Jump to content

Badestige eller baugstige til snekke? (Scand 25 Classic)

MegaTrondy

Recommended Posts

Har en Scand 25 classic. Båten fungere fint, men savner litt å kunne bade fra båten. Utfordringen er å komme seg ombord igjen da det ikke er noe stige foran eller bak. Vi har en uttrekkbar taustige som er festet på ene siden bak i tilfelle krise, men det er ikke så praktisk å bruke den som badestige. Alternativet er en stige bak på båten eller en baug stige. På båten min er det toalett i akter enden på båten, så jeg ser egentlig for meg at det er lettere å komme seg ombord med en baug stige. Det er også flaps bak på båten, og det er ikke badeplattform. Ser det har stått en bade stige bak på båten originalt, men denne har blitt fjernet på et eller annet tidspunkt. 

Jeg har ikke lyst å legge for mye penger på båten da vi sannsynligvis kommer til å oppgradere båt snart, men det hadde vært kjekt å kunne bruke den til litt mer enn bare å tøffe rundt på tur i mellomtiden. Noen greie løsninger som ikke koster for mye og som blir fint? Hvis jeg skrur fast en badestige i hekken på båten vil skruene bli synlig på innsiden inne på toalettet da vi har fjernet den gamle isolasjonen og skal male. 

Hvordan fester jeg en baug stige eventuelt? Kan den sitte på hele tiden eller må den tas av under overfart? 

bilde

Baugstige er for å komme seg i land på svabergene, ikke for å komme opp fra sjøen! Og den må fjernes under gange. Så det du trenger er en badestige til å ha akter. Det burde funke greit med en som går fra flapsen og opp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kommer nya regler för nya båtar inom kort och reglerna på mått blir med stor sannolikhet dessa.  En räddningsstege skall finnas på alla båtar från 2,5 m till 24 m. Den skall gå ner minst 56 cm i vattnet och skall i alla lägen kunna fällas av person i vattnet utan hjälp. Repstege kan vara godkänd men skall gå ner minst 120 cm i vattnet och ha fasta steg, minst 25 cm breda och får inte flyta. Det blir att tänka om för en del tillverkare, och detta bör man själv se till att det finns även på den äldre egna båten.

Hälsningar Ove 

Redigert av Ove T (see edit history)

Det kommer nya regler för nya båtar inom kort och reglerna på mått blir med stor sannolikhet dessa.  En räddningsstege skall finnas på alla båtar från 2,5 m till 24 m. Den skall gå ner minst 56 cm i vattnet och skall i alla lägen kunna fällas av person i vattnet utan hjälp. Repstege kan vara godkänd men skall gå ner minst 120 cm i vattnet och ha fasta steg, minst 25 cm breda och får inte flyta. Det blir att tänka om för en del tillverkare, och detta bör man själv se till att det finns även på den äldre egna båten.

Hälsningar Ove 

Slik regel har vi hatt i mange år. EU-direktivet sier helt klart at alle nye båter skal ha ombordstigningsmulighet som kan utløses av person i vannet.

Hvilke nye regler, som kommer om kort tid, er det du sikter til? Er det en utvidelse eller prersisering i EU-direktivet?

Jeg er ellers helt enig i at en også bør sørge for dette på gamle båter.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hej

Ja, kravet gäller nya båtar. Repstegar som sitter i ett litet hål bakom en propp som en del nya båtar har får man vara bra vig och det får vara bra väder för att kunna ta sig upp i, dessa kommer inte att vara godkända. När kan du anse att stegen inte är i bruk, jag hoppas att du menar när båten står på land.

Hälsningar Ove

Taustigen jeg har nå er bare ment som sikkerhet - ikke som permanent adkomst. Jeg ønsker å ha en fast stige i stedet for. Eventuelt en som jeg kan ta bort når den ikke er i bruk.

hadde noe sånn som dette på en snekke i gamle dager:

http://tempobaadudstyr.dk/product/badeleider-rustfri-staal-4-trin-plast-6682/

http://tempobaadudstyr.dk/product/badestige-holder-rustfri-staal-f434156-6684/

hurtigkobling, he-he.....

Hmm. Har du ikke noen av delene? Jeg har også en scand classic,og der er det stige bak.(er wc bak i min og)

Det er også en stige for å huke på fram til å komme seg iland med. Begge disse ble levert orginalt på denne båten i 1982 som min båt er fra. Rart dette er fraværende på din? Men det finnes ivertfall til disse båtene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...