Alpin sunnmøring Startet 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2017 Hei, er ny på Båtplassen og uerfaren med båt, men er nå dessverre midt i et samlivsbrudd og har måtte begynne å ta tak i de praktiske tingene, og det er da viktig for meg å bo i nærheten av min sønn, men med boligprisene i området her, er det ikke rare leiligheten jeg får kjøpt med det samme. Har da begynt å tenke tanken på å kjøpe meg en båt å bo i. Har aldri eid båt før, og har lite generell erfaring med båt utenom noen få båtturer jeg har hvert med på. Så det jeg egentlig lurer på, er dette i det hele tatt noe å vurdere? Og hvilken båt bør jeg se etter? Jeg eg elektriker og godt over snittet handy om jeg får si det selv, og ser ikke svart på litt jobb, men må vere mulig å bo i båten. Det som bekymrer meg mest er isolering og oppvarming om vinteren, har lest en del her inne om det og det ser ut som her er like mange meninger som medlemmer, både med tanke på type isolasjon og hvordan det skal gjøres. Så her er det bare å komme med tips, råd og erfaringer. Har ikke veldig dårlig tid da jeg kan bo i en leilighet som foreldrene mine har en så lenge, selv om det medfører lang pendlevei på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 (redigert) Ut ifra nicket ditt så bor du kanskje i Ålesundsområdet? Til bobåt for singel person,så er det ihverfall et par umiddelbare momenter: Ståhøyde i så størst mulig del av båten. Min comfort30 er eksempelvis 185 under dekk på det høyeste, og så skrår det fremover. Skal du trives og leve ombord så må du kunne strekke deg ut. Beveger du deg opp på 32 til 34 fot båt så blir det bra. Du skal ha ei god køye og helst separat, lukket baderom. Separat bad starter gjerne på 32 fots båt. Dusj på 32/34 fot. Du må ha septiktank ombord da det er forbudt pumpe ut septik nærmere enn 300 meter fra land. Så må du en ok bysse/ kjøkken som innbyr til matlaging, kokeplass og en god og moderne kjøleboks. Cockpit kalesje vil jeg si er et must da det gir et ekstra rom og en lunere båt. Cockpitkalesje koster fort minst 15000 for ny. ( nå har jeg tatt det lavere og minste prissegmentet som utgangspunkt) Isolasjon: jeg kjøpte 30foteren fra -82 i 2010. Skrogtrekket var modent for bytte. Reiv det ned og isolerte båten med Armaflex og en annen type skrogisolasjon før jeg la på nytt trekk. Båten er varm og lun og det skal ikke mye til for å ha god temp i båten nå. Landstrøm i båthavn koster ofte mere enn husstrøm. Nyere båter har som regel dobbelt skrog, sandwichkonstruksjon, og er dermed mere isolert enn 80-tallsbåter. Men også nyere båter kan ha nytte av skrogisolering. I båter bruker man ofre luft dieselvarmer til oppvarming. Dog, har man ok tilgang på strøm så bruker man det og dieselvarmeren blir nødvarme samt friskluftfunksjon. Ny orginal dieselvarmer på 2 kw koster 12-15 tusen. Så må du ha deg båtplass i en lun havn. Gjerne med ok sanitærforhold og vaskemaskin. Vil du bo i Ålesund, så tror jeg Nørvevika, aalesunds seilforening har det. Samtidig, så kan det godt hende det er venteliste på plass. Jeg kjenner til en som bodde i Brosundet i Ålesund i 2 år. Han hadde en 42foter. Da jeg bodde i båten min, 6 månede, vurderte jeg å ligge i Brosundet om vinteren. Forhørte meg om pris og tror det var 2800 kr måneden inklusiv renovasjon og strøm for 30-foteren. Tror det er to bobåter, seil, der nå. Men jeg har egen brygge, så jeg ble liggende der uten kostnader... Så må du nesten si noe om budsjett. Forøvrig er det lite med seilbåter til salgs på finn nå. På Sunnmøre er det generelt ikke overflod av båter til salgs. Ligger jo en nyere Bavaria 32 til litt over 600tusen i Molde. Har jo alle fasiliteter og er salgbar om ting ikke ble som man tenker. Men 600 tusen er jo heller ikke bare bare å bla opp uten mye egenkapital. Banker er ikke alltid villig til å belåne båt med sikkerhet i den. Dessuten skal du tåle verdifall. Sikter du deg inn på 200tusen, får du en ok båt fra 80-tallet, med muligheter for å gjøre litt sjøl. Uansett er det greit å kjøpe en båt med nyere seil. Et storseil til en 30foter koster 15 tusen, forseil minst det samme. Du kan være så handy du vil, men nytt seil kan du ikke sy selv :) God komfort og plass starter vel på 36 fot, men det ser man også fort igjen på prisen. Nyere båter, etter 2000 er ofte bredere og romsligere en 70 og 80-tallsbåter. Redigert 1.Januar.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 (redigert) Om du som sier er en nevenyttig kar med teknisk innsikt er det ikke noe problem å bo i båt. Det er nettopp på det feltet det skjærer seg for en del en del båtfolk. En seilbåt er nokk det som gir mest plass for pengene og nokk også den båttypen det er lettest å holde varmen i. Båter med store uisolerte glassflater i er nesten helt håpløse og bo i på vinterstid. Vi hadde en Bavaria 40AC 2003 modell som vi brukte hele året å i den klarte vi fint å holde varmen bare med bruk av landstrøm på en 16A kurs selv når utetempen krøp ned til -13-14°C. Det som var jort ar etter isolering i den var at det var limt på 20mm isolasjonsmatte i overgangen mellom skrog og dekk der vor det ikke var fylmatriale i laminatet. I tillegg ble det tapet dobbel bobleplast med en tykk byggplast på toppen over alle luker da det ellers kondenserte voldsomt på aluminiumskarmene. Monterte også en liten avtreksvifte for å få nødvendig utskifting av luften i båten. Lykke til. Redigert 1.Januar.2017 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 (redigert) Bare så det er nevnt. Motorbåter kan man også fint bo i. Det er ikke nødt til å være seilbåt. Går man for motorbåt, kan man velge i alt fra traweler type båt, til rene cabincruisere, gjerne med aktercabin. Stavanger Maritime Senter har levert en del båter til båtboere. Ring eller mail dem og spør om de kan hjelpe. De har masse kontakter i utlandet og kan finne bra båter til gode priser. De har en Tarpon Trawler 42 for salg nå som er glimrende som bobåt. Ikke en designmessig juvel spør du meg, men kanonbra flytende leilighet... Redigert 1.Januar.2017 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
nordan family 27 Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Erfaring tilsier vel ofte at båt ikke er noe opplagt billig alternativ, og kanskje mest for dem som har litt lidenskap for slikt. Ville nok vurdert leie av leilighet eller hybel før båt. Det koster å eie båt, koster å leie plass, koster litt ekstra for båtboerplass, strømmen er dyrere enn hus strøm osv osv. Kan fort leie grei bolig for samme summen. Men nok om det: vet om flere som har bodd i en slik båt jeg har - Fairline 36 Turbo. Ikke noen ekstra isolasjon, men noen har teipet bobleplast foran de største vinduene. Går man i båt-boer-havnene og kikker synes jeg folk bor i alle slags båter, så det er vel bare å sette prisnivået og begynne å kikke? Sitér dette innlegget Link to post
Alpin sunnmøring Svart 1.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Takk for mye bra info! Har egentlig ikke satt noen eksakt budsjett, men håper å kunne få en grei båt for rundt 200 000,- Bor i Ålesund ja, og har muligens tilgang på en privat båtplass med landstrøm, men er ikke den mest lune havna. Er klar over at båt ikke nødvendig vis blir så utrolig billig, men blir deprimert av tanken på å leie en liten leilighet å sitte å sture å ikke ha noe henge fingra i, å i tillegg er tanken på "hytte på vannet" og muligheten til å vere litt "eventyrer" etter mange år med et veldig a4-liv ganske fristende. Men ser jo klart at der er en del utfordringer og kompromiss som må taes. Har tenkt på seilbåt, men tror aldri jeg kommer til å bli en seiler, så sånn sett litt "bortkasta". Ser at der blant annet ligger en hollandsk stålbåt til salgs ikke så langt fra Ålesund, ser veldig praktisk ut med tanke på innredningen i alle fall! Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 (redigert) ja den båten dert var ikkje strie greierne og du vil angre som en hund. Enhver innsats og jobb på den er totalt bortkastet. Alpin Sunnmøring kan etter mine begreper bety både Stranda og Sykkylven sona. Ville absolutt heller tatt fergependlinga ja. Iallefall om det er på Sykkylvssida ta fjellet vi snakker. Å bo i så sjaber gammel båt er nitriste greier og alt du har og eier vil stinke deretter. Om du tenker å overnatte i en båt innimellom så blir det noe annet men å ha det som hovedkvarter i den prisklassen er håpløst. Da er det tusen ganger bedre med campingvogn! Du rimelig ny vogn til den summen penger. Med vannbåren varme og full pakke. Eksempelvis en sånn Ellers om du dobler busjettet og kjøper helt nytt er dette også et meget spennende alternativ. Selges lokalt Dette Vs Er det noe å vurdere egentlig .. Redigert 1.Januar.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Kikk på "alle" tilgjengelige båter i ca prisklasse før du avgjør båttype. Eg var nylig ombord i ein seilbåt både 20 år nyere og dyrere en min motorbåt. Kjeller uten utsikt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hakkannen Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Er klar over at båt ikke nødvendig vis blir så utrolig billig, men blir deprimert av tanken på å leie en liten leilighet å sitte å sture å ikke ha noe henge fingra i, å i tillegg er tanken på "hytte på vannet" og muligheten til å vere litt "eventyrer" etter mange år med et veldig a4-liv ganske fristende.Der har du den rette innstillingen for å bo i båt Som andre også nevner er det ikke nødvendigvis billigere å bo i båt enn i leilighet (har selv tapt mye på å bo i båt i forhold til å kjøpe gipsfengsel på land), men hvis man ønsker å bo i båt og har en drøm om et litt anderledes liv er det bare å prøve ut tenker nå i alle fall jeg Har tenkt på seilbåt, men tror aldri jeg kommer til å bli en seiler, så sånn sett litt "bortkasta".Skader ikke å prøve hive deg med noen på en seiltur et par ganger, da finner du fort ut om det er noe for deg eller ikke. Det er fordeler og bakdeler med de fleste båttypene. Selv valgte jeg seiler fordi på tidspunktet jeg kjøpte fikk mer plass for pengene med (slipper blant annet et stort motorrom med stor og dyr maskin), jeg trives med å seile (pluss du får forflyttet deg over lengre strekk uten å bruke diesel, Venstre og lignende partier vil elske deg) og seilbåter er ofte lunere vinterstid (mindre lysventiler/vinduer, man bor dypere i båten og drar fordel av at sjøen gir varme). Bakdelene med seilbåt kan være slikt som ulende og slamrende rigg når det blåser (for ikke å snakke om hvis båten er en "mastepumper", da rister det fort godt i køya, dette uten at det trenger være noen av det kvinnelige kjønn tilstede), seil og tauverk koster fort det samme som ny dieselmotor ombord hvis det skulle bli slitt/ødelagt og må skiftes ut, riggen har et betydelig vindfang og båten vil dermed kunne legge seg godt over i stormer og slikt, enkelte seilbåter har små lysventiler og kan dermed bli noe mørke å være i (min gjorde jeg lysere med maling og hvitt skrogtrekk + den har flere lysventiler og luker enn mange andre fra den tiden). Ellers, når det gjelder klimaet ombord kan også jeg anbefale isolering. Merkbart lunere båt og lavere fyringsutgifter på sikt. Kommer du over en båt med pottebrenner/dieselkamin ombord er disse greie hvis du tenker døgnfyring (lite som kan slites på en pottebrenner, og med såkalt H-pipe kan fyringen pågå tilnærmet upåvirket av vind). Uansett om du fyrer med dieselvarmer (luft eller vannbåren varme) eller pottebrenner er det viktig å ha alarm som varsler for høyt nivå av karbonmonoksid/CO og røykvarsler. Har du god tilgang til landstrøm er også elektrisk oppvarming greit, gjerne sammen