Jump to content

Nordkapp 600 med 150hk, er tur-retur Kr.sand-Danmark forsvarlig?


Sven.arne

Recommended Posts

Midt på vinteren?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er det vel, om du er villig til å ta risikoen. Du er over på noen få timer. De timene kan du ha god kontroll på været og føreforhold. Men dte blåser alltid mer enn du tror og det blåser opp fort- så husk at du kan regne med dobbelt bensinforbruk og halve farten for å tenke smart. 

 

Skjer det noe som feks motortrøbbel blir det plutselig noe annet. Men har du med VHF så kan det redusere risikoen. Jeg ville gjerne hatt følge på en slik tur var jeg deg. Singel motor og liten båt...

 

Men akk så kjedelig tur. Jeg ville heller dratt langs den herlige kysten. Mye morsommere og bedre opplevelse. 

Link to post
Share on other sites

Ta med oppblåsbar redningsflåte, og kvikk lunsj  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nødraketter, drivanker, manuell og elektrisk lensepumpe, paraply og reservekanne.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg tar heller en sjødyktig skjærgårsjeep son denne, en ei snekke/cabincruiser på 25-26 fot.

Men sikkert delte meninger for hva folk liker når en er i bølger på et par meter.

Link to post
Share on other sites

Det er jo flust med ferger, fiskebåter og annen skipstrafikk i Skagerrak så vhf er nyttig.

 

Utvilsomt nyttig :) Men er det trygt å basere seg på det som eneste kommunikasjonsmiddel på en sånn overfart?

Link to post
Share on other sites

Håndholdt VHF har mer enn god nok rekkevidde i dette området, har seilt mye her og det er alltid mye trafikk.

 

Spørsmålet er, hvor i Danmark vil du? Skagen og Hirtshals kan du finne et fint værvindu til, Hanstholm/Thyborøn blir fort skumlere. Hirtshals syns jeg er undervurdert, en trivelig liten by, med båten din marsjer du lett 25-27 knop og kan henge deg bakpå Superspeed. Der er vannet flatt og surfen er fantastisk for forbruket. Har selv gått fra Strömstad til Sandefjord med en attenfoter i skikkelig ruskevær, lå på hekkbølgen til Color Viking, brukte ca 1/3 av drivstoffet kontra motsatt vei på nesten flatt hav.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...