Jump to content

Vurderer å lære meg og seile, ha 40-50 fots båt i varmere klima

Vihovde

Recommended Posts

Hallo alle sammen;-)

Som nesten helt fersk innen båtverden, har jeg vurdert og lære meg kunsten og seile, og med tiden kjøpe meg en seilbåt i ett varmere klima, i en alder av 50 år.

Jeg har vært med på ett par mindre turer i en seilbåt, og det var veldig uvant i forhold til min gamle 33 fots snekke jeg hadde for ca. 20 år siden. Har allerede bestillt meg boken "Seileboken", så jeg vil nok ha en del timer foran meg frem til sommeren, hvor jeg vil prøve og lære mer seiling i praksis.

Har kikket litt rundt etter seilbåter i mitt fremtidige bosted i varme strøk, vil ha en båt rundt 40-50 fot som jeg og min kone vil bo i noen år hvis vi trives på havet og det nomade livet det medfører på godt og vondt.

Kom over denne båttypen (se bilde) som ser mer ut som en ting som ville ha passet vårs behov bedre enn en rein seilbåt.

Er det noen som kan fortelle meg hva slags båttype dette er?

bilde

Gratulerer med nyvunnen interesse i seiling! Jeg er også helt fersk i gamet, begynte i år med å ta mannskapskurs og være med på den lokale regattaen som mannskap. Nyter å lære meg nye ting og det er deilig å ha 'the beginners mind' og kose seg med nybegynnerens forutsetningsløshet i alt man gjør. Jeg har hatt stor glede av den utmerkede "Seileboka", den dekker mye landskap (sjø?) uten å være overdrevet teknisk eller overfladisk. 

Båten du har funnet ser for meg ut til å være en Nauticat 44 i sloop-utgave (enkelt mast, den ser ut til å være mest vanlig i ketch-utførelse altså med to master).

Redigert av Thostr (see edit history)

Den typer båter er mer for komfort enn for hurtig seiling. Når det er sagt skal det også sies at alle båter med tung kjøl og en mast er best med seilene oppe. Men man får et valg med motorseilere, de virker godt med motor også. I disse båtene kommer komfort før seileregenskaper.

Det er det vi går etter når vi velger båt. Vi er komfortseilere som trives på havet og er der lengre tider av gangen. Vi går ikke for den sportslige delen, selv om det er gøy å seile fort når det er mulig. Sportseilere vil aldri anerkjenne dere dersom dere velger dette, men min erfaring er at vi bruker mer tid på havet enn våre typiske sportsseilervenner, likevel ser de på seg selv som mer ekte seilere enn oss. Ironien i det kan vel godt diskuteres.

Dersom dere er mer opptatt av å trives ombord både på tur og ved havn er dette noe av det bedre dere kan velge. Med disse båtene kan man fint seile i litt dårlig vær uten at det føles utrygt eller man kan velge å gå for motor. Seil vil likevel bestandig være det beste valget dersom det er litt vind og dersom man gidder. Og det er akkurat det som er så fint med disse båtene, de virker bra selv om man ikke gidder å styre med seil.

Det jeg liker spesielt godt med disse båtene er muligheten til å være innendørs i en seilbåt og samtidig ha fin utsikt. Du kan velge å sitte inne å styre i dårlig vær i vanlige klær og ha det godt og varmt. Ingen sjøsprøyt midt i fleisen. Man kan nyte et godt måltid med familien uten å bli plaget av regn og vind. Jeg elsker det.

Jeg gjorde selv valget å bli seiler etter tvang fra min kone for noen år siden, det eneste som irriterer meg er at jeg ikke gjorde det valget 20 år tidligere.

Redigert av Midtpinne (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...