Jump to content

42 fot seilbåt, elmotor istedenfor diesel?


kj3lla

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en 42ft seilbåt produsert i 1990 hvor jeg ønsker å bytte ut en Volvo Penta 2003T med en elmotor.

 

Ser at Bellona ved "Rensea" har et prosjekt for å konvertere vanlige båter til å bruke elmotor.

 

Er det noen her som har erfaring med Rensea?

 

Etter å ha sjekket OceanVolt sine pakker, så blir prisen vanvittige kr 225 851,-.

Så jeg er nødt til å finne billigere alternativer..

 

Mvh,

Kjell Arne

Link to post
Share on other sites

Det er ihverfall ett medlem her som har gjort det på en mindre seiler ihverfall. Husker ikke hvem det var.

 

Det er vel batteribanken som koster skjorta. En utfordring er jo rekkevidden og kraften.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med jobben min har jeg drevet og prosjektert noen 35 fots arbeids båter til oppdretsnæringa med elektrisk fremdrift.

Motor og frekvensomformer kan en få forholdsvis billig om en bruker vanlig industriutstyr men batteripakkene er vanvittig dyre når det blir litt størrelse på de.

Om en ser for seg at batteripakken vil vare i 5 år med daglig utladning/lading (Noe for øvrig ingen batterileverandør er villig til å garantere) vil kostnaden med batterier overstige kostnaden med diesel om det alternativet var blitt valgt.

Av den grunn ble prosjektet lagt på is inntil batteriprisene kommer ned.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med jobben min har jeg drevet og prosjektert noen 35 fots arbeids båter til oppdretsnæringa med elektrisk fremdrift.

Motor og frekvensomformer kan en få forholdsvis billig om en bruker vanlig industriutstyr men batteripakkene er vanvittig dyre når det blir litt størrelse på de.

Om en ser for seg at batteripakken vil vare i 5 år med daglig utladning/lading (Noe for øvrig ingen batterileverandør er villig til å garantere) vil kostnaden med batterier overstige kostnaden med diesel om det alternativet var blitt valgt.

Av den grunn ble prosjektet lagt på is inntil batteriprisene kommer ned.

 

Takk for svar :)

 

I denne vurderingen, vurderte dere (eller finnes det) gode LI-ION batteri-alternativer?

Jeg har kanskje et litt for optimisk syn på at priser på batterier vil gå drastisk ned over noen år nå og er derfor ikke så redd for å gjøre en slik investering.. Dessuten mener jeg at batteripakken kan utvides etterhvert.

Jeg mener jeg ikke trenger mer kapasitet en 15 minutters kjøring i første omgang med "vanlig last" og 3-4 minutter med maks last på batteriet.

 

Takk for tipset om å se på "vanlig" industrimotor. Har du noen gode kilder til å finne gode priser på motorer i dette segmentet?

 

Jeg har regnet meg frem til at jeg bør ha 40kw elmotor (http://www.rapidtables.com/convert/power/kw-to-hp.htm)

Link to post
Share on other sites

Det blir stor etterspørsel etter (og stor produksjon av) batterier til elbilindustrien de nærmeste årene.

 

Chevrolet/Opel slipper nå sin nye elbil med 60 kWt batteri og Tesla starter storskalaproduksjon av ny modell i løpet av 2017 med (50-90 kWt kapasitet antagelig).

Så om dette påvirker batterimarkedet og prisene i positiv eller negativ grad for spesialbatterier som LiFePo, Li-ion osv. er vel ikke sikkert å si.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det blir stor etterspørsel etter (og stor produksjon av) batterier til elbilindustrien de nærmeste årene.

 

Chevrolet/Opel slipper nå sin nye elbil med 60 kWt batteri og Tesla starter storskalaproduksjon av ny modell i løpet av 2017 med (50-90 kWt kapasitet antagelig).

Så om dette påvirker batterimarkedet og prisene i positiv eller negativ grad for spesialbatterier som LiFePo, Li-ion osv. er vel ikke sikkert å si.

 

Det er et godt poeng.. batterier vil det bli en enorm etterspørsel etter.

Men jeg tror at den økte skaleringen av batteriproduksjon på verdensbasis vil føre til en mye større reduksjon i pris. Litt på samme måte som CPU'er og andre ting som har blitt produsert i stor skala.

