Jump to content

Scand Baltic, BMW180hk - fart


Zora

Recommended Posts

Heisan,

 

Ved ferielastet båt oppnår jeg en marsjfart på 13-14 knop. Maks 16-17. ( på slutten av sessongen kan jeg trekke fra 1-2 knop )

 

Jeg leser at andre Balticèr med VP40 oppnår 14-15 som marsjfart ??? Jeg har en følelse av at disse "skryter" på seg et par knop.

 

Er det noen her som har noen tall å komme med ?

Link to post
Share on other sites

:blush:

Jeg hadde en Baltic med Volvo Tamd 40b.

Tom båt klarte jeg å få den opp i 18,5 på fullt.

Ferielastet 12-13 på marsj ved turtall 3000.

Det er noen som sier de marsjer på 3500o/min og da blir jo farten større.

Når jeg presset motoren over 3300 steg temperaturen over 90 grader, så jeg lå på 3000o/min.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Snakket nylig med en nå med Scand Baltic og 220 hk. Han oppnådde maxfart på 16 knop med sin ferielastet, målt med Gps.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Da er det noe feil hvis ikke ferielast = mye overlast.

 

Feil propell f.eks.... .

 

Har en bekjent som hadde BMW 180 i sin Baltic, har nå byttet til VP -41.

Mener han fikk omtrent en 15-16 knop maks med en del last.

 

Hadde selv en Nordic med TAMD 40B. Etter å ha byttet til skewback propell marsjet jeg på ca 15 med last. Maks fart ved uttak på våren var ca 20 knop (lite last). Med ferielast var maksfart ca 18 knop.

Vi hadde ganske mye pikk-pakk med på ferie, men var bare 2 personer. Hvis man er 4-5 voksne ville nok farten minket noe.

Link to post
Share on other sites

Men selv om man måler med GPS så kan den reelle hastigheten som motoren frembringer fort variere med et par knop.......

<{POST_SNAPBACK}>

Den skjønte jeg ikke. Er det noe GPS er bra på, så er det å måle hastighet.

 

En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan en 32 foter med 220 hk. har en toppfart på 16 knop. Til sammenligning. Bavaria 38 med 55 hk. har en toppfart på 10.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke. Er det noe GPS er bra på, så er det å måle hastighet.

 

En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan en 32 foter med 220 hk. har en toppfart på 16 knop. Til sammenligning. Bavaria 38 med 55 hk. har en toppfart på 10.

<{POST_SNAPBACK}>

GPS'en måler hastigheten over grunnen, ikke i vannet. Den kan variere med med- eller motstrøm.

 

Det andre spørsmålet ditt kan enkelt besvares med: Dette avhenger først og fremst av hvor mye vann som må flyttes på for å få båten fram. Det blir en vesentlig større hekksjø etter en Baltic i 16 knop enn en seilbåt i 10 knop.... Det er her kreftene blir brukt...

Link to post
Share on other sites

GPS'en måler hastigheten over grunnen, ikke i vannet. Den kan variere med med- eller motstrøm.

 

Det andre spørsmålet ditt kan enkelt besvares med: Dette avhenger først og fremst av hvor mye vann som må flyttes på for å få båten fram. Det blir en vesentlig større hekksjø etter en Baltic i 16 knop enn en seilbåt i 10 knop.... Det er her kreftene blir brukt...

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, vet åssen en GPS virker.

Regner med at når noen oppgir slikt så går de begge retninger.

 

Hvor mye vann som må flyttes på?

Har Balticen større deplasement enn Bavariaen?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan en 32 foter med 220 hk. har en toppfart på 16 knop. Til sammenligning. Bavaria 38 med 55 hk. har en toppfart på 10.

<{POST_SNAPBACK}>

For det første, så tror jeg at 16 Knop her sikkert er litt feil, men fart, over displasement fart er ikke helt lett å regne ut, samt motorkraft som må til for å flytte en båt gejnnom vannet over displasement hastigheten er uforholdsmessig høy.... Her også tilgode å se en seilbåt som gjør 10 knop under motor ... men alt dette er vel litt u-interessant....

 

I eksempelet nedenfor, så kan en generelt regne med at et middels hurtig skrog (antar lik skrogfasong her) vil ha en displasement fart på mellom 1,5 - 3 x av kvadratroten av skroglengden... (så bruker 2x her).

 

B 38 ... 11,58M .... 3,40 x 2 = 7 knop

S 30 ... 9 M ....... 3 x 2 = 6 Knop

 

Så i utgangspunktet så har faktisk den lengste båten høyest teoretisk displasement fart..... under forutsetning at skrogene er like (som de ikke er).

 

Deretter så kommer skrogform, vekt og vann motstand (Ror, propell osv) inn i bildet.... sammen med det faktum at for hver knop som en ønsker å få ekstra, så må en øke HK uttaket anseelig (uforholdsmessig mye) for å overkomme motstanden som bygges opp over skrogets displasement hastighet... jeg har ikke formelen her og nå for de forskjellige skrogfomene, men kan sikkert finne den en eller annen plass.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Bav'en er 33.62 fot i vannlinja. Kvadratroten av dette ganger 1.33 gir teoretisk høyeste skroghastighet på 7.71 knop. Men den er helt flat akterut og slipper vannet godt. Bav'en veier 7000 kg. Den Bav'en som gjør 10 knop har jeg vært ombord i mange ganger. Ikke noe uvanlig i det. Du skal se Banner 28 med en 15 hk påhenger.

Har fremdeles problem med å se hvor Balticen gjør av alle hestekreftene.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Finnes jo en del gode halvplanere også da f.eks SAGA 315, Agder 840 etc.

 

Men Balticen ligger tung i sjøen og drar enormt med bølger. Får lite igjen av og hive i store motorer.

 

En seilbåt har jo egentlig det optimale skrog når en ser på alt under ett.

Link to post
Share on other sites

Har vært eier av en Baltic med 240Hk Iveco, den gjorde 25Kn på fullt og vi marsjet på 20Kn uansett last.

En venn av meg hadde tilsvarende båt med 250Hk Iveco, den klarte ikke mer enn 23Kn med samme gear/utveksling/propellstørrelse, men med forskjellig propellfabrikant.

 

Ingen, meg selv inkludert kan gi en god forklaring på hvorfor farten var så forskjellig på to identiske båter med samme motormerke og gear.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...