med en avfukter for å holde et tørt klima ombord. Andre ting som kan være greit å ha i tankene hvis du velger flytte ombord i båt er blant annet: - personlig hygiene; har du tilgang til do og dusj på land eller må alt dette gjøres ombord? Mange båter har "dusjmuligheter", man kan ta seg en dusj ombord, men det betyr ikke at båten er bygd for daglig dusjing (f.eks. ikke greit å dusje på inventar i tre). Andre båter har løsninger som gjør at daglig dusjing går greit (begrenses mer av kapasiteten på vanntankene ombord). - båtlukt; det lukter ofte "anderledes" i en båt i forhold til et hus, spesielt hvis båten er eldre og har gått sine timer med gammel dieselmotor. Mesteparten av lukta kan som regel vaskes vekk, men at det kan lukte alternativt av klærne er ikke uvanlig om man bor i eldre båt. - klesvask; hvor får du gjort slikt? Mulig å smiske seg inn på noen og få låne vaskemaskinen mot at du hjelper dem med ting, vaske klærne på jobb eller lignende? Eller installere vaskemaskin ombord? - oppbevaring av jordisk gods; er du beredt på å kvitte deg med det meste i overgangen til et mindre boareal eller har du muligheten for lagring av ting på land? - når det stormer som verst; mulighet for å krype i land hos noen en dag og to? - adresse; hos noen på land eller registrere deg som ufb (uten fast bopæl/uteligger/lasaron)? - post; hos dem du registrerer deg hos på land eller postboks hvis du velger en friere livsform? Kunne sikkert nevnt en del mer, men dette var i alle fall noen av betraktningene som surret rundt i mitt hode da jeg valgte å si opp livet på land Bor i båt nå på sjette året - og kommer til å fortsette med dette på ubestemt tid Lykke til med forberedelsene og gjennomføringen av å bli båtboer, alltid kjekt hvis det ender opp med at vi kan si "velkommen i klubben" Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 200tusen, da får du deg en grei 30-32 foter fra 80-tallet. Eller en 34 foter med mer å gjøre. Prisene kan variere veldig i det segmentet, fra 50 til 250tusen. De store variablene er jo seilende tilstand og motorens alder. En ny motor til en 32 foter koster 100tusen. Bare nevner slike ting for det kan jo hende du vil bruke seilbåten som seilbåt også :) ikke bare et krypinn. Og så skal den kanskje selges også en dag. Da jeg kjøpe min, så var det en viktig faktor at motor var av nyere årgang, fra 2004. For jeg kan ikke lage ny motor sjøl :) men mye annet har jeg fått gjort og kost meg veldig med det. Om du på plass på privat hav, så må du uansett sikkert betale strøm. Og så må du ha tilgang på vann. Det er noe styr å holde på med kanner. Derfor er det å ihverfall ligge i vintermånedene i Brosundet et godt alternativ. Om det går 1000kr + i støm i måneden på privat brygge, så kan du jo like godt ligge i indrefileten i Brosundet for 3000 inklusiv strøm og vann. :) besøk av kjentfolk får du garantert. Samt kort vei fra byen. Forøvrig, varmtvannstank er også kjekt å ha, selv om det går greit å koke vann også. Har ikke båten dusj, så funker vaskekluter meget bra. Samt at du har en god grunn til å stikke på treningssenter på kveldstid. :) Som sagt, jeg tror det ligger to bobåter i Brosundet på ca 34 fot. To eldre seilbåter like nedenfor Bocca. Det finnes et ordtak som lyder: det er lettere for en mann med seilbåt å få seg dame, enn en mann med dame å få seg seilbåt. ? Begynte nesten å vurdere å selge min egen båt nå... nei fy og fy.. det var en vond tanke. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Ligger jo en Jarrack33 til salgs i Ålesund/sunnmørshallen for 170 tusen. Den har jo veldig mye av det du trenger. Dusj under dekk kan du nok ikke forvente i pris/alderssegmentet du må sikte deg inn på. Den så jo ganske pen ut og faktisk klar til bruk. Bare å ta med seg dyna :) kjekk parafinovn med pipe har den også. Dessuten har den akterkøye, hvilket gjør at toalett og forpigg kan brukes som ett stort rom til daglig og så sover du akter. Da bruker du forpiggen til oppbevaring av klær og ting. Synes den ser ut som er godt alternativ. Da må du bare finne deg et vaskeri i sentrum/ alliere deg med venner eller arbeidsgiver om klesvask. Litt omstilling og tilpassing må man regne med, men det er bare morro. Forøvrig kan det anbefales å ha en avfukter i båten, samt ha spilebunn under madrassen du sover på. Da unngår du kondens. Ser ut som den båten muligens kan trenge ny type kjøleaggregat dersom det jeg ser er en termoelektrisk kjøling. -sluker strøm og dårlig effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Baylife Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Ser du slår et slag for Brosundet ja Eureka. Eneste problemene der, meg bekjent ihvertfall er vel at man ikke får ligge i høysesong (eller, man ligger til 150/døgn), og fasiltetene på land er ikke optimale. Dyre og ulekre, men om du trenger et sted å gjøre av sprøytespisser har de beholdere for dette på toalettene. Selv bor jeg i havnen til Ålesund Seilforening på Nørve, og den kan anbefales på det varmeste. Gode fasiliteter, grei beliggenhet, også er det en rimelig rolig havn, spesielt om du klarer å lure deg nærmest mulig land. Prisen ender også opp noe billigere enn Brosundet. Når man skal bo i båten er det veldig fint å ha en lun havn. Det bråker endel når det blåser godt, fra nær - og fjerntliggende seilbåter som har tau mot masta, kalesjer og presenninger etc. Isolering vil selvsagt fjerne mye av dette også. Vet det også bor en i havnen rett ved Møre Arena, men den er også endel mer utsatt for sørvesten og litt vel nærme motorveien for min smak. Vann er et problem på vinterstid i alle havner. Selv låner jeg 140m slange av en nabo som bor i båten på deltid, samt har 40m selv, og trekker slangen fra en vask på land. Men det å bo i båt er helt fantastisk! Du kommer mye tettere på naturen, bølgeskvulp og lett gynging som dysser deg i søvn, og absolutt viktigst er jo den enorme frihetsfølelsen det gir (som singel, barnløs, 22åring ihvertfall). Man får mye bedre tid til å holde på med båten, siden man fjerner reiseveien, og et fantastisk utvalg av corny sjekkereplikker. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Kjøp deg vogn. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Se det ja, der var en fra Nørvevika. Nørvevika ligger lunt og fint til. Og overnattingstur over til Seilerhytta på Gåsholmen er alle tiders. Havna ved sunnørshallen anser jeg som next to hell når vinden står på. :) TS, når regattasesongen begynner, så er det bare å bli med som mannskap på båtene. Mange båter sliter med å skaffe nok folk til å stille til start. Da lærer du mye. På lørdager kan man hive seg med på dugnad og sosialt ute på seilerhytta. Nå tenker jeg TS har fått litt å tenke på. :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Og hvis TS ikke har låst seg til en type båt og har en god kaiplass tilgjengelig kan kanskje en slik under her være noe? Ferdig isolert og normalt varmeanlegg med tilkobling for 220volt . Kjenner ikke båten, men det kan komme noen slike for salg i løpet av året da nye regler for yrkesbruk gjør det i noen tilfeller for kostbart å holde sertifikatene i orden. Men som fritidsbåter har de ennå mange år foran seg. Bare en tanke en mandag mens kaffen nytes. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77681757 Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 (redigert) Jeg flytta i båt 20. juni i år, og stortrives! Hadde ikke orka å bo i seilbåt, det blir altfor trangt og mørkt. Her er et billig bobåt-prosjekt for nevenyttige: :) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88193196 Edit: I fjor heter det vel nå.. Redigert 2.Januar.2017 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
