MarianneG Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Hei. Ble tipset om dette forumet i dag, så da må jeg jo prøve meg :) Saken er den at jeg har veldig lyst på en liten "kose-båt", men jeg har overhode ikke greie på båter, så jeg håper at noen her kan hjelpe meg. Det jeg ser for meg er en liten sak med plass til 3-4 personer som kan brukes både med årer og påhengsmotor. Ettersom hverken samboer eller jeg har noen særlig båt-erfaring, så bør den være stødig. Den skal brukes til småturer og fiske. Dessuten så bør den ikke koste all verden. Jeg har kikket på noen Pioner-joller på nett. Er disse å anbefale? Hva finnes ellers i samme str/prisklasse? Vi bor på Østlandet, så bruken blir elver/vann/innlandsfjorder. Mvh Marianne G Quote Link to post
Blue_Dragon Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Er sikkert ikke så dumt valg og velge en plast båt som Pioneer, Steady etc. Gummibåt / Rib tror jeg ikke jeg anbefaler. Kan tjene en del på og kjøpe 1-2år gammelt brukt, se f.eks finn.no (Eldre påhengser er ikke noe og satse på), men en Pioner Maxi (uten motor koster jo ikke mere enn 15.000). Lykke til. Quote Link to post
MarianneG Posted June 20, 2005 Author Share Posted June 20, 2005 Er sikkert ikke så dumt valg og velge en plast båt som Pioneer, Steady etc. Takk for svar. Steady har jeg aldri vært borti. Hvordan er den å ro? Marianne G Quote Link to post
Janoho Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Hei, du sier ikke så mye om den skal være ny eller brukt, pris osv.. Men det finnes mange kjekke "landsteds båter" i prisklassen 20-40.000. Det som er viktig er at motoren er i god stand og helst av nyere modell (ikke eldre enn 10 år) nr 2 er å se an båt og eier, ofte kan man danne seg et bilde av om båten har fått god behandling. nr 3. må være om man liker båten, om den er praktisk osv. Kjøp en båt som har stuve rom under sitteplassene, gjerne med mulighet for hengelås. Båten MÅ dessuten være selvlensende, utrolig irriterende å måtte lense båten stadig, spesielt med dette sommerværet som har vært i det siste Dessuten bør du ikke kjøpe en eldre båt med dobbeltbunn, denne er ofte vasstrukken. Dobbeltbunn vil si at det 2 bunner, en innvendig i tillegg til skroget. Mellom disse er det ofte fylt skum, etter mange år vil det det trekke vann inn her og båten vil bli altfor tung pga. vannet. noe sånt kanskje ?? http://www.finn.no/finn/viewimage;pdc=1119...dden+2210-14fot Jon Quote Link to post
Hallaron Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Hei. Ble tipset om dette forumet i dag, så da må jeg jo prøve meg :) Saken er den at jeg har veldig lyst på en liten "kose-båt", men jeg har overhode ikke greie på båter, så jeg håper at noen her kan hjelpe meg. Det jeg ser for meg er en liten sak med plass til 3-4 personer som kan brukes både med årer og påhengsmotor. Ettersom hverken samboer eller jeg har noen særlig båt-erfaring, så bør den være stødig. Den skal brukes til småturer og fiske. Dessuten så bør den ikke koste all verden. Jeg har kikket på noen Pioner-joller på nett. Er disse å anbefale? Hva finnes ellers i samme str/prisklasse? Vi bor på Østlandet, så bruken blir elver/vann/innlandsfjorder. Mvh Marianne G <{POST_SNAPBACK}> Hei MarianneG og velkommen til baatplassen.no, du vil finne at dette er et utømmelig kilde til meninger og fakta om de fleste aspekter rundt dette med båt. Slik jeg leser din posting skal ikke båten ligge fast et sted, men flyttes fra sted til sted og siden en jolle (liten åpen båt) med plass til 3-4 personer vil være for stor til å ha på taket, blir båt og båthenger løsningen. Valg av merke /modell vil alltid være preget av erfaringer og synsing, mitt forslag er en GH14 med ca 25-30 hk på. Dette er en stabil og solid båt. Med nevnte motorstørrelse vil du få en grei marsjfart med 2-4 voksne og en del bagasje. Båten er ukomplisert å manuvrere og lett å fikse på dersom det skulle være nødvendig. Det er stort utvalg av dem og den vil være lett å avhende igjen dersom du skulle få lyst på noe større (3-fotsyken). Når sant skal sies så er ikke GH14 noe særlig til robåt, årer blir nok gaske skjelden brukt i joller i dag, men om roingen er viktig vil nok ikke GH'en være noe godt alternativ. Et raskt søk på finn ga noen alternativer. GH14 i drammen GH14 på snarøya GH14 i Arendal TIPS til slutt - dersom en båt viker å være av interesse, men at du ikke vil reise langt for å besiktige den , så finnes det en tjeneste for slikt også her på baatplassen. Velg vennetjeneste bruktbaatkjøp i hvedmenyen.. Lykke til med båtlivet!! Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Andy Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Pioner er gode og robuste båter - men de fleste modeller er ikke særlig gode å ro. Min Pioner Maxi har åregafler, men disse egner seg nok kun til nødbruk. Jeg har valgt la årene ligge på land, har Yamaha 9.9 påhenger, denne er svært driftssikker. En god kombinasjon. Har også mobiltelefonen med... Er det viktig for deg med gode roegenskaper, er jo trebåt tingen. Evt. med en 4-hester e.l Quote Link to post
