Chris284 Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 (redigert) Tror jeg ville fått reparert drevet. Årsaken til havariet kan være flere, men du kan ikke regne med at forsikringen skal dekke allt av skader på gammelt utstyr. Har propellen vært borti noe, vil det som regel finnes merker på et eller flere blader, eller at gummi hub i propellen har tatt av for støtet og gitt etter. Husker ikke om det er gummi hub på Bravo 3 prop, men det er på original Mercruiser Bravo 2 propell. Jeg har vært nedi med et Bravo 2 drev der propellen slo bort i sten, da ble det tydelige merker på bladene, drev forøvrig var ok etter det. Det er ikke nødvendig å bytte ut drevet om det er def. I øvre del av drevet er det to tannhjul, en clutch og tannhjulet på drivaksel som kan være gåent. Du har ikke nevnt hvilket som er tannløst, men komplett gear sett og eventuellt lagre, koster langt mindre enn et nytt Bravo 3, som koster rundt 85 tusen nytt. Om du leverer det hos Ravns Garage i Båstad reparerer de det og det blir ok igjen. Redigert 5.Januar.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Nord West 420 Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Nytt XR som er sterkere og med større sannsynlighet vil tåle enkle teinepåkjørsler tilbys fra under 70.000 nå. Overhaling koster ofte rundt 30.000 på en slik skade etter ha jeg har fått opplyst og da er det en større risiko for at det ryker igjen generelt sett. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Enig i at dette ikke høres ut som en forsikringssak. I mine øyne burde dette derimot vært oppfattet av garanti/reklamasjonsrett, men da måtte drevet vært mindre enn 5 år gammelt. Kjøp et nytt X-drev og selg ditt som rep-objekt til en som kan skru selv, det er mitt forslag. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Årsaken til havariet kan være flere, men du kan ikke regne med at forsikringen skal dekke allt av skader på gammelt utstyr. Har propellen vært borti noe, vil det som regel finnes merker på et eller flere blader, eller at gummi hub i propellen har tatt av for støtet og gitt etter. Husker ikke om det er gummi hub på Bravo 3 prop, men det er på original Mercruiser Bravo 2 propell. Jeg har vært nedi med et Bravo 2 drev der propellen slo bort i sten, da ble det tydelige merker på bladene, drev forøvrig var ok etter det. Forsikringsavtalen mellom TS og et forsikringsselskap er et eget kapittel. Mitt inntrykk er at TS forsøker å klarlegge hvilke argumenter som taler for hans sak. Det er langt derifra til å forvente å få dekket "alt," Chris284. Om din antagelse ; "har propellen vært borti noe vil det som regel vil finnes merker på et eller flere blader" vil jeg motsi basert på egen erfaring. Jeg er blant de få som bruker båt hver eneste uke hele året om jeg er i landet. Jeg er trolig en av de dårligste her inne til å navigere og jeg antar at båtene mine er magnetiske på drivved.... så jeg har kjørt på mye rart... mange ganger... dessverre... Min erfaring I fartsområdet ca 25 kn: tømmerstokk-> da ryker bosset/aksling, plankebit/drivved -> ingen synlige skader på stålpropell, oftere skader på aluprop, stein/grunne -> storeskader på propell/drev Mitt fokus er å hjelpe en likesinnet på felles interesseforum. FS har profesjonelle som avviser et krav dersom det er urimelig. Hørte TS et dunk før drevet smalt så er det en meget sterk indikasjon på at han traff noe i vannet. Hva vi andre tror skjedde er vel uvesentlig. Forholdet er en sak mellom TS og FS. TS har oss, FS har profesjonelle. Er for egen del forundret over enkelte som går ganske bastant mot en Forumvenn... på så tynt grunnlag. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 (redigert) Takk for støtte Dieselfan. Takk til andre innspill og. Litt synsing opp mot kompetanse og viten er helt greit. Ikke alltid lett å vurdere hva som er kompetanse eller synsing verken fra forhandlere, importør eller andre "eksperter". Vi har alle forskjellig erfaring. Møter jeg bare medgang her så får jeg sjokk i en evt. klagesak hvor jeg ønsker å ha mest mulig korrekt info og svar på motargumenter, så greit å ha hørt alle argumenter ;) Redigert 5.Januar.2017 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Dieselfan: Jeg vil gjerne støtte TS i denne meget kjedelige saken, men jeg ønsker ikke å gi falske forhåpninger. Jeg mener absolutt saken skulle vært erstattet, men muligens som reklamasjon. Det ekstra uheldige i saken er jo at drevet har gått så få timer at det har tatt syv år før dette skjedde. 2009 modell og under 500 timer må vel nærmest være å regne som nytt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nord West 420 Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Hva er konstruert for å tåle mest belastning? Stålpropellere eller tannhjul? Drev er vel kjent for å være et svakere ledd enn stålpropellere som er svært sterke? Det er ikke så veldig mye å gå på mht. drevet ift. de 700N motoren yter så slik sett tenker jeg at en betydelig ekstrabelastning vil føre til at drevet kan ryke. (feks. når det kutter i en råtten tømmerstokk eller teine/tau som normalt ikke lager merke i stålpropell) Er ikke dette logisk? Jeg synes det høres merkelig ut at en tann skal knekke i drevet uten at propellen er krøllet som en tulipan. Dersom en så liten smell er årsak til at en tann knekker tror jeg det må være snakk om et restbrudd hvor man allerede har en svekkelse. I så tilfelle vil ikke påkjenningen heller være den egentlige årsaken til bruddet. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Spennende spørsmål, og noe som det ikke er lett å gi deg svaret på. Det er fullt mulig å knekke en propell uten at drevet får skade og omvendt. Om du feks kjører slik at drevet kommer over vann for så å hugge tak i vannet i det båten lander i sjøen vil du kunne få drevhavari. Uten å knekke propellen. Har du et høyt montert drev og kjører nærmest overflatemontert vil både drev og propell gi seg etter noen timer. Hva som går først er litt avhengig av flaks. Men min erfaring er at da kan du få knekt drevet før propell. Men den mister blader den også. Spørsmål om tid, men det skjer lenge før dine rundt 500h. Men slik som du har opplevd så oppfatter jeg det skal mye til for at en propell skal oppta de kreftene som skal til for å knekke et drev/gir uten å ta skade. Propellen skal da ha møtt stor motstand som har kommet så brått at tannen i giret ryker. Og få til det uten at propellen blir krøllete er nok vanskelig, men sikkert mulig. Men lite sannsynlig. Jeg oppfatter at du kan knekke et drev på lengre tids slitasje og bruk. Der propellen ikke viser noe tegn på slitasje. Akkurat hvor lang slitasje - ? Men 500 timer bør det holde, så lenge vi ikke snakker mye villmannskjøring med propell over vann og overflatemontering. Problemet er at dette drevet er laget slik at det for at en stor %-andel ikke går i stykker, men metall og statistikk tilsier at det kan skje. Selv de mest proffe på girkasser som driver med herdinger for å lage hållfasthet som skal tåle viss moment går til h...., dessverre. Igjen - jeg oppfatter at det å slite ut drev med å bruke tid og bruk, vil kunne skje uten at propellen ryker. Men også propeller kan lages og slippe gjennom til kunden med materialfeil som gjør at de kan miste blader. VP har hatt en rekke slike problemer med sine duoprop. Der de kaster blader pga støpefeil. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 (redigert) Et reflekterende og godt innlegg alfaalfa Vi spriker litt på det ene punktet jeg har uthevet under. Men det er vel en av Forumets mange styrker... at vi kan utfordre hverandre og ikke nødvendigvis være enige til enhver tid... Når vi på Forumet legger sammen vår viten, vår erfaring og våre teorier i vår felles pott kan det bli ganske bra til tider... Men slik som du har opplevd så oppfatter jeg det skal mye til for at en propell skal oppta de kreftene som skal til for å knekke et drev/gir uten å ta skade. Propellen skal da ha møtt stor motstand som har kommet så brått at tannen i giret ryker. Og få til det uten at propellen blir krøllete er nok vanskelig, men sikkert mulig. Men lite sannsynlig. Har selv kjørt på plankebiter og drivved i sjøen. Er jo nysgjerrig så jeg prøver jo å finne ut hva jeg traff... husker