Avio Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Heisann! Jeg lurer litt på hva som er de beste kjøpene mtp lavt verditap og hva som er de verste? Vurderer å kjøpe ny Flipper 640 eller ny Ibiza 680 f.eks. Kan det fort være at man taper mer på flippern, enn ibiza, mtp statusen ibiza virker å ha i norske markedet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
altmuligbåt Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Hei. Har hatt båter fra begge produsenter. Å min erfaring er: Ibiza ( jeg hadde 20 turing) Bra kvalitet på båten. Dårlig kalesje. Elendig båt i sjøen. (Alt for flatt skrog. ) Flipper (jeg hadde 760) En del dårlig material valg. Ting som rustet osv. En del dårlige løsninger. Dårligere skrog en Nordkapp som nesten er samme båt. Har også har Nordkapp. Eneste negative der var evenrude... dvs 2t Men klarer du leve med det er det også et godt alternativ. Et viktig spørsmål er hva skal du bruke båten til ? Og hvor. Lykke til med valget. ! Quote Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Om du er red for verditap får du heller kjøpe en brukt båt som allerede har tatt verditapet. Den tiden en kunne kjøpe en ny båt og selge den nesten uten tap noen år senere er over. Alle nye båter faller kraftig i pris de første årene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Lett valg ibiza 680 med yamaha beste sjø egenskaper ibiza av de to. Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Begge er nok helt kurante i dagens båtmarked. Flipper er fra et langt større båtkonsern enn Ibiza. Ingen av båtene bygges i Polen eller andre "østblokkland" såvidt jeg vet, så det er jo forsåvidt positivt. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Hvilken liker du best? Kjøp den! Man kjøper den båten man vil ha/har lyst på, så får man se hva fremtiden viser. Hvis man baserer et kjøp på hva som venter i andre enden, er man ikke helt fokusert på hva man er ute etter... Jeg tror at båt og økonomi ikke er forenelig. En del av verdien ligger i bruken. Kan den beregnes og brukes i et pengeregnestykke? Kjøper man båt, har man masse opplevelser før man selger igjen. Bruker man samme penger på feks sydenturer, har man opplevelser, men pengene er brukt og man får ikke noe igjen senere. Det jeg vil fram til, er at ting koster, og at skal man ha valuta for pengene, bør man regne opplevelsene også som positiv verdi... Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco Racing Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Ingen av båtene bygges i Polen eller andre "østblokkland" såvidt jeg vet, så det er jo forsåvidt positivt. He-he. Hva er så positivt med at de ikke bygges i "østblokkland"? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco Racing Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Hvilken liker du best? Kjøp den! Jeg tror at båt og økonomi ikke er forenelig. He-he. Kanskje bedre å prøve å forene båt og økonomi. Få mest glede ut av pengene. He-he. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Hvis alle båter ble bygd i "østblokkland" og ingen i Norge, Sverige eller Finland, hadde det vært noe positivt? Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Hvis alle båter ble bygd i "østblokkland" og ingen i Norge, Sverige eller Finland, hadde det vært noe positivt? Men det er nå ei gang blitt slik at flere og flere av "de store båtfabrikkantene" ser jo ut til å havne i Polen eller et av nabolandene, av en eller annen grund. Ikke dermed sagt at det er noe negativt kvalitetsmessig på båter derifra. Har hatt både Polskbygd Askeladden og Polar, med helt utmerket kvalitet. Ellers er det jo to meget bra båter som trådstarter spør om. Flipper har vel Mercury bak, og Ibiza kjører vel fremdeles med Suzuki, for øvrig to utmerkete motorer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco Racing Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Hvis alle båter ble bygd i "østblokkland" og ingen i Norge, Sverige eller Finland, hadde det vært noe positivt? He-he. Forstår. Du er nordisk patriot. Samme her. He-he. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 (edited) He-he Ibiza ser forøvrig ut til å leveres med Yamaha. Iallefall er båtene stort sett avbildet med Yamaha-motorer på hjemmesiden. Edited December 31, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 He-he Ibiza ser forøvrig ut til å leveres med Yamaha. Iallefall er båtene stort sett avbildet med Yamaha-motorer på hjemmesiden. O.K. Hadde vel Suzuki i mange år. Muligens fordi hovedforhandleren(?) av Ibiza var vel Suzuki Bådsenter på Stoa (Arendal), som jo har verksted/opplag i nabolaget til Ibiza oppe på Blakstad. Suzuki Bådsenter har jo skiftet navn til Arendal Bådsenter, og er jo en del av Grimstad/Kristiansand Bådsenter. Alle disse tre ble jo Yamaha forhandlere for en tid tilbake, så det er vel derfor Ibiza kanskje har hengt seg på i samme slengen.? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Taffelman Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 ...Jeg lurer litt på hva som er de beste kjøpene mtp lavt verditap... ...vurderer å kjøpe ny Flipper 640 eller ny Ibiza 680... Flipper 640 er vel "en størrelse" mindre enn Ibiza 680 og koster ganske mye mindre, og da blir jo verditapet desto lavere. At Ibiza'n skal klare å holde veldig mye bedre på verdien har jeg liten tro på. Tror heller at DC konseptet vil slite litt, da det har kommet mange fine bowridere, HT og lukkede båter i det siste, noe som gjenspeiler ønskene i nybåtmarkedet, som etter hvert vil gjenspeiles i "nesten ny" bruktbåt markedet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ranger1000 Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 O.K. Hadde vel Suzuki i mange år. Muligens fordi hovedforhandleren(?) av Ibiza var vel Suzuki Bådsenter på Stoa (Arendal), som jo har verksted/opplag i nabolaget til Ibiza oppe på Blakstad. Suzuki Bådsenter har jo skiftet navn til Arendal Bådsenter, og er jo en del av Grimstad/Kristiansand Bådsenter. Alle disse tre ble jo Yamaha forhandlere for en tid tilbake, så det er vel derfor Ibiza kanskje har hengt seg på i samme slengen.? Fritt valg. Evt opp til den enkelte forhandler. Butikken jeg kjøpte av forhandler Suzuki, og derfor henger en slik bakpå min :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Fritt valg. Evt opp til den enkelte forhandler. Butikken jeg kjøpte av forhandler Suzuki, og derfor henger en slik bakpå min :) Høres jo fornuftig ut. Slik skulle det jo ha vært "all over". Det at man kunne velge den motoren man ville ha til båten, men når motorfabrikkantene snart eier båtfabrikkantene i tillegg, så er det jo ikke lett for oss kjøpere å velge. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Mye rare svar her... Trådstarter ber om råd ift verditap - ikke valg av motor eller sydentur. Han er nok også klar over att han ikke kommer til å tjene penger på investeringen... Ibiza har har lavest verditap så langt, men med de testene (og båtene) de Flipper kommer med nå, så kan det fort endre seg. Personlig tror jeg nok at jeg ville gått for Ibiza - både fordi jeg liker båtene, og fordi jeg tror de kommer til å fortsette med å ha et edruelig verditap. Quote Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Det gjelder å kjøpe den båten man har lyst på, og råd til. Verditap kan man spekulere på i løpet av alle de årene man skal eie den Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Avio Posted January 4, 2017 Author Share Posted January 4, 2017 Takk for mange gode innlegg! En 1-2 år gammel ibiza 680 med 200hk og en del utstyr? Hva er forventet bruktpris å betale for en sånn båt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ranger1000 Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Takk for mange gode innlegg! En 1-2 år gammel ibiza 680 med 200hk og en del utstyr? Hva er forventet bruktpris å betale for en sånn båt? Jeg fikk 630' i innbytte for min 1 sesong gamle 680 når jeg byttet til 760. Antar at det ville vært mulig å få noe mer hvis jeg hadde lagt den på finn utpå vårparten. Hadde 200hk og hadde krysset av på alt utstyr på listen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Jeg fikk 630' i innbytte for min 1 sesong gamle 680 når jeg byttet til 760. Antar at det ville vært mulig å få noe mer hvis jeg hadde lagt den på finn utpå vårparten. Hadde 200hk og hadde krysset av på alt utstyr på listen.Så hvor mange prosent tapet en flott Ibiza seg på et år? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ranger1000 Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Så hvor mange prosent tapet en flott Ibiza seg på et år? Betalte ca 690 eller no sånt, så helt gratis var det jo ikke. Eneste grunnen til at jeg aksepterte det var at jeg fikk såpass god pris på ny 760 at det gikk litt opp i opp ift hva jeg hadde tenkt å betale imellom. Har ikke gjort det for vane å bytte båt etter en sesong :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Betalte ca 690 eller no sånt, så helt gratis var det jo ikke. Eneste grunnen til at jeg aksepterte det var at jeg fikk såpass god pris på ny 760 at det gikk litt opp i opp ift hva jeg hadde tenkt å betale imellom. Har ikke gjort det for vane å bytte båt etter en sesong :)Alt raser i pris, også Ibiza er vel min mening. Til slutt er alle båten verdiløse. Blir som å si til kona en må kjøpe dyr BMW, fordi di holder seg så godt i pris. På sikt vil det nok alltid Være rimeligere å eie "Toyota". Slik er det vel med båt å. Der Ibiza er som BMW, og Flipper er vel mer Toyota. Hva som er rett er opp til den enkelte. Flotte båten, som har fått fin omtale begge. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Jeg vil vel heller si at Flipper er som Volvo, en moderne sådan Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Jeg vil vel heller si at Flipper er som Volvo, en moderne sådan Jo enig i det. Ikke ment negarivt om Flipper. Flipper har er av markedets beste interiørløsninger syns jeg. Var bare de er priset under Ibiza. Flipper 670 DC, er vel en mer reel sammenligning til Ibiza 680. Virker som svensken er riktig tilfreds med den :-) https://hamnenplay.solidtango.com/video/130417-flipper-670-dc?locale=nb&html5=0 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.