Jump to content

Drukningsstatistikk 2016


Pequod

Recommended Posts

Tallene fra Norsk Folkehjelp viser at 91 personer druknet i fjor. Det er en nedgang fra 12 personer fra 2015.

49 prosent druknet ved fall fra land, bare 17 prosent i forbindelse med bruk av fritidsbåt.

Som vanlig er eldre menn overrepresentert (menn mellom 41 og 61 år står for 45 av de 91 drukningene).

 

I 2016 omkom 16 personer i forbindelse med bruk av fritidsbåt, i 2015 var tallet 20, i 2014 21 og i 2013 32.

 

https://www.folkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk

Link to post
Guest Avmønstret#

Det hadde vært interessant å vite om de forulykkede brukte redningsvest og hvilken båttype/størrelse det var snakk om.

 

Det hadde også vært interessant å koble det mot antall ganger folk har havna uti vannet fra båt og utviklingen av båtbruken.

 

 

Helt enig. Men det siste ønsket får vi nok aldri svar på. Å ramle i sjøen med vest på kan oppfattes som totalt ufarlig, og noe en ikke engang tenker på som en nestenulykke, mens det uten vest kunne blitt fatalt. Men vi vet jo ikke... og vi registrerer ikke fall i sjøen, før det går galt. Og kanskje like greit det egentlig... :-)

Link to post

Som vanlig er eldre menn overrepresentert (menn mellom 41 og 61 år står for 45 av de 91 drukningene).

 

Ikke fordi jeg er fornærma over å havne i kategorien eldre menn, men til etterretning: Fra min plass ved fjorden ser jeg året rundt på fritidsflåten som seiler og tøffer forbi på fjorden. En vesentlig andel av båtene føres av voksne menn, aleine i båtene. Jeg ser dem i marinaene, på bryggene, på svaberga, de enslige menn. Vi er sånn. Vi henger ned fra ripa, bøyer oss over redskap i sjøen, binder tauverk til brygger og båter, merder og iler. De feminine ferdes i par, i flokk, med unger eller andre som liker en passiar. Sjøl opptrer jeg stort sett aleine. Detter jeg uti, detter jeg uti. Ror jeg på plass ei ile, eller rensker fortøyninger, er jeg aleine, uten vest som kan henge seg opp og være i veien. 

 

Statistikker er vanligvis helt korrekte. Tolkning og tydning krever litt flere opplysninger. Det blir litt som statistikker som viser at kvinner er bedre bilførere enn menn, fordi det er færre kvinner involvert i ulykker. Fra min plass i førersetet til en bil, kan jeg konstatere at et overveldende flertall av bilførere, også de som er aleine i bilen, er menn.

 

Når det er sagt, er det jo svært positivt at færre drukner. Særlig i forbindelse med fritidsbåtbruk! Kanskje skyldes det at det har gått noen år sida eksplosjonen i antall fritidsbåter skjedde, slik at de nye har blitt eldre (ikke i alder, men i erfaring)?

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Erik AN: Tror du er inne på noe viktig der, man må lese statistikken for hva den er. Så lenge vi ikke vet noe om hvem som ferdes på sjøen med hvilket utstyr osv så vet vi egentlig ikke noe mer enn at drukningstallene høyst sannsynlig "bare" viser hvem det ferdes mest av på sjøen året rundt. En slags mengdemåling som tilsier at de som ferdes mest på sjøen også drukner mest. Noe som kan vise seg å stemme, men vi vet jo ikke egentlig for vi har ikke andre tall som gjør det mulig å anta noe om "mengde bruk av båt" osv. Og så lenge vi ikke registrer slikt gjennom forsikringsordninger, eller på annen måte, så vil vi ikke få det heller. 

 

Samtidig er tallene nyttige fordi en nå vet at de fleste andre enn eldre menn antagelig er i stand til å ta vare på seg selv på sjøen på en god måte. Så innsatsen må rettes mot de som fortsatt ikke klarer det. Feks eldre menn. 

 

Kanskje de kan lære at det også finnes flyteplagg, flytegensere, flytejakker, flytedresser og andre løsninger som ikke henger seg opp på ulike måter når man skal knyte en knute eller noe. Det er ikke sånn at man enten må være uten noe som hindrer en fra i å synke eller gå med siste fashion i oppblåsbar pølse rundt halsen i neonfarger som trenger skifte av ditten og datten hvert år eller løser ut om man legger den fra seg i båten og det er vann på dørken. 

 

Man kan kle seg i flyteplagg som øker sjansen for å overleve om man ramler uti betraktelig uten at det syns for omverdenen. Det er ikke noe nytt at menn på 41+ er de mest forfengelige mennene som tenkes kan, men på en annen måte enn hva en først tenker på. 