littmild Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Og hvis TS ikke har låst seg til en type båt og har en god kaiplass tilgjengelig kan kanskje en slik under her være noe? Ferdig isolert og normalt varmeanlegg med tilkobling for 220volt . Kjenner ikke båten, men det kan komme noen slike for salg i løpet av året da nye regler for yrkesbruk gjør det i noen tilfeller for kostbart å holde sertifikatene i orden. Men som fritidsbåter har de ennå mange år foran seg. Bare en tanke en mandag mens kaffen nytes. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77681757 Klinkbygget taubåt fra 1930.. Skikkelig moro, men urealistisk prosjekt med mindre du er VELDIG interessert og har MYE kunnskap! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
tb55 Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Sikkert vert gøy med taubåten, men helt enig med "littmild", her skal du vite hva du baler med. Og skal du ha den på land, er det ikke å få naboen med kranbil til å hive den opp, for å si det sånn..... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Som elektrikker bør du vel ikke frykte å sitte i en leid leilighet å tvinne tommler?Kjenner 3 stykker og de jobber mere en de flittigste polakkene jeg har hørt om.Jeg er skeptisk til bo i båt planer hvis man ikke brenner for det fra før.Jeg holdt på å gjøre det selv når jeg var midt i 20 årene men av ulike grunner ble det ikke noe av.Økonomisk var det et sjakktrekk å komme seg inn på boligmarkedet i steden.På en annen side har du ikke mye å tape på å prøve hvis du finner riktig båt til riktig pris og du ikke kommer deg inn på boligmarkede.Pengene for båten får du jo tibake hvis du finner ut at det ikke var noe for deg så du velger å selge.Har du pengene til båten så bor du jo vesentlig billigere i den. Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 bare for å nevne det, litt innafor steinvåg broa, so ligge der en 50 fot seilbåt som er til salgs. trur det va snakk om 200-300 000... ikkje helt sikker på prisen. send privat melding om du vil settes i kontakt med selgeren :) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Jeg er skeptisk til bo i båt planer hvis man ikke brenner for det fra før.Enig. Det er mye fint ved å bo i båt, men også mye som er vanvittig sært og slitsomt. Noen sommermåneder er bare trivelig, men vinteren er lang og mørk. Å legge opp livet for å spare penger er sjelden en god oppskrift på lykke. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Nokk mange ting en ikke tenker over før en har prøvd det. Bare en så enkel ting som å få fylt vanntanken i sprengkulde kan vøre en utfordring mange steder. Ikke mange slanger med vann i da. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Har bodd i båt før og skal heilt klart gjer det igjen når ungene til dame 2.0 er flyttet ut. Da selges huset og båt og leilighet kjøpes. Flytter i båt og leier ut leilighet. Må vel bu i leiligheten 1 år og leite etter rett båt for å slippe skatt ved eventuellt salg. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
nordan family 27 Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Dette med prosjekt....minner om at kjøper du en båt hvor FORRIGE eier har gjort prosjekter for flere hundre tusen, så betaler du en liten brøkdel for at alt dette er ferdig i båten du kjøper. Dvs at forrige eier får lite eller ingenting igjen for det ved salg. Skal du selv forestår dette skal du ut med 100 % av kostnadene, pluss 100% av arbeidsinnsatsen for å få det på plass. Selvom man liker å ha noe å sysle med som hobby, så la det være å pusse, gnikke, perfeksjonere osv osv, ikke for å rehabilitere. Har smertelig erfaring med hvor mye penger man kan putte i en båt uten at det øker verdien i det hele tatt.... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 Denne er ihvertfall rimelig i innkjøp http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88465337 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.