sebba2 Startet 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2017 God dag! Jeg har en jolle liggende på ca 11.5Fot, med 20hk tohatsu 2takt på. Denne gjør vel rundt 35-40 knop med meg, men jeg vil ha en enda større motor på. Tenkte og bli kvitt motoren jeg har nå, og skaffe en større motor, helst 40 hk (totakt såklart pga vekt). Er bare litt skeptisk på vekten på en 40hk, noen som vet ca hvor mye en slik veier? Tenkte å ha tanken foran i båten (som har dekk, speedbåt lignende, dermed sitter jeg naturligvis foran i båten og). Båten ligger veldig fint i vannet med 20hken på, ikke baktung i det hele tatt, og den veier vel ca 35 kg? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
hanto1 Svart 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 40HK TOHATSU 2 cyl.veier 49 kg med kort stamme. Mye brukt på 80/90 tallet på små racerbåter Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 Jag har en 30hk Johnson 2000 på min 10fots rib. denna motorn väger dock 50~KG och är också 2 cylindrig annars tror jag Yamaha hade ganska fina motorer med autolube 40hk bland annat. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Okei, tusen takk for svar! Noen som kjenner til forbruk på disse motorene? Tenker at forbruk på disse motorene bør være ganske likt, så lenge de har 2 syller? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Snusmumrikken Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 (redigert) Er hestene som drar bensin, ikke antall sylindre (Vel, en V6 vil jo bruke mer enn en 3 sylindret motor, men forskjellene er små sammenlignet med f.eks 200 og 250HK når det kommer til forbruk) Yamaha 40 autolube er en nedtunet 50HK, så den veier 84-93KG (Kilde: http://www.brisbaneyamaha.com.au/40vmhdl-40vwhtol-40vetol-yamaha-2-stroke-40hp-outboard-for-sale/) Redigert 5.Januar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Scand29bal Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 (redigert) https://youtu.be/CJa99_zCrg0 Redigert 5.Januar.2017 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Igjen, tusen takk for svar! Kul video og :) Men noen som vet ca timeforbruk på bånn pinne med disse? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ivar Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Yamaha 40 autolube er en nedtunet 50HK, så den veier 84-93KG Letteste yamaha 40hk 3syl veier under 70 kg, men da med kort stamme og manuell start Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Tipper de beuker 17-18Lpå WOT. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
MegaTrondy Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Ikke for å være slem, men jeg fikk kjeft en gang jeg spurte om å sette en 20 hk motor på en 14" båt som er typegodkjent for 15 hk. Ser ikke for meg at en båt på 11,5 fot er godkjent med 40 hk? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Siden dette gjelder en hjemmestøpt jolle med ganske greit forsterka akterspeil, uten noen grense, gir jeg faen i max annbefalt motorstrl osv, bare så det er sagt☺ ser for meg at 40hk kan bli litt tunt, bør skaffe noe med vekt 70-80 kg og feste bak der og se om det går? Er 30hesterene mye lettere, eller er det same stuff?? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Har nå funnet ut at båten tåler 80kg bak uten at det blir for mye helling.. Noen som vet om vanlige 30hk 2t motorer er samme cc som 40hk? Tenker mest på johnson/evinrude, yamaha osv.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ivar Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 som oftest et hakk mindre i konstruksjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 (redigert) Igjen, tusen takk for svar! Kul video og :) Men noen som vet ca timeforbruk på bånn pinne med disse? En av mine båter er en 14 fot Sunwin med en tosylindret Yamaha 40 (kort stamme, men med elektrisk start). http://www.seljeseths.net/baater/bilderSunwin/DSC03755.JPG http://www.seljeseths.net/baat.html I følge databladet veier motoren 72 kg og oppgitt forbruk er 18,5 liter i timen på full gass. Samme motor finnes i to litt lettere utgaver (hhv 66,5 kg og 65 kg), men jeg vet ikke hva mer enn elektrisk start som mangler på den letteste varianten. Redigert 11.Januar.2017 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
dieselfan Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Noen som vet om vanlige 30hk 2t motorer er samme cc som 40hk? Tenker mest på johnson/evinrude, yamaha osv.. Yamaha 2 og 3 syl 2T -> Nei Mariner 30HK 2T -> Ja denne leveres også som 40hk men den er tung.... Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Tusen takk for svar! Setter stor pris på hjelpen her :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
morgull Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Har en original Yamaha 2-takt service bok fra 1987 liggende. Der står det følgende (gjelder kortstammet utgave): Yamaha 30 hk 2-sylindret: vekt: 48,6 kg / cm3 = 496 / maks forbruk: 13 liter/time Yamaha 30 hk 3-sylindret: vekt: 59 / 60 kg (man / el start) / cm3 = 496 / maks forbruk: 13 liter/time Yamaha 40 hk 2-sylindret: vekt: 67 kg (lang utg / man start) / cm3 = 669 / maks forbruk: 20 liter/time Yamaha 40 hk 3-sylindret: vekt: 68,8 / 76 kg (man / el start) / cm3 = 698 / maks forbruk: 16 liter/time Mulig det er noen forskjeller på nyere utgaver ifh til vekt / forbruk.. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
dieselfan Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Letteste yamaha 40hk 3syl veier under 70 kg, men da med kort stamme og manuell start Yamaha 40 autolube er en nedtunet 50HK, så den veier 84-93KG Disse motorene finner med forskjellig slagvolum, brakett, stamme, med/uten trim/tilt. Derfor den store vektforskjellen. Noen av kombinasjonene ble ikke solgt på alle markeder derfor finnes de ikke i Norske tabeller. Mange har kommet hit som flyttegods og mange har tatt med seg hjem som bagasje... til og med fulle containere... Merk: brakettene har forskjellig boltmønster og går ikke om hverandre... Ville gått for Tohatsu 40 som er kurant med kort stamme og kun 49kg som Hanto1 nevner... ville heller hatt 20 liter ekstra bensin ombord enn 30kg mer motor... 2 timer ekstra ute på sjøen... det overgår alt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.