Jump to content

Dekningskart sjø for 2/3/4g. Finnes det?

TB22

Recommended Posts

Kunne ikke finne noe noe slikt for sjø. Skal teste ut noe utstyr til gnss som går via lte ruter og trenger da dekning,helst minimum 2g.

Hadde vært kjekt å se sånn ca hvordan lande lå mtp dekning i områder på vestlandet og da hhv Hordaland.

Andre erfaring er også greit. Fint om du deler denne plasseringen på google maps (letter for meg å snappe denne inn i egensamling) med en liten kommentar om forhold. 

Edit: Ser telenor sitt kart men mitt inntrykk at denne må taes med et stort spann med salt. Skal ikke mange minuttenen med bil før dekning er lik 0. og det vises ikke på dette kartet

Redigert av TB22 (see edit history)

Et dekningskart er bare halve sannheten. Og hva Ole Olsen og Nils Nilsen har av dekninger på sine telefoner, vil være langt fra fasit. 

På hytta har fungerte de gamle nokia telefonene helt greit og hadde grei dekning. De nye smarttelefonene fungerte ikke like bra... (Nå tenker jeg kun samtale) Samme gjaldt bilen, ekstern antenne til holderen til den gamle telefonen, og jeg mistet "aldri" dekning langs veinettet. Iphonen noen år senere, "må legge på, kommer ned i dalen..." 

Så, har du mulighet for ekstern antenne, montert høyt på båten til dette utstyret så er det få steder på vestlandet du ikke har dekning på sjøen, så lenge du ikke er alt for langt til sjøs, eller ligger i et trangt lite sund. Med de innebyggete antenne på ruteren, inni i cabinen vil ha en vesentlig svekkelse av dekningen. 

Lte er vel egentlig bare 4g? Du vil vel stort sett alltid få bedre dekning, og mindre utfall i dekningen om du bare ber den om å virke på edge og 3g. 

~Cral

Er en modifiert slik https://www.komplett.no/product/872751/mobil/mobilt-bredbaand/tp-link-archer-mr200-4g-lte-ac750-router?noredirect=true#technical-details
Gjort portabel for å kunne taes med overalt. og av budsjett får jeg ikke gjort dette til fast innstallasjon, må kunne ta dette med meg på andre båter.
Hadde håpet på innputt fra folk som ferdes i området og sammnligne deres beskrivelse og erfaring med eksisterende data. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...