best en plankebit, impregnert 28x145 ca 35 cm lang og det smalt noe grasat og båten løfta seg mye når det smalt. Dette skjedde med et DPE drev med C6 stålpropeller. Ingen skade på propellene, men planken var det slått et stygt kutt mer enn halvveis inn i. Treffet var vinkelrett på propellbladet og det var kun den framre propellen som traff planken. Jeg har også kjørt på skjær i høy fart hvor jeg har krøllet propellene men båten knapt beveget seg.... Ta en lignende planke og beveg den i vannet, Det skal mye krefter til å bevege planken 10cm på tvers i vann i løpet av 3/100 sekund.... (alfaalfa-det er vel her vi er litt uenige, jeg har klokketro på det jeg har opplevd og du er litt mer skeptisk) Har ved en annen anledning rotet jeg bort 24 båtlapper i deler på å treffe drivved, ikke mer enn 10-12 cm i diameter men havnet mellom propell og drev med det resultat at undervannshuset sprakk.. og akselen ble slått skjeiv... ingen skade på propell... Min mening er: dersom propellen(e) slår i et relativt bløtt objekt (som treverk) men som har stor motstand i vann vil man kunne overbelaste en tann til brudd, uten å skade propellen(e). Med så få tenner som det er snakk om her så vil belastningen være meget dynamisk og aldri mer enn 3 tenner i inngrep samtidig (trolig kun 2 i enkelte øyeblikk) Redigert 6.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Hei dieselfan, takk for at du også ikke hopper i skyttergraven. Det er bedre å diskutere åpent og undrende! Jeg oppfater at det bør være mulig å treffe vinkelrett på en stålpropell med noe som er "passe seigt å flytte på", men ikke for lite og lett, slik du skriver. Og ikke skade propellen - overflaten må oppta noe av kraften ellers synes det på propellen. Og det må treffe på rett sted på dia. Ellers går propellen for fort rundt. Så jeg ville tro at det bør skje nære roten av propellen. Men om det er akkurat nok til å få til et knekk av en tann i et drev med den typen slag på propellen - ja det kan det være! For dersom du treffer en propell på akkurat rett sted med denne noe seige typen treff som har stor energi, men der kraften fordeles over "noe tid" så er jeg helt med på det. Også skal det knekke en tann. Og det kan det gjøre. At det også skal skje at kun en tann skal ryke i et drev, det kan også skje. Jeg tror i så fall at man skal ha en tann som da er noe svekket i festet. Du skal altså være akkurat der den svekkede tannen er i inngrep på en rotasjon. Men det blir mange KAN etterhverandre. Det er når jeg tar med sannsynlighet at jeg ikke trekker det frem dette tidligere- jeg tror bare at dette er noe mindre sannsynlig, dvs ikke umulig og slett ikke totalt usannsynlig bare langt nede på listen min over hva som mest sannsynlig kan skje. Det er ikke umulig å bli truffet av et fallende flygel. Men lite sannsynlig er det. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Jeg må si meg enig i alt som alfaalfa skriver. Dette er med bakgrunn i mange år som mercurymekaniker. Tenner kan ryke uten ytre påvirkning ,og det er jo kjedelig når det skjer etter garantitid. En ting som jeg ofte ser i forbindelse med bråstopp av propell er vridde splines på en av akslene i drevet.Er det tegn til det så er det helt sikkert yttre påvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Jeg tror dessverre det blir vanskelig for forsikringstaker å bevise at dette skyldes "en plutselig ytre påvirkning". Det eneste fysiske beviset er vel et skadet tannhjul og det er da nærliggende å tro at dette skyldes "en iboende svakhet ved konstruksjonen". Dette kan være at deler av drevet er for høyt belastet, feil shimset, holder feil materialkvalitet eller herding, unøyaktig maskinering eller bruddanvisning fra produksjon. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 (redigert) En ting som jeg ofte ser i forbindelse med bråstopp av propell er vridde splines på en av akslene i drevet.Er det tegn til det så er det helt sikkert yttre påvirkning. Det sa ikke mitt forsikringsselskap/takstmann i mitt tilfelle selv om aksling såg slik ut... Redigert 8.Januar.2017 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.