Link to post
Share on other sites

En pakke med en ny 40Kw 4p 400V motor og tilhørende frekvensomformer får du for 40-50 tusen.

Da har du en pakke som greit kan kjøres fra 0 til 2000 RPM begge veier litt avhengig av batterispenningen du har.

Batterispenningen bør nokk være mellom 600 og 700V.

Link to post
Share on other sites

En pakke med en ny 40Kw 4p 400V motor og tilhørende frekvensomformer får du for 40-50 tusen.

Da har du en pakke som greit kan kjøres fra 0 til 2000 RPM begge veier litt avhengig av batterispenningen du har.

Batterispenningen bør nokk være mellom 600 og 700V.

 

Et kjapt søk på Finn.no ga ingen gode resultater, har du en nettside/forhandler for å finne gode industrielle elmotorer?

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke noen steder du kan finne noe uten å være forhandler. Men om du er ønsker kan jeg finne frem noe til deg senere. Men det blir ikke før om noen uker da jag skal på en to ukers jobb i Tasmania rett over nyttår for øvrig på en båt med dieselelektrisk fremdrift.

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke noen steder du kan finne noe uten å være forhandler. Men om du er ønsker kan jeg finne frem noe til deg senere. Men det blir ikke før om noen uker da jag skal på en to ukers jobb i Tasmania rett over nyttår for øvrig på en båt med dieselelektrisk fremdrift.

 

Ja, det hadde jeg satt stor pris på! :) Lykke til med jobb i Tasmania.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har erfaring med Rensea?

....

Så jeg er nødt til å finne billigere alternativer..

 

  

Det er ihverfall ett medlem her som har gjort det på en mindre seiler ihverfall. Husker ikke hvem det var. .

Jeg har ingen erfaring med Rensaea, og fikk også et drøyt tilbud fra Mastervolt. Jeg endte opp med en pakke fra http://e-torque.dk, som er installert og testet, men resten av båten er fortsatt ett prosjekt.

Rekkevidden styres av batteripakken, som for mitt vedkommende består av 4x12volt 80Ah fritidsbatterier fra Biltema (varenr 80-80).

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Er ikke 40Kw voldsomt mye, spesielt med bruken som skisseres? 2003T skal klare å hoste opp 43HK på en god dag, altså 32Kw.

 

Etter det jeg har sett er effekten i de fleste elinstallasjoner langt mindre enn den opprinnelige motorens effekt. Noe av det kan sikkert forsvares med elmotorens egenskaper, mens mange uansett aksepterer lavere ytelse som en del av pakka når de gjør båten strømdreven.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på miljøbelastningen det er å produsere disse batteriene ville jeg unngått å gjøre en slik investering.

 

Du snakker om noen få minutters gange, noe som omsatt i diesel vil bli meget beskjedene mengder.

Antagelig kommer maskinene som skal utvinne råstoffet til din batteripakke bruke like mye diesel som du rekker å bruke på 10 år.

 

Hvordan skal du lade disse batteriene?

 

Er skjelden mye strømkapasitet i båthavnene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Miljøbelastning over levetid på strøm med batteri, kontra diesel er en separat diskusjon og et tema hvor det er mange meninger og sikkert diskutert heftig både her og i andre fora.

 

Planen er å lade batteriene med solcellepaneler, vind generator og lade propell som slepes etter båten.

Link to post
Share on other sites

Fornuften i et slikt opplegg med batteridrift kan sikkert diskuteres men det er nå etter min mening uansett morsomt å se inn på.

Forskjellen i pris om en monterer 20 eller 40Kw er ikke så stor alltid greit å ha litt ekstra krefter i bakhanda. Forbruket er nå uansett bestemt av hvor mye krefter en bruker og ikke etter hva en har montert.

Lading fra solseller og vindgenerator kan en nesten se bort fra da det er så forsvinnende lite en får fra de kildene. En må nokk basere seg på å lade fra landstrøm. Om en bruker en vanlig elmotor og frekvensomformer kan en bruke dette som ladeanlegg når en seiler med god bør da dette fint kan fungere som lader mot batteripakken om en ønsker det.

Link to post
Share on other sites

De småturene jeg har hatt ut av båthavna i år har ikke tappet så mye ned at jeg har trengt å koble til lading. Neste dag er batteriene fulladet igjen. Men jeg heiser seil idet jeg er på utsiden av båthavna, og seiler. Og om det passer seg sånn, så seiler jeg inn i båthavna også. Men noen vil sikkert mene det er galskap. (Det er trangt inn i båthavna vår). Men med en elmotor som er standby, så er det ingen problem.

