kan bli et farlig sted å oppholde seg, og at man skal tenker sikkerhet. Så kommer drømmen om el.båt og alle de bekvemmeligheter det fører med seg, og alt er glemt??? Sjøen er ikke en plass hvor man svinger inn til siden,drar på brekket og ringer Falck når noe skje. Ikke pokker om jeg skal gå tom for strøm midt ute i en kritisk situasjon, da er en godt vedlikeholdt dieselmotor langt mer å foretrekke. Hva med hybrid? Det gir både mulighet for elektrisk drift nårvannledningen passer, og kraft/rekke Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Maika Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 En bekymring med elmotor og lite batterikapasitet er mulighet til å stikke av fra dårlig ankringsplass. Vi lå på en normalt veldig trygg plass. Kom vind på over 20 ms fra feil retning. Når fortøyningstau røyk var det bare å gå ut. Da hadde vi en time med maks kontinuerlig turtall på motoren for å komme til en beskyttet havn. Tipper dieselforbruket var 4 ganger så høyt som marsfart. En må ha en seriøst stor batteripakke for å klare dette. Dette var kl 5 om morgenen, delvis innaskjærs delvis utaskjærs fristet ikke å tre om til tredje rev og heise stormfokk. En 50 fots seilbåt som går Oslo- Kristianand retur for motor i 7 knop bruker mindre enn 200 liter diesel. Har faktisk gjort dette. Man skal kunne komme seg vekk fra en farlig situasjon med motor, og én time på full guffe er jeg enig i at er et greit krav (mye mer enn det så får man tåle å dra opp seil). 16kW gjør dette med god margin for meg, men det er også derfor det blir for dyrt. Skulle jeg på jordomseiling hadde jeg kanskje ikke syns én time var nok, men det har jeg ingen planer om med det første. (Hadde jeg hatt motorbåt hadde jeg sikkert vært like skeptisk som de andre motorbåteierne her, men det har jeg heldigvis ikke:) Fant fram tilbudet jeg fikk i fjor våres fra Oceanvolt: 2x8kW motorer med S-drev 18530 euro, 16kW 8x160Ah litiumbatterier 14600 euro. I tillegg kom noe i tillegg for kabler og lader, samt moms og og frakt. Jeg vil nok ha minst 2x10kW, og vil ikke betale mer enn halvparten (og vil ikke ha en hjemmemekka løsning), så det tar nok minst et par år før jeg gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 (redigert) Tja, vet ikke om rekkeviddeangst er så mye værre en paranoiditeten for nye lyder og vibrasjoner fra en dieselmotor. :) Kanskje el motor i seilbåt gjør deg til en bedre seiler. Mere ballast i allefall. Større DC- motorer er svintunge!( Og tilsvarende dyre.) Redigert 1.Januar.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
nomen Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Hva med hybrid? Det gir både mulighet for elektrisk drift nårvannledningen passer, og kraft/rekke Hybrid fungerer jo,men da er det ikke så mange fordeler igjen iom. du fortsatt må drasse på dieseltank, dieselmotor o.l og får denne (for noen grusomme) vinterkonservering/servicebiten. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Taffelman Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Framdrift med batterikraft i båt er nok kun egnet for de med veldig god tid Ikke ifølge de gutta her: https://youtu.be/2pP-YHWq1cI Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 on-topic: diskusjon om fart vs strømforbruk, rekkevidde, regen og batterier i elektrisk seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gimlet Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Mulig batteriteknologisk gjennombrudd i veien mot elektrisk drevne privatbåter? https://www.weforum.org/agenda/2016/12/new-technology-could-charge-your-phone-in-seconds Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 http://www.whisperpower.com/10/hybrid.html Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 To 40meters notfartøy med hybrid drift er på beddingen for levering i 2018 og 2019. http://sysla.no/maritim/bygger-batteridrevne-fiskebater/ Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 (redigert) greenline 33 så jeg engang, flott båt, syntes nå jeg, fås som hybridvariant. Ellers, til en seilbåt, så finnes det jo el. motorer som rett og slett virker for billige til å være sant... må jo ha batterier, propell, akslinger, kontroller osv... Og elektriske båter har vært kjent leeenge, Elco yachts hadde vel den ideen allerede på 30 tallet... http://www.ebay.com/itm/Waterproof-Turbo-Brushless-Dc-Electric-Motor-8000Watt-8Kw-48volt-100volt-/192006593216 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/test-av-greenline-33-hybrid-perle-paa-diesel-og-solkraft/a/10000469/ https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_Launch_Company Redigert 22.Mai.2017 av sandman1 Elco (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Gudrun Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Kom over denne dagsaktuelle nyheten: http://sysla.no/maritim/bygger-verdens-forste-helelektriske-skip/ Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Miniseminar om batteridrift etc på fiskerimessen i Trondheim. Kanskje en eller annen kan ta turen i morgen tidlig og kanskje gi oss et kort resyme? http://us3.campaign-archive2.com/?u=fee7fad605733740e8bd75028&id=657ec14007 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.