MarianneG Posted June 20, 2005 Author Share Posted June 20, 2005 Hei, du sier ikke så mye om den skal være ny eller brukt, pris osv.. Men det finnes mange kjekke "landsteds båter" i prisklassen 20-40.000. Jon Grunnen til at jeg ikke nevnte noe om disse tingene er at jeg rett og slett ikke aner noe om hva prisene er på nytt/brukt. Men jeg hadde håpet å komme meg under 20.000, da. Marianne G Quote Link to post
MarianneG Posted June 20, 2005 Author Share Posted June 20, 2005 Slik jeg leser din posting skal ikke båten ligge fast et sted, men flyttes fra sted til sted og siden en jolle (liten åpen båt) med plass til 3-4 personer vil være for stor til å ha på taket, blir båt og båthenger løsningen. Takk for svar. Og du leste innlegget mitt helt riktig ;) Jeg har sett at noen av Pioner-jollene oppgis å være så lette at de kan fraktes på taket, så jeg hadde håpet at det gjaldt flere. Har sett på alle de båtene som dere har linket til, men jeg synes de ser ganske store ut så jeg burde kanskje rette søket til 2-3 personer? Er det noen som har noen formening om denne? http://www.wf-motor.no/terhi.html#385 Marianne G Quote Link to post
Janoho Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Takk for svar. Og du leste innlegget mitt helt riktig ;) Jeg har sett at noen av Pioner-jollene oppgis å være så lette at de kan fraktes på taket, så jeg hadde håpet at det gjaldt flere. Har sett på alle de båtene som dere har linket til, men jeg synes de ser ganske store ut så jeg burde kanskje rette søket til 2-3 personer? Er det noen som har noen formening om denne? http://www.wf-motor.no/terhi.html#385 Marianne G <{POST_SNAPBACK}> Den er fryktelig liten da , bare 12 fot. Tror kanskje jeg ville satset på rundt 14 fot. Tehri båter var iallefall tidligere laget av abs plast, noe som ikke lot seg reparere like enkelt hvis man fikk en skade. Bedre å satse på en glassfiber båt. Jon Quote Link to post
Herman Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Terhi er gode og populære båter, så denne er det i prinsippet ikke noe galt med. Men for 3-4 personer blir den kanskje litt liten? En liten kveldstur på et tjern går greit, men en dagstur med bagasje, litt fisking og bading på en større innsjø blir nok litt trangt. For en sånn tur ville jeg ikke hatt mer enn 2 (maks 3) personer totalt ombord. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sebaldus Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 En brukt Askeladden 14 men en god påhenger vel et god tips skulle jeg tro. Quote Link to post
MarianneG Posted June 20, 2005 Author Share Posted June 20, 2005 Terhi er gode og populære båter, så denne er det i prinsippet ikke noe galt med. Men for 3-4 personer blir den kanskje litt liten? En liten kveldstur på et tjern går greit, men en dagstur med bagasje, litt fisking og bading på en større innsjø blir nok litt trangt. For en sånn tur ville jeg ikke hatt mer enn 2 (maks 3) personer totalt ombord. <{POST_SNAPBACK}> Hva med Tehri 440 eller Terhi Saiman? http://www.bakken-motor.no/Terhi_baater.htm Og mens jeg er inne på 440. I beskrivelsen står det at den kan roes med 2 sett årer. Betyr det at en KAN bruke to sett hvis en ønsker det? Eller at en MÅ bruke to sett hvis en først skal ro? (Føler meg ganske tett nå) Quote Link to post
Poseidon Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 ...... Jeg har valgt la årene ligge på land, har Yamaha 9.9 påhenger, denne er svært driftssikker. . . . . . Det synes jeg ikke at var lurt, ihvertfall ikke noe godt råd å bringe videre. Det skal ikke mer til enn ltt rusk i bensinen så stopper vispen - Yamaha eller ikke Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Hva med disse Walker Bay jollene, mener de er rimelige som nytt. Kan også utstyres med seil Har lurt på en sånn selv jeg Quote Link to post
EIRINA Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 jeg ville anbefalt en gummi båt for de at den er stødig og god litt tung og ro men den stikker ikke så dypt lett og få på en henger Quote Link to post