Med litt fart i båten, så lader motoren batteriene også, tror det er vel så effektivt som å ha ladepropell (duogen?).

Nå er Tafatt en gammel Alo, med lite plass, og lite behov for stor motor. Den ble vel levert med 8 hesters diesel/bensin eller noe slikt.

Med en større båt, med plass til litt mere, så tror jeg jeg ville vurdert en generator, som kunne lade batteriene. Evt 220 volt ville jeg kjørt fra batteribanken, det samme med andre ting som watermaker osv.

 

Men jeg ville ikke byttet ut en fungerende motor.

Å bytte til elmotor hadde ingenting med miljø å gjøre. Men jeg tror en ny elmotor er mer pålitelig enn en gammel diesel eller bensinmotor. Og med vårt bruk, så holder det med liten batteribank.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Har ikke mye greie på dette, men det må da være en del elbiler som er kondemnert etter kolisjon.

Det må vel Være et godt utgangspunkt for den fingernemme. Gode batteriet, motor, og annet. Dette for en relativt rimelig penge. Batteripakke og motor i en Toyota Pris har kanskje tilstrekkelig kapasitet også.

Edited by Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig klar for å bytte ut mine to VP MD2030. Jeg har kikket på Oceanvolt, Greenstar Marine (svensk), og Torqeedo. Spesielt den nye Cruise FP er veldig interessant, da motoren sitter på drevet, noe som gir mer plass inne, enklere konstruksjon og mindre effekttap enn ett vanlig s-drev. Prisen på denne er også lavere enn de andre.

For min del er bare litium-batterier aktuelt pga vekt, og disse syns jeg er altfor dyre. Selv om en gigafabrikk nå etableres i USA, og mange i Kina, er det foreløpig relativ lav utvinning av litium og grafitt, så batteriprisene vil nok holde seg på et høyt nivå i endel år til.

 

 

Planen er å lade batteriene med solcellepaneler, vind generator og lade propell som slepes etter båten.

 

Propellene på disse motorene fungerer som slepegeneratorer, så annen slepegenerator trenger du ikke. 

Edited by Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Miljøvennlig båtbruk?

En mellomklasse personbil som kjører 10 000 km i året og bruker 0,5 liter diesel pr mil bruker 500 liter diesel

En seilbåt med 30hk dieselmotor som kjører for motor 100 timer pr sesong, antatt forbruk 5 liter/time, bruker også 500 liter diesel

En landstedbåt med 70 hk bensinmotor som kjører 50 timer pr sesong, antatt forbruk 20 liter/time, bruker 1000 liter diesel

En typisk diesel motorbåt med overnatting som kjører 300 timer, antatt forbruk 7 liter/time, bruker 21000 liter diesel

(Ser i drifstoffutgiftstråden at forbruket ligger på opp til 6000 liter, med hovedvekten kanskje rundt 1500 liter.)

 

En typisk turseilbåt slipper altså ut like mye CO2 i løpet av en sesong som en mellomklasse personbil slipper ut på ett år.

Det er selvfølgelig mulig å finne andre som forurenser mer en personbiler, men det virker ikke som båtbrukere er spesielt miljøopptatt.

Link to post
Share on other sites

En seilbåt med 30hk dieselmotor som kjører for motor 100 timer pr sesong, antatt forbruk 5 liter/time, bruker også 500 liter diesel

Med rekkeviddekravet trådstarter har satt tror jeg trygt vi kan konkludere med at det ikke går 500 liter diesel per sesong. Ellers tror jeg ikke jeg klarer å få min 30-hester til å bruke så mye diesel med mindre jeg borer et hull i bunnen av tanken.

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser litt på regnestykket om seilbåten over.

 

Min seilbåt på 33 fot og 28 hk bruker ca 3 liter på en time, og etter en lang sesong med sommerferie, overnattingsturer og regattaseiling har jeg svidd av nesten 60 liter diesel.

 

Jeg er usikker på om 500 liter diesel er vanlig for en typisk turseilbåt.

 

Men argumentet om at båtbrukere ikke er så miljøvennlige er jeg enig i. Båtbrukere er som alle andre mennesker - noen er miljøvennlige og andre er det ikke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...