Zora Startet 20.Juni.2005 Del på Facebook Startet 20.Juni.2005 Heisan, Ved ferielastet båt oppnår jeg en marsjfart på 13-14 knop. Maks 16-17. ( på slutten av sessongen kan jeg trekke fra 1-2 knop ) Jeg leser at andre Balticèr med VP40 oppnår 14-15 som marsjfart ??? Jeg har en følelse av at disse "skryter" på seg et par knop. Er det noen her som har noen tall å komme med ? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Tror nok det er en del som skryter her, og måler uten last etc. Baltic er en 'tung' båt i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Vi hadde en baltic med VP40 før. Uten gummibåt i daviterne og uten særlig last gikk den på full gass i 15 knop... Ikke noe mer... Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Zora Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 akkurat ja, det var noe slikt jeg regnet med... takk for ærlig svar. Da regner jeg med at min Scand med 180HK gjør det den skal av knop. Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Jeg hadde en Baltic med Volvo Tamd 40b. Tom båt klarte jeg å få den opp i 18,5 på fullt. Ferielastet 12-13 på marsj ved turtall 3000. Det er noen som sier de marsjer på 3500o/min og da blir jo farten større. Når jeg presset motoren over 3300 steg temperaturen over 90 grader, så jeg lå på 3000o/min. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Når vi fikk båten i 15 knop på full gass var ikke båten ferielastet og ikke gummibåt bakpå. Vi hadde akkurat vært og fylt vann og diesel.... Nibba. brukte du trimplanene da du fikk den i 18,5 knop? Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Zora Svart 21.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 ...regner med at alle har målt med GPS ! Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Snakket nylig med en nå med Scand Baltic og 220 hk. Han oppnådde maxfart på 16 knop med sin ferielastet, målt med Gps. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
prin435 Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Det synes jeg var litt sakte hvis det er en 220 hk Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
olpi Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Snakket nylig med en nå med Scand Baltic og 220 hk. Han oppnådde maxfart på 16 knop med sin ferielastet, målt med Gps. <{POST_SNAPBACK}> Da er det noe feil hvis ikke ferielast = mye overlast. Feil propell f.eks.... . Har en bekjent som hadde BMW 180 i sin Baltic, har nå byttet til VP -41. Mener han fikk omtrent en 15-16 knop maks med en del last. Hadde selv en Nordic med TAMD 40B. Etter å ha byttet til skewback propell marsjet jeg på ca 15 med last. Maks fart ved uttak på våren var ca 20 knop (lite last). Med ferielast var maksfart ca 18 knop. Vi hadde ganske mye pikk-pakk med på ferie, men var bare 2 personer. Hvis man er 4-5 voksne ville nok farten minket noe. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 ...regner med at alle har målt med GPS ! <{POST_SNAPBACK}> Men selv om man måler med GPS så kan den reelle hastigheten som motoren frembringer fort variere med et par knop....... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Men selv om man måler med GPS så kan den reelle hastigheten som motoren frembringer fort variere med et par knop....... <{POST_SNAPBACK}> Den skjønte jeg ikke. Er det noe GPS er bra på, så er det å måle hastighet. En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan en 32 foter med 220 hk. har en toppfart på 16 knop. Til sammenligning. Bavaria 38 med 55 hk. har en toppfart på 10. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
fredriksen Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Den skjønte jeg ikke. Er det noe GPS er bra på, så er det å måle hastighet. En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan en 32 foter med 220 hk. har en toppfart på 16 knop. Til sammenligning. Bavaria 38 med 55 hk. har en toppfart på 10. <{POST_SNAPBACK}> GPS'en måler hastigheten over grunnen, ikke i vannet. Den kan variere med med- eller motstrøm. Det andre spørsmålet ditt kan enkelt besvares med: Dette avhenger først og fremst av hvor mye vann som må flyttes på for å få båten fram. Det blir en vesentlig større hekksjø etter en Baltic i 16 knop enn en seilbåt i 10 knop.... Det er her kreftene blir brukt... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Den skjønte jeg ikke. Er det noe GPS er bra på, så er det å måle hastighet. Ja visst er GPS'en bra til å måle hastighet, men den måler det som i navigasjonen kalles "fart over grunn". Det som motoren presterer er "fart gjennom vann". