Jump to content

Ny Flipper 640 eller Ibiza 680, beste kjøp mtp lavt verditap?


Avio

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg lurer litt på hva som er de beste kjøpene mtp lavt verditap og hva som er de verste? 

Vurderer å kjøpe ny Flipper 640 eller ny Ibiza 680 f.eks. Kan det fort være at man taper mer på flippern, enn ibiza, mtp statusen ibiza virker å ha i norske markedet?

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har hatt båter fra begge produsenter.

Å min erfaring er:

Ibiza ( jeg hadde 20 turing)

Bra kvalitet på båten.

Dårlig kalesje.

Elendig båt i sjøen. (Alt for flatt skrog. )

Flipper (jeg hadde 760)

En del dårlig material valg. Ting som rustet osv.

En del dårlige løsninger.

Dårligere skrog en Nordkapp som nesten er samme båt.

 

Har også har Nordkapp.

Eneste negative der var evenrude...

dvs 2t

Men klarer du leve med det er det også et godt alternativ.

 

Et viktig spørsmål er hva skal du bruke båten til ?

Og hvor.

 

Lykke til med valget. !

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Om du er red for verditap får du heller kjøpe en brukt båt som allerede har tatt verditapet. Den tiden en kunne kjøpe en ny båt og selge den nesten uten tap noen år senere er over. Alle nye båter faller kraftig i pris de første årene.

Link to post
Share on other sites

Lett valg ibiza 680 med yamaha

 beste sjø egenskaper ibiza av de to.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Begge er nok helt kurante i dagens båtmarked.

Flipper er fra et langt større båtkonsern enn Ibiza.

Ingen av båtene bygges i Polen eller andre "østblokkland" såvidt jeg vet, så det er jo forsåvidt positivt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvilken liker du best? Kjøp den! Man kjøper den båten man vil ha/har lyst på, så får man se hva fremtiden viser. Hvis man baserer et kjøp på hva som venter i andre enden, er man ikke helt fokusert på hva man er ute etter...

Jeg tror at båt og økonomi ikke er forenelig. 

En del av verdien ligger i bruken. Kan den beregnes og brukes i et pengeregnestykke?

Kjøper man båt, har man masse opplevelser før man selger igjen. Bruker man samme penger på feks sydenturer, har man opplevelser, men pengene er brukt og man får ikke noe igjen senere.

Det jeg vil fram til, er at ting koster, og at skal man ha valuta for pengene, bør man regne opplevelsene også som positiv verdi...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ingen av båtene bygges i Polen eller andre "østblokkland" såvidt jeg vet, så det er jo forsåvidt positivt.

 

He-he.

 

Hva er så positivt med at de ikke bygges i "østblokkland"?

Link to post
Share on other sites

Hvilken liker du best? Kjøp den! Jeg tror at båt og økonomi ikke er forenelig. 

 

He-he.

 

Kanskje bedre å prøve å forene båt og økonomi. Få mest glede ut av pengene. He-he.

Link to post
Share on other sites

Hvis alle båter ble bygd i "østblokkland" og ingen i Norge, Sverige eller Finland, hadde det vært noe positivt?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis alle båter ble bygd i "østblokkland" og ingen i Norge, Sverige eller Finland, hadde det vært noe positivt?

 

Men det er nå ei gang blitt slik at flere og flere av "de store båtfabrikkantene" ser jo ut til å havne i Polen eller et av nabolandene, av en eller annen grund. Ikke dermed sagt at det er noe negativt kvalitetsmessig på båter derifra. Har hatt både Polskbygd Askeladden og Polar, med helt utmerket kvalitet.   Ellers er det jo to meget bra båter som trådstarter spør om. Flipper har vel Mercury bak, og Ibiza kjører vel fremdeles med Suzuki, for øvrig to utmerkete motorer.

Link to post
Share on other sites

Hvis alle båter ble bygd i "østblokkland" og ingen i Norge, Sverige eller Finland, hadde det vært noe positivt?

 

He-he.

 

Forstår. Du er nordisk patriot. Samme her. He-he.

Link to post
Share on other sites

He-he  :giggle:

 

Ibiza ser forøvrig ut til å leveres med Yamaha. Iallefall er båtene stort sett avbildet med Yamaha-motorer på hjemmesiden.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

He-he  :giggle:

 

Ibiza ser forøvrig ut til å leveres med Yamaha. Iallefall er båtene stort sett avbildet med Yamaha-motorer på hjemmesiden.

 

O.K. Hadde vel Suzuki i mange år. Muligens fordi hovedforhandleren(?) av Ibiza var vel Suzuki Bådsenter på Stoa (Arendal), som jo har verksted/opplag i nabolaget til Ibiza oppe på Blakstad. Suzuki Bådsenter har jo skiftet navn til Arendal Bådsenter, og er jo en del av Grimstad/Kristiansand Bådsenter. Alle disse tre ble jo Yamaha forhandlere for en tid tilbake, så det er vel derfor Ibiza kanskje har hengt seg på i samme slengen.?

