EtsiV Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Hei, jeg har en Tehri 415r. På den står eg 40hk johnson fra 1989. Hva er forventet fart på denne båten? Jeg har ikke trimflaps eller el tilt på motoren. Jeg klarer ca 27-28 knop med 2 personer i båten. Er ikke det litt lite? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Det er veldig bra...iallefall helt greit.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
EtsiV Posted January 2, 2017 Author Share Posted January 2, 2017 I tillegg hopper den utrolig mye, men dette ervel forventet av en slik båt uten trimflaps? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 (edited) etpar knop til er kanskje innen rekkevidde, men da må du nok prøve deg fram med tilten på motoren samt muligens ha propell med mer stigning. 2 ting som f.eks vil kunne gjøre at båten blir tregere opp i plan. hopping: prøv å flytt tiltepinnen et hakk inn mot akterspeilet, slik hopping koster gjerne også litt fart hopper den uansett fart , eller mest på fullt, og endrer det seg med mer last i båten? Edited January 2, 2017 by ivar (see edit history) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
EtsiV Posted January 2, 2017 Author Share Posted January 2, 2017 Den hopper vel mest i høy fart. Kan cruise i 20 knop uten at den hopper noe særlig. Har den nå på hakk nr 2 innenfra. Kan kanskje prøve på det innerste? Ang propell har jeg ingen peiling på hva som er bra eller hvilken str som står på nå. Satt på proppelen fra en 60hk johnson som jeg har. Da gikk den myye senere opp i plan, men gikk kanskje litt fortere ( fikk ikke målt da) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Hatt lik med 40 mariner, og hadde samme fart som deg, hopper mye vist du skal ha maks fart Quote Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
J-R Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Hadde samme med en mariner(yamaha) 40hk. Jeg monterte SmartTabs på min og da slutter den å hoppe. Anbefales på det sterkeste! Med disse kjørte jeg på ytterste hakket på tilten. Med Ballistic 10 1/8x15 stålpropell og motoren hevet 5 cm gjorde den ganske nøyaktig 30knop. Tror ikke du klarer så mye mer på dette skroget. Min begynte å overplane. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Hadde bare 30hk 2syl Yamaha på min men den hoppet også. Mitt skrog hadde symetrifeil på fremme på stybord side der baugen slutter. Vet ikke produksjonsår men kjøpte den i -86 og da var den ikke ny. Fikk høre dengang at dette var en feil bare på de tidlige modellene, så er vel tvilsomt at det gjelder din -89 modell. Fart vet jeg ikke da jeg på den tiden ikke visste hva GPS var.... men holdt så vidt følge med måkene... Vil også berømme deg for at du gir så fyldig informasjon i Tråden din, det gjør alt så mye enklere... flere skulle lære av deg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Får motor riktig turtall? Kan være at en propell fra en 60HK blir litt heftig.. Quote Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
EtsiV Posted January 30, 2017 Author Share Posted January 30, 2017 Har bestillt turteller nå. Så blir å prøve meg frem med propeller. Noen som vet hva optimalt turtall på johnson 40 hk fra 1989. (2syl) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 rundt 5500 er nok fint Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts