Jump to content

Skifte lager svinghjulhus 41p?


merik82

Recommended Posts

Har tatt av hus. Forsiktig banket ut gammelt lager. Presset inn nytt lager, simring, segering i svinghjukåpen. Montert kåpen, slet litt med å få den på. Det vil si jeg fikk kåpa ca 1 cm fra motor, slik at jeg akkurat fikk ca 2 turn på hver bolt. Skrudde litt og litt fra alle kanter, så kom det greit på. Vet ikke om det er normalt at det er litt treigt helt på slutten? Mulig jeg burde pussa av akslingen bedere, eventuelt mer gris e.l? 

Uannsett. Det som er problemet er at jeg ikke får på segeringen som skal på akslingen? Åpner den mye, har hatt mye gris på. Denne segeringen skal sitte helt inntil lageret ikke sant (sliter med å få det helt inntil)? Begynner å lure på om jeg har presset lageret ut i svinghjulkåpa, da jeg slet litt med å få på kåpa. Altså når jeg har skrudd boltene på huset så har jeg presset lageret og simringen ut på akslingen. Slik at sporet segeringen på akslingen skal sitte ikke lenger er synelig. Men dette kan vel ikke ha skjedd, for segeringen i svinghjulkåpa gjør vel at lagert ikke kan presses ut, som jeg forklarer. Må bare hør her da jeg ikke er ekspert på dette. Synes som sagt jeg åpner segeringen mye, men mulig jeg må åpne enda mer. Eventuelt få tak i bedere verktøy:)

Link to post
Share on other sites

Du kontrollmålte at det nye lageret hadde akkurat samme dimensjon som det gamle? Eg er usikker på hvordan det ser ut i svinghjulskåpa hos deg, men det er vel mulig å sjå om lageret har sklidd ut litt? Du kan vel prøve å bruke en dor eller noe lignede og sjå om du får banket det forsiktig inn igjen. Eller så er neste steg å demontere kåpa og sjå om du ser noe åpenbare feil ved monteringen.

Link to post
Share on other sites

Rart at lageret kan flytte på seg inni kåpa når den store segeringen som man også monterer inni kåpa er på. Skal vel egentlig ikke gå. Man får ikke ut lageret før den er fjernet, for å si det sånn.

 

Link to post
Share on other sites

Du har nok ikke presset lageret til ansats på aksel. Normal prosedyre er å presse lager på aksel, montere ring nr 7 i sporet på aksel, presse lager med aksel inn i svinghjulshus og låse med ring i spor i huset, tre inn plastforing og montere tetningsring. Det at du ikke fikk huset på plass uten "makt" tyder også på at aksel står for langt inn mot svinghjul/demperplate. Demonter og kontroller at du ikke har fått skadet demperplate og foring i senter veivaksel.

Link to post
Share on other sites

Ok. Fikk ikke av huset da jeg demonterte, før jeg tok av nr 5. Da kom huset av lett med lager, stor segering og plastforinga inni seg. Tenkte da at jeg skulle montere disse 3 tingene inni huset før jeg monterte det på akslingen. Vet ikke om jeg ville kalle det makt, men skrudde med en fastnøkkel litt og litt fra alle kanter, og da skled det på. Men får da som sagt ikke på nr 5. Men skal denne sitte kloss i lageret? Ca 2cm inn på den delen av akslingen som blir tykkere. Litt vanskelig å forklare, Men segering nr 5 skal ikke den sitte på det området som er svart mitt i mellom den tykke delen av akslingen og de ytterste tannjulene (ca 2cm fra 4tallet på tegningen) Er det den plastforinga du mener jeg kan ha skadet?

Edited by merik82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker meg om, så kan man ikke montere lageret på aksel, før montering av skjold. Lageret går kunn inn i skjoldet fra utsiden av skjoldet. Altså må man enten montere lageret som jeg har gjort, eller montere skjoldet på aksel først, deretter lager på aksel.

Link to post
Share on other sites

Begge låseringer skal ligge i spor beregnet for disse. Ring nr 7 på tegning låser lager på aksel og ring nr 6 låser lager i svinghjulshus. Byttet lager på et tilsvarende hus(KAD 43) for ca 1 time siden med den prosedyren jeg beskrev i mitt forrige innlegg.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett. Ja er klar over de skal ligge i sporene, var bare litt vanskelig å se sporet til den minste ringen når huset var på. Greia var at når jeg demonterte, så kom huset av med en gang jeg fikk ut plastsimringen og den lille segeringen. Aksling (4) ble stående igjen. Iogmed dette, så skjønte jeg ikke fremgangsmåten din. Men nå, som jeg har tatt av huset igjen skjønte jeg hva du mente:) Slet litt med å få ut aksling (4), måtte løsne den sammen med demperplaten. Fant da ut at det var litt rust/smuss skjøt demperplate aksling, som gjorde jeg ikke fikk av aksling. Har uannsett fulgt din fremgangsmåte ved montering av lageret. Og det fungerte veldig bra! Takk for hjelp.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...