 

Når en er så forfengelig at en feks sier "ramler jeg uti så ramler jeg uti" så sier det egentlig alt :-) Damer som ikke vil ha sykkehjelm på av redsel for å ødelegge frisyren kommer langt bak i forfengelighet. 

 

På Færøyene opplevde de det samme når en prøvde å få fiskerne til å ha på seg vest/flyteplagg. Færøyske menn ville ikke bli sett på sjøen i denslags. Punktum finale. 

 

Redsel for å bli sett på som redd, pysete, femi, eller hva det måtte være? Eller man kan skylde på at garnet hekter i vesten ;-).... uansett, forfengelighet på sitt sterkeste. 

------------

 

Når det gjelder bilkjøringa tolker du garantert totalt feil fordi vi sitter på tall som viser hvem som kjører og hvor langt/mye man kjører fordelt på kjønn. 

 

En kan ikke sitte og gjette basert på råtall uten å vekte osv. 

 

Kvinner er bedre sjåfører enn menn i den forstand at de i mindre grad er utsatt for ulykker.

 

Men selvsagt kan det hende at menn er bedre sjåfører på mange andre måter, men er det relevant om man som mann er flinkere til å lukeparkere, komme opp en glatt bakke eller dra en brekksladd hvis man i mindre grad klarer å unngå ulykker? Nei, ikke hvis det er ulykker man skal se på. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Et enkelt søk på nettet gir et treff på "Flere dør i båtulukker enn på lenge" fra første halvår 2015. Det går altså opp og ned. Der er det også linka til at 13 av 14 er menn, at det er menn over 40 - kopla opp mot "båtlappen". Andre linker i rapporten går på det, da - i 2015 -, varslede påbudet om redningsvest. Folkehjelpen, NRK og andre halvstatlige organer kommer med slike statistikker med en hensikt.

 

For min del kan de gjerne komme med advarsler, statistikk, meiningsmålinger og konklusjoner.

 

Det som er litt forstemmende er at de på død og liv skal lage påbud, forbud, innskrenkninger og "soner" av disse funnene.

 

Jeg veit at jeg drar det litt langt, i en litt paranoid retning, og at jeg begynner å nærme meg kategorien "sur og kranglete mann i slutten av femtiåra", men jeg er litt redd for fokuset i disse statistikkene!

 

Det kan hende at de, sjøl om de ser sammenhengene med antall båtbrukere i forhold til kjønn og alder, kan finne på et nytt påbud for å få oss liggende i dokk, tørre, på land.

 

De kan for eksempel finne på å pålegge oss å ta fritidsbåtsertifikat, kanskje til og med utvida, til å være enda mer, med særkilte kurs i mørkekjøring, ishåndtering eller noe anna som framgår av statistikkene (Det er en vesentlig del som dør nordpå, der det er verst vær). De kan lage særregler for menn over 50. Ja, kan? De kommer til å gjøre det!

 

Sjøl akter jeg å tilbringe mer og mer av tida mi i fritidsbåt, jo eldre jeg blir, og jo mer dødelig jeg blir. Til slutt er det nesten overveiende sannsynlig at det er der jeg avgår, således kommer jeg med i statistikken!

 

Og, jeg skammer meg litt over å si det, men jeg er altså ingen tilhenger av universelle påbud. (Les redningsvestpåbud: Men jeg bruker den gjerne, og tvinger alle andre i min båt å gjøre det når forholda er slik at det er rett).

 

https://www.nrk.no/norge/flere-dor-i-batulykker-enn-pa-lenge-1.12449962

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Er en av de priviligerte som faller innenfor de overrepresenterte... og som i tillegg benytter båt i 51 av årets 52 lørdager og søndager, i tillegg til bonusdager (altså "dager hvor man oppnår å være i båt også på virkedager")

 

Mitt bidrag til å forske å forhindre at jeg ender på statistikken:

  • Har alltid på meg vest i båt, helst under jakka. Må jeg svømme vil jeg helst kvitte meg med jakka... og det går ikke med vest utenpå...
  • Jeg slår aldri lens over ripa
  • Stopper båten om jeg må frampå dekket
  • Klatrer ikke opp eller ned fra "andre" alene i båten, i fart
  • Bruker båtshake istedet for å prøve å stekke meg en meter lengre enn jeg egentlig rekker....

Innbiller meg at dette hjelper...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Man kan kle seg i flyteplagg som øker sjansen for å overleve om man ramler uti betraktelig uten at det syns for omverdenen. Det er ikke noe nytt at menn på 41+ er de mest forfengelige mennene som tenkes kan, men på en annen måte enn hva en først tenker på. 