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 GPS'en måler hastigheten over grunnen, ikke i vannet. Den kan variere med med- eller motstrøm. Det andre spørsmålet ditt kan enkelt besvares med: Dette avhenger først og fremst av hvor mye vann som må flyttes på for å få båten fram. Det blir en vesentlig større hekksjø etter en Baltic i 16 knop enn en seilbåt i 10 knop.... Det er her kreftene blir brukt... <{POST_SNAPBACK}> Joda, vet åssen en GPS virker. Regner med at når noen oppgir slikt så går de begge retninger. Hvor mye vann som må flyttes på? Har Balticen større deplasement enn Bavariaen? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Divemaster Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan en 32 foter med 220 hk. har en toppfart på 16 knop. Til sammenligning. Bavaria 38 med 55 hk. har en toppfart på 10. <{POST_SNAPBACK}> For det første, så tror jeg at 16 Knop her sikkert er litt feil, men fart, over displasement fart er ikke helt lett å regne ut, samt motorkraft som må til for å flytte en båt gejnnom vannet over displasement hastigheten er uforholdsmessig høy.... Her også tilgode å se en seilbåt som gjør 10 knop under motor ... men alt dette er vel litt u-interessant.... I eksempelet nedenfor, så kan en generelt regne med at et middels hurtig skrog (antar lik skrogfasong her) vil ha en displasement fart på mellom 1,5 - 3 x av kvadratroten av skroglengden... (så bruker 2x her). B 38 ... 11,58M .... 3,40 x 2 = 7 knop S 30 ... 9 M ....... 3 x 2 = 6 Knop Så i utgangspunktet så har faktisk den lengste båten høyest teoretisk displasement fart..... under forutsetning at skrogene er like (som de ikke er). Deretter så kommer skrogform, vekt og vann motstand (Ror, propell osv) inn i bildet.... sammen med det faktum at for hver knop som en ønsker å få ekstra, så må en øke HK uttaket anseelig (uforholdsmessig mye) for å overkomme motstanden som bygges opp over skrogets displasement hastighet... jeg har ikke formelen her og nå for de forskjellige skrogfomene, men kan sikkert finne den en eller annen plass. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Krapyl Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Bav'en er 33.62 fot i vannlinja. Kvadratroten av dette ganger 1.33 gir teoretisk høyeste skroghastighet på 7.71 knop. Men den er helt flat akterut og slipper vannet godt. Bav'en veier 7000 kg. Den Bav'en som gjør 10 knop har jeg vært ombord i mange ganger. Ikke noe uvanlig i det. Du skal se Banner 28 med en 15 hk påhenger. Har fremdeles problem med å se hvor Balticen gjør av alle hestekreftene. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Poseidon Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Har fremdeles problem med å se hvor Balticen gjør av alle hestekreftene. ... de forbrente hestene er godt synlige som bølger - en halvplaner er nemlig et "omvendt bølgekraftverk" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Finnes jo en del gode halvplanere også da f.eks SAGA 315, Agder 840 etc. Men Balticen ligger tung i sjøen og drar enormt med bølger. Får lite igjen av og hive i store motorer. En seilbåt har jo egentlig det optimale skrog når en ser på alt under ett. Sitér dette innlegget Link to post
Røkke Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 (redigert) Hei. Melder meg på her. Jeg har en Baltic med 220 hk, og den gjør 23 knop (gps) på full fart med to voksne (rimelig slanke) med halvfulle tanker med diesel og vann, rolig sjø, men ikke ferielastet. Redigert 22.Juni.2005 av Røkke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Har vært eier av en Baltic med 240Hk Iveco, den gjorde 25Kn på fullt og vi marsjet på 20Kn uansett last. En venn av meg hadde tilsvarende båt med 250Hk Iveco, den klarte ikke mer enn 23Kn med samme gear/utveksling/propellstørrelse, men med forskjellig propellfabrikant. Ingen, meg selv inkludert kan gi en god forklaring på hvorfor farten var så forskjellig på to identiske båter med samme motormerke og gear. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Baltic Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Baltic med 290 HK Yanmar: Maks fart er 26 knop med fulle tanker (vann/diesel). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Baltic med 290 HK Yanmar: Maks fart er 26 knop med fulle tanker (vann/diesel). <{POST_SNAPBACK}> Dette må jo være den perfekte båt for wake board entusiaster. Masse plass ombord, fin komfort, bra fart fra sted til sted og store bølger å hoppe i bak båten. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Ingen som har sagt noe om dieselforbruk... Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Ingen som har sagt noe om dieselforbruk... <{POST_SNAPBACK}> La oss snakke om noe hyggelig. Hilsen eier av halvplanermed planende venner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.