Baywatch Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Jeg er ikke enig i at gummibåt er tingen. Mest på grunn av plassen ombord. Jeg ville nødig rodd rundt i en liten gummibåt med 3-4 peroner ombord... og de store gummibåtene er vel laget for ditto store motorer som regel. Nei, en plastbåt rundt 14-15 fot må være tingen. Siden dere ønsker å kunne ro med den, bør den ha en liten kjøl, slik at den blir retningsstabil. Askeladden 14 er nevnt, den finnes i påde "ro-vennlig" og "motor-vennlig" utgave, men begge kan brukes både med årer og motor. Jeg har sistnevnte selv, og har mest sans for denne. Ellers er det masse å velge i her, Hansvik og Rana har f. eks flere aktuelle modeller. Quote Link to post
SirSN Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 En pram er jo genialt å ro. Alle de gamle på hytta har det når de ror til butikken. Noen har påhenger også på en 4-6HK. Finnes plast-"prammer" også. Quote "...the only way to maintain a moderate sum of happiness in this life, is not to worry about the future or regret the past too much." Link to post
Sabeltann Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 (edited) Hei og velkommen! Har levd litt slik dere ser for dere. Vi var en familie på 3 (nå 5!). Familien hadde en 17 fots åpen rana plast båt med 4hk mercury(helt ny!), var på telt tur og dagsturer rett som det var! Jeg vil som mange andre her anbefale en båt som er minimum 14 fot, gjerne oppimot 17. Har selv idag en 10fots slepe jolle (pioneer) og ville ALDRI våget og ha den på biltaket(eller ha 3 mann ombord..). Sats på en vanlig billig henger som du hiver båten oppå (ha gjerne med en gammel trestige så sklir du båten rett ut kjempe profft!) Jeg har en gammel tredal henger som brukes til alt også det og sette ut båten ifra m/stige. Velg og en nyere påhenger. OG HA ALLTID MED ÅRER!!! ALLTID. Det er jo mange båter og velge i. Prøv båtene for stabilitet, fart/ro egenskaper og gjør opp deres egen mening. BRUK GOD TID, og ikke hopp på første og beste Edited June 20, 2005 by Sabeltann (see edit history) Quote Link to post
Sebaldus Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Hold dere langt unna alt som heter gummibåt og Steady om dere skal ro og kjøp minst 14 fot. Askeladden, Hansvik, Rana osv osv....mye å velge i og hyggelige priser siden dette er usexy båter i dagens marked. Kjøp gjerne eldre båt med ny motor og invester i noen gode årer. Quote Link to post
Sinus_nor Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 (edited) Masser av OK båter på finn.no - dette var bare noe av det jeg fant: Båt 1 Båt 2 Båt 3 Båt 4 Båt 5 Som nybegynner-båt vil jeg anbefale at du ikke kjøper for dyrt. Det er greit å teste seg litt med en "rimelig" båt først. Litt enig med andre her ang. motor (nyere dato), men det koster ofte litt mer og det finnes masser av eksempler på gamle motorer som er helt topp. Det kan mange av medlemmene har skrive under på. De har noen av disse motorene selv. En påhenger går ikke "all verden" i løpet av sitt liv. Jeg har selv en 37 år gammel Johnson 3hk i kjellereren som startet på første draget ennå. Den har vel gått en 200 timer kansje. Denne motoren kommer til å virke fint om mange år også. Magnet osv. i tenningen må jeg muligens bytte da...om en 20-30 års tid. Uansett hva du velger....Lykke til og kos deg med den båten du har (skaffer deg). Edited June 20, 2005 by Sinus_nor (see edit history) Quote Link to post
MarianneG Posted June 20, 2005 Author Share Posted June 20, 2005 Takk for alle innspill. Jeg har brukt flere timer på å lete meg rundt på Finn i dag. Det er jammen vanskelig å vite hva en skal velge. Jeg har tenkt på sammen måten som Sinus_Nor; Jeg har ikke lyst til å legge for mange penger i dette, før jeg ser hvor "dilla" vi får. Og når det gjelder årer, så er det en selvfølge for meg. Har nemlig hatt en del opplevelse med lånte motorer som bare gikk halve turen i barndommen Nå gjelder det bare å overtale samboeren som er enda mindre båtvandt enn meg ;) Mvh Marianne G Quote Link to post
kapptein Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Og her er enda et tips! (-mye å velge mellom her! ) Har hatt flere båter i denne kategorien, og den jeg har vært aller mest fornøyd med var en finskbygget LAMI (15 fot tror jeg, men de fantes også i 12 '). Den hadde meget gode ro-egenskaper og oppførte seg eksemplarisk med en 10 HK. Quote Mjøssamlingene Link to post
Recommended Posts