Link to post
Share on other sites

...Jeg lurer litt på hva som er de beste kjøpene mtp lavt verditap... ...vurderer å kjøpe ny Flipper 640 eller ny Ibiza 680...

Flipper 640 er vel "en størrelse" mindre enn Ibiza 680 og koster ganske mye mindre, og da blir jo verditapet desto lavere.

 

At Ibiza'n skal klare å holde veldig mye bedre på verdien har jeg liten tro på. Tror heller at DC konseptet vil slite litt, da det har kommet mange fine bowridere, HT og lukkede båter i det siste, noe som gjenspeiler ønskene i nybåtmarkedet, som etter hvert vil gjenspeiles i "nesten ny" bruktbåt markedet.

Link to post
Share on other sites

O.K. Hadde vel Suzuki i mange år. Muligens fordi hovedforhandleren(?) av Ibiza var vel Suzuki Bådsenter på Stoa (Arendal), som jo har verksted/opplag i nabolaget til Ibiza oppe på Blakstad. Suzuki Bådsenter har jo skiftet navn til Arendal Bådsenter, og er jo en del av Grimstad/Kristiansand Bådsenter. Alle disse tre ble jo Yamaha forhandlere for en tid tilbake, så det er vel derfor Ibiza kanskje har hengt seg på i samme slengen.?

Fritt valg. Evt opp til den enkelte forhandler. Butikken jeg kjøpte av forhandler Suzuki, og derfor henger en slik bakpå min :)

Link to post
Share on other sites

Fritt valg. Evt opp til den enkelte forhandler. Butikken jeg kjøpte av forhandler Suzuki, og derfor henger en slik bakpå min :)

 

Høres jo fornuftig ut. Slik skulle det jo ha vært "all over". Det at man kunne velge den motoren man ville ha til båten, men når motorfabrikkantene snart eier båtfabrikkantene i tillegg, så er det jo ikke lett for oss kjøpere å velge.

Link to post
Share on other sites

Mye rare svar her... Trådstarter ber om råd ift verditap - ikke valg av motor eller sydentur. Han er nok også klar over att han ikke kommer til å tjene penger på investeringen...

 

Ibiza har har lavest verditap så langt, men med de testene (og båtene) de Flipper kommer med nå, så kan det fort endre seg. Personlig tror jeg nok at jeg ville gått for Ibiza - både fordi jeg liker båtene, og fordi jeg tror de kommer til å fortsette med å ha et edruelig verditap.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Det gjelder å kjøpe den båten man har lyst på, og råd til.

Verditap kan man spekulere på i løpet av alle de årene man skal eie den  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innlegg! En 1-2 år gammel ibiza 680 med 200hk og en del utstyr? Hva er forventet bruktpris å betale for en sånn båt?

Jeg fikk 630' i innbytte for min 1 sesong gamle 680 når jeg byttet til 760. Antar at det ville vært mulig å få noe mer hvis jeg hadde lagt den på finn utpå vårparten. Hadde 200hk og hadde krysset av på alt utstyr på listen.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk 630' i innbytte for min 1 sesong gamle 680 når jeg byttet til 760. Antar at det ville vært mulig å få noe mer hvis jeg hadde lagt den på finn utpå vårparten. Hadde 200hk og hadde krysset av på alt utstyr på listen.

Så hvor mange prosent tapet en flott Ibiza seg på et år?
Link to post
Share on other sites

Så hvor mange prosent tapet en flott Ibiza seg på et år?

Betalte ca 690 eller no sånt, så helt gratis var det jo ikke. Eneste grunnen til at jeg aksepterte det var at jeg fikk såpass god pris på ny 760 at det gikk litt opp i opp ift hva jeg hadde tenkt å betale imellom. Har ikke gjort det for vane å bytte båt etter en sesong :)

Link to post
Share on other sites

Betalte ca 690 eller no sånt, så helt gratis var det jo ikke. Eneste grunnen til at jeg aksepterte det var at jeg fikk såpass god pris på ny 760 at det gikk litt opp i opp ift hva jeg hadde tenkt å betale imellom. Har ikke gjort det for vane å bytte båt etter en sesong :)

Alt raser i pris, også Ibiza er vel min mening. Til slutt er alle båten verdiløse.

Blir som å si til kona en må kjøpe dyr BMW, fordi di holder seg så godt i pris. På sikt vil det nok alltid Være rimeligere å eie "Toyota".

Slik er det vel med båt å.

Der Ibiza er som BMW, og Flipper er vel mer Toyota. Hva som er rett er opp til den enkelte. Flotte båten, som har fått fin omtale begge.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel heller si at Flipper er som Volvo, en moderne sådan  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel heller si at Flipper er som Volvo, en moderne sådan :smiley:

Jo enig i det.

Ikke ment negarivt om Flipper. Flipper har er av markedets beste interiørløsninger syns jeg. Var bare de er priset under Ibiza.

Flipper 670 DC, er vel en mer reel sammenligning til Ibiza 680.

Virker som svensken er riktig tilfreds med den :-)

https://hamnenplay.solidtango.com/video/130417-flipper-670-dc?locale=nb&html5=0

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...