Sven.arne Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Er det innafor med en tur-retur krsand Danmark i en Nordkapp 600 enduro med 150 h.o? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Midt på vinteren? Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Det er det vel, om du er villig til å ta risikoen. Du er over på noen få timer. De timene kan du ha god kontroll på været og føreforhold. Men dte blåser alltid mer enn du tror og det blåser opp fort- så husk at du kan regne med dobbelt bensinforbruk og halve farten for å tenke smart. Skjer det noe som feks motortrøbbel blir det plutselig noe annet. Men har du med VHF så kan det redusere risikoen. Jeg ville gjerne hatt følge på en slik tur var jeg deg. Singel motor og liten båt... Men akk så kjedelig tur. Jeg ville heller dratt langs den herlige kysten. Mye morsommere og bedre opplevelse. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Ta med oppblåsbar redningsflåte, og kvikk lunsj Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Dette er ikke noe problem så sant det er silkeføre. Vhf, plotter og kompass anbefales. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Nødraketter, drivanker, manuell og elektrisk lensepumpe, paraply og reservekanne. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Blir det ikke litt for begrenset rekkevidde med håndholdt VHF så langt til havs? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Det er jo flust med ferger, fiskebåter og annen skipstrafikk i Skagerrak så vhf er nyttig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Jeg tar heller en sjødyktig skjærgårsjeep son denne, en ei snekke/cabincruiser på 25-26 fot. Men sikkert delte meninger for hva folk liker når en er i bølger på et par meter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Det er jo flust med ferger, fiskebåter og annen skipstrafikk i Skagerrak så vhf er nyttig. Utvilsomt nyttig :) Men er det trygt å basere seg på det som eneste kommunikasjonsmiddel på en sånn overfart? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Vil påstå vhf er trygt valg. Har man en satellitt telefon liggende så for all del, men vhf holder. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Håndholdt VHF har mer enn god nok rekkevidde i dette området, har seilt mye her og det er alltid mye trafikk. Spørsmålet er, hvor i Danmark vil du? Skagen og Hirtshals kan du finne et fint værvindu til, Hanstholm/Thyborøn blir fort skumlere. Hirtshals syns jeg er undervurdert, en trivelig liten by, med båten din marsjer du lett 25-27 knop og kan henge deg bakpå Superspeed. Der er vannet flatt og surfen er fantastisk for forbruket. Har selv gått fra Strömstad til Sandefjord med en attenfoter i skikkelig ruskevær, lå på hekkbølgen til Color Viking, brukte ca 1/3 av drivstoffet kontra motsatt vei på nesten flatt hav. Quote - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.