 

Når en er så forfengelig at en feks sier "ramler jeg uti så ramler jeg uti" så sier det egentlig alt :-) Damer som ikke vil ha sykkehjelm på av redsel for å ødelegge frisyren kommer langt bak i forfengelighet. 

 

På Færøyene opplevde de det samme når en prøvde å få fiskerne til å ha på seg vest/flyteplagg. Færøyske menn ville ikke bli sett på sjøen i denslags. Punktum finale. 

 

Redsel for å bli sett på som redd, pysete, femi, eller hva det måtte være? Eller man kan skylde på at garnet hekter i vesten ;-).... uansett, forfengelighet på sitt sterkeste. 

Vi er totalt uenige i sak. Men jeg reagerer på argumentasjon din. Les gjennom det du skrev, og si om du ville reagert hvis motsatt argumentasjon ble brukt. Saklighet hadde vært fint i debatten.

 

Jeg bruker selvfølgelig vest når forholdene tilsier det, men aldri i trygge forhold. Har ingenting med forfengelighet å gjøre, men med risikovurdering.

Link to post
Guest Avmønstret#

Vi er totalt uenige i sak. Men jeg reagerer på argumentasjon din. Les gjennom det du skrev, og si om du ville reagert hvis motsatt argumentasjon ble brukt. Saklighet hadde vært fint i debatten.

 

Jeg bruker selvfølgelig vest når forholdene tilsier det, men aldri i trygge forhold. Har ingenting med forfengelighet å gjøre, men med risikovurdering.

 

Jeg tar den. Beklager. 

 

Men når det er sagt. Jeg kan moderere det til at det for enkelte har med forfengelighet å gjøre. Det på Færøyene er vel forsåvidt ikke forklart, men hvilke forklaringer skal man kunne bruke? Selv tror jeg på at forfengeligheten, og da mener jeg ikke i forståelsen "ta seg godt ut i tøyet", men i forhold til hva en måtte tro omgivelsene måtte tenke, rammer 40+ åringer vel så hardt som andre. 

 

Det er ikke veldig mange rasjonelle forklaringer på å ikke ta på seg et høvelig flyteplagg med mindre sola steiker. Så hva står man igjen med? En kan jo ikke på ramme alvor si at man heller vil synke til bunns enn å ha på et flyteplagg fordi man av prinsipp ikke vil ha på seg noe som gjør at man flyter... altså jeg tror ikke det er mulig/plausibelt/sant. Det finnes så mange ulike flyteplagg i handelen at det må være mulig å finne ett som gjør jobben på like linje med en genser/jakke/varmedress. 

 

I den konteksten tror jeg forfengeligheten står høyt på lista. Men å innrømme noe sånt er vel antagelig like ille som å ha på seg flyteplagg for mange ;-) 

 

Og ja, det er en humoristisk undertone her ;-)

Link to post

( Har muligens ytret noe lignende tidligere:  )

jeg er over 60, bruker motorsag , kjører mye bil - ofte 10 over fartsgrensen , klatrer  i stige, røyker i ferien  - men slutter hver høst  - osv osv.

I det siste har flere gode venner dødd av kreft - så livet er ikke uten risiko og vi lever alle på lånt tid.

 

jeg prøver å være fornuftig i båt , har VHF i begge båtene , medlemskap i rednings selskapet, holder alt i orden og unngår å ferdes i  uvær og mye sjø. osv osv

 

 redningsvester er alltid  ombord , men om jeg tar den på i godvær gjør jeg akkurat som det passer meg selv.

 

er forøvrig mest redd for over-motoriserte tullinger som raser rundt,  så jeg må muligens begynne å bruke vest på de aller fineste sommerdagene - noe som blir trist  -  at galskapen får bestemme.

Redigert av is_620 (see edit history)
Link to post

Poenget mitt er sjølsagt ikke at folk ikke skal bruke redningsvest, eller at de ikke skal lære seg å ferdes i den båten de har valgt å ferdes i. Det jeg ikke liker er disse generelle forbudene, påbudene, tillagt lovs rett (altså straffbart/ noe en kan dømmes for). Helt allright med nulltoleranse for alkohol, eller fartsgrenser i smule farvann. Jeg har intet ønske om å måtte forholde meg til andres bevisstløse framferd.

 

Nå er det slik at folk i stor grad detter ned av kaier. Av dem som befinner seg fra landjorda og ut til 12mils-grensa, dør de fleste akkurat der havet starter. De siste 5 år har 135 mennesker drukna ved å dette i vannet. I de varmeste folkerikeste områder i Norge, i Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud, Vestfold og Telemark, døde 10-13 stykker i hvert fylke av fall fra brygger, (*eller berg og andre plasser en kan falle fra) i disse åra. Det kryr av fritidsbåter rundt "Viken", og det auler av dekadente vikinger, likevel var talla for fritidsbåt-drepte hhv 6, 2, 1, 1, 3, 5. Tilsammen datt altså 72 mennesker ned fra brygga* mens 18 døde i fritidsbåt. På fem år, i et tettbygd område, med over 40% av befolkninga og en svært tilgjengelig fjord, dør det altså fem ganger så mye av å dette ned fra brygga, som å være tilstede i båten på dens ferd mellom holmer og skjær, mellom vannscootere, badende, pilkende, garnhøstende, krabbeetende medmennesker.

