Jump to content

Aggregat som alternativ til landstrøm.

Baylars

Recommended Posts

Åhhhh... du tråkker inn i er minefelt nå.. ?ligger du alene i en havn og ingen hører ditt bærbare aggregat, ja da er det bare deg selv du plager. Men er det andre i nærheten kan det fort bli baluba. Det er noen diskusjonstråder her, lange som et vondt år, om temaet. Du får ruste deg for steinhard kritikk og trusler om kjølhaling :)

Har du koketopp på 220v?

Om ikke, så burde en større batteribank og optimalisert lading fra motor hjelpe. Et solcellepanel på dekk burde gi deg ok etterlading.

Du får regne litt på hvilke forbrukere du har, hva som kreves av etterlading.

Oppgir du hvilke forbrukere du har så er det sikkert noen som kan gi deg en pekepinn på hvordan du løser det.

En god batteriindikator til 1700 kr viser deg forbruk og hvor mye strøm du har tilgjengelig. Da slipper du å bli paranoid.

Min mantra er å gjøre noe med forbruker.

Har en Honda EU 10 som ikke har vært ombord de siste sesongene, men aggregatet har fungert godt når det har vært brukt. Lettstartet, relativt lavt støynivå, men allikevel ikke noe jeg ville dratt i gang i en gjestehavn. Var vi alene, og ikke hadde landstrøm, hadde vi muligheter for å kunne lade batterier eller ha varmtvannsberederen på uten å måtte starte motoren. Har også et vaffelkakejern ombord som trekker 850 W, og som kan kjøres på aggregatet. Mangel på stueplass ombord gjør at vi ikke lengre har aggregatet ombord, men den dagen jeg planlegger tur hvor jeg tror jeg kan få behov for det får jeg vel legge igjen noe annet, eller pakke om litt på en del av det jeg har ombord.

EU 20 leverer dobbelt så mye strøm, men størrelse og vekt gjorde at jeg valgte EU 10. I dag ville jeg vel mest sannsynlig vurdert Honda-aggregatet opp mot en del alternativer som koster en del mindre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...