Jump to content

Scand Baltic, BMW180hk - fart

Zora

Recommended Posts

Dette må jo være den perfekte båt for wake board entusiaster. Masse plass ombord, fin komfort, bra fart fra sted til sted og store bølger å hoppe i bak båten. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Yesss, bortimot perfekt båt :yesnod::wink:

Ingen som har sagt noe om dieselforbruk...

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som har spurt :lol:

La oss snakke om noe hyggelig.

Hilsen eier av halvplanermed planende venner.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bruker ca. 27 liter i timen på marsjfart 23 knop.

Har nettopp vært på langtur (Oslo-Tjøme-Smögen-Oslo +++) på en fem dagers tur med noe blandet kjøring, men mesteparten på marsjfart. Forbruk ca 25 liter pr. time.

Hva bruker en tilsvarende helplaner? Må regne på totalen her da vi som har fast aksel (propell og ror) slipper de kostnadene heggagregat genererer :rolleyes:

Og i tillegg er dieselkostnadene bare en del av kostnadene ved å ha båt,- ikke mye som er gratis her i verden... :nonod:

Men du verden, så utrolig flotte opplevelser og minner en får for pengene, ville IKKE vært foruten :smiley:

Båtliv er kjempeflott :sailing::seeya:

20Kn med 240Hk Iveco ga ett forbruk på 30L i timen, altså 1,5L pr NM, svært få båter i denne størrelsen med fast aksling og samme hastighet som matcher dette.

Eneste minus med denne båten for våres del var lengden på køyen i akterkabinen, den var 10cm for kort, tror dette er forandret på nyere modeller.

MVH Chrian

Da kjører du svært pent.

Men det sagt, 27 liter bruker jeg på hele sommeren. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Litt rart med denne kurven. Jeg pleier å ligge på 23 knop og 3400 omdreininger som marsjfart :yesnod:

Nå har jeg målt på to lengre turer. En tur fra Arendal og til Oslo og en tur Oslo - Smögen - Oslo og begge mine målinger viser det samme!

Ca. 27 timer pr. time på marsjfart!

Litt rart med denne kurven. Jeg pleier å ligge på 23 knop og 3400 omdreininger som marsjfart    :yesnod:

Nå har jeg målt på to lengre turer. En tur fra Arendal og til Oslo og en tur Oslo - Smögen - Oslo og begge mine målinger viser det samme!

Ca. 27 timer pr. time på marsjfart!

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer vel an på hvilke timer du regner med og hvordan du måler. Hvis det er snitt pr. log timer, er det et rimelig tall. Ellers velger jeg å stole på data fra Yanmar. Jeg har samme motor,men båten er ca. 2 tonn tyngre. Den bruker i fart på 3600 o/min mellom 40 og 50 liter/time. Men i snitt på turene ligger jeg nok ned mot det du oppgir pr time. Motoren min er lett belastet med 3950 som maks belastet turtall.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...