Jeg liker altså svært dårlig kjempemessige apparater som settes i verk, med påbud, forbud, innskrenkninger, holdningskampanjer osv for et såpass lite problem.

 

Litt malapropos, men ikke helt, så anbefaler altså internasjonale øyenleger et totalforbud mot fyrverkeri. Enda alle veit at det er fylla som har skylda. Sannsynligvis er det fylla som har skylda i mesteparten av ulykkene både fra kaia, fra bilførers side, særlig om han er mann, eller hos fritidsbåtkjørere.

 

Der det dør færrest kaigjengere i forhold til fritidsbåtbrukere, i Finnmark 33%, Nordland 38%, Sør-Trøndelag 57%og Troms 64%, kan det kanskje (jeg sier ikke at det har det) ha noe med sjansen til å opprettholde kroppstemperatur å gjøre. I de tre nordligste fylkene drukna 23 av å dette ned fra kaia, mens 36 døde i fritidsbåten (eller uttafor den). En kan kanskje tenke seg at de ikke detter ned fra kaier i nord, eller at de er så forfengelige at de ikke bruker redningsvest. Jeg trur ikke det.

 

I Agderfylkene og Rogaland  drukna 40 ved fall fra brygge, mens 10 drukna i og fra fritidsbåt. På fem år! Det bor 770 000 mennesker ved denne sørligste havstripa, og store mengder båtfolk reiser dit om sommeren.

 

Det er sjølsagt trist med disse ti båtfarende, men jeg undrer meg over grunnlaget for bruken av loven, av politi og rettsvesen. Har vi ikke andre problemer som skulle vektes høyere?

 

Kanskje burde folk rundt Oslofjorden være pålagt å bruke redningsvest om de er innafor en meter fra kaikanten? Om de nå valser rundt på Aker Brygge, eller om de spiser reker på et litt glatt berg over sjøflata et sted ved Larkollen eller Hankø?

 

Jaja. Snart er det sommer. Da skal jeg skifte patron i vesten min. Jeg drukner om jeg detter på sjøen midtfjords, sjøl om jeg tok store havhesten i gull for førti år sida og er avholdsmann. Sannsynligvis slår jeg huet i ett eller anna på vei over ripa...

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Etter å ha lest denne statistikken kom jeg i går til å sitte å tenke litt på det. Jeg innså etter hvert at jeg har byttet mening. To ting har skjedd med meg etter vestpåbudet ble innført. Jeg bruker nå vest nesten bestandig og kommer til å fortsette med det, samtidig er jeg blitt i mot vestpåbudet. Jeg var for tidligere.

 

Jeg synes det hele er forvirrende og problematisk da jeg ikke liker å bytte mening.

 

En av tingene som jeg har begynt med og som jeg kommer til å fortsette med er å ha på vesten en liten periode etter jeg kommer fram. Den perioden jeg hopper inn og ut av båten hele tiden. Og når sant skal sies har jeg ramlet i havet to ganger, ene gangen var båten vel fortøyd. Andre gang var jeg ekstremt sliten og hadde heldigvis hatt vett nok til å binde meg fast i båten.

Link to post

Er en av de priviligerte som faller innenfor de overrepresenterte... og som i tillegg benytter båt i 51 av årets 52 lørdager og søndager, i tillegg til bonusdager (altså "dager hvor man oppnår å være i båt også på virkedager")

 

Mitt bidrag til å forske å forhindre at jeg ender på statistikken:

  • Har alltid på meg vest i båt, helst under jakka. Må jeg svømme vil jeg helst kvitte meg med jakka... og det går ikke med vest utenpå...
  • Jeg slår aldri lens over ripa
  • Stopper båten om jeg må frampå dekket
  • Klatrer ikke opp eller ned fra "andre" alene i båten, i fart
  • Bruker båtshake istedet for å prøve å stekke meg en meter lengre enn jeg egentlig rekker....

Innbiller meg at dette hjelper...

Jeg tror dine forhåndsregler hjelper veldig, og benytter meg av de samme!

I tillegg har jeg aldri "jubelbrus" i årene så lenge båten er i bevegelse, selv ikke når jeg er passasjer.

Jeg er aldri alene nede på bryggen eller i båten så lenge det er snø og is der, da får båten klare seg selv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...