Baylars Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Har en 29 fot Bayliner og vurderer å anskaffe et aggregat som et alternativ til landstrøm. Og i den forbindelsen lurer jeg på om noen har anbefalinger/erfaringer mtp hvor mange watt et slikt aggregat bør levere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Vi har 4 kw ombord, men vi har 220 v på all koking etc, så såpass må det nesten være. Hvis du tenker å bruke generatoren i f.eks. gjestehavner, tipper jeg du får en del pepper av nabobåtene, da det er en evig diskusjon om hvorvidt dette er ok eller ikke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 -og så er det vel stor forskjell på fastmontert diesel generator og bærbart bensinaggregat.. Tror du må si litt om hvilket strømbehov du har. Tipper du raskt får råd om å bytte alle lyskilder til LED samt å få deg solcellepanel med et skikkelig ladeopplegg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baylars Posted December 31, 2016 Author Share Posted December 31, 2016 Takk for svarene så langt! :) Vil nok benytte landstrøm når dette er tigjengelig. Er bensinaggregat jeg har i tankene og ser vel for meg at det primært er til å lade batterier, koking o.l Båten har led-lamper. Er første båt m litt str for oss dette, så alternative strømkilder som solcellepanel er nok noe som vil bli vurdert etterhvert. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Åhhhh... du tråkker inn i er minefelt nå.. ?ligger du alene i en havn og ingen hører ditt bærbare aggregat, ja da er det bare deg selv du plager. Men er det andre i nærheten kan det fort bli baluba. Det er noen diskusjonstråder her, lange som et vondt år, om temaet. Du får ruste deg for steinhard kritikk og trusler om kjølhaling :) Har du koketopp på 220v? Om ikke, så burde en større batteribank og optimalisert lading fra motor hjelpe. Et solcellepanel på dekk burde gi deg ok etterlading. Du får regne litt på hvilke forbrukere du har, hva som kreves av etterlading. Oppgir du hvilke forbrukere du har så er det sikkert noen som kan gi deg en pekepinn på hvordan du løser det. En god batteriindikator til 1700 kr viser deg forbruk og hvor mye strøm du har tilgjengelig. Da slipper du å bli paranoid. Min mantra er å gjøre noe med forbruker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Har bensinaggregat ombord. Synes det er greit å ha et som er stort nok til å dra i gang en vinkelsliper og litt annet verktøy. Men dette er kanskje et litt spesielt behov – om formålet simpelthen var å trykke inn litt strøm på batteriene hadde det holdt med det minste som er å få kjøpt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nevermind Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Har en Honda EU 10 som ikke har vært ombord de siste sesongene, men aggregatet har fungert godt når det har vært brukt. Lettstartet, relativt lavt støynivå, men allikevel ikke noe jeg ville dratt i gang i en gjestehavn. Var vi alene, og ikke hadde landstrøm, hadde vi muligheter for å kunne lade batterier eller ha varmtvannsberederen på uten å måtte starte motoren. Har også et vaffelkakejern ombord som trekker 850 W, og som kan kjøres på aggregatet. Mangel på stueplass ombord gjør at vi ikke lengre har aggregatet ombord, men den dagen jeg planlegger tur hvor jeg tror jeg kan få behov for det får jeg vel legge igjen noe annet, eller pakke om litt på en del av det jeg har ombord. EU 20 leverer dobbelt så mye strøm, men størrelse og vekt gjorde at jeg valgte EU 10. I dag ville jeg vel mest sannsynlig vurdert Honda-aggregatet opp mot en del alternativer som koster en del mindre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Fastmontert Cummins Onan 7 kW hos meg. Svært vibrasjonsfri og støyfri gange og lite sjenerende. Mer enn tilskrekkelig kapasitet til varme, koking, lading og det man ellers måtte trenge. Om du skal bruke aggregatet jevnlig ser jeg det som en stor fordel med et fastmontert dieselaggregat, både mht. støy og brannfare. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 (edited) Min mantra er å gjøre noe med forbruker. En god ide. Tenker en seg litt om, er det egentlig forsvinnende lite en trenger av 220V. Målet må være en båt som er helt selvforsynt ved hjelp av vind og sol. Edited December 31, 2016 by Mulligan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baylars Posted January 2, 2017 Author Share Posted January 2, 2017 Takk for gode innspill! Blir en tur i tenkeboksen og se det an med tanke på forbruk og behov. :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Målet må være en båt som er helt selvforsynt ved hjelp av vind og sol. Om en synes at et lite aggregat bråker for mye bør en ikke kjøpe vindgenerator heller den bråker mye mer en et lite aggregat. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts