Jump to content

Rutevalg Arendal-Tønseberg

TiRo

Recommended Posts

Jeg vil anbefale deg å gå innaskjærs opp forbi innsiden av Jomfruland og derifra over til Nevlunghavn. Deretter over Rakkebåane, innenfor Svenner og inn ved Tønsberg Tønne. I godvær kan man jo også gå rett linje fra Tromøya til Tjøme, men med ny båt ville jeg holdt meg nærmere kysten. Enkel navigering hele veien, så det viktigste etter mitt syn er å se været an, ha med VHF, og unngå trøbbel (vannet er kaldt i påska....) .

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

..innsiden av Tromøya til Flostad, over Tvedestrandsfjorden, inn Snarsund, i le av Sandøya og indre til Lyngør/Gjeving.

Så må du over Sild, det kan være tøft, ligg på været i Gjeving om nødvendig. Videre i le forbi Risør, så er det et lengre åpent strekk til Portør, innseilingen er vrien på visuell men stoler du på plotteren er det ok. Alternativt gå forbi Portør og gå inn mot Kragerø og følg Jomfrulandsrenna til du er forbi Stråholmen. Går du indre videre må du over Rognsfjorden, den kan være ille. Vurder å gå rett over til Stavern.. 

Om du får tid/har lyst og været er ok:

Lyngør - Rusletur på de smale stiene på Lyngør, det er bro mellom to av øyene.

Portør - trangt og intimt

Skåtøy - Krikken på Korset, en kanonstilling med god utsikt 

Jomfruland - nok til en egen bok...

Stråholmen - har molo og sandbunn rundt hele øya, årets første fridykk ?

det som ligger nærmere Tønsberg regner jeg med du kjenner fra før ?

Hentet to båter fra sørlandet når i sommer!   en i fevik og den siste fra lyngdal.  gå innaskjærs opp forbi innsiden av Jomfruland og derifra over til Nevlunghavn. Deretter over Rakkebåane, innenfor Svenner og inn ved Tønsberg Tønne. slik som Framtia sier, Dette  var en fin tur, Husk  at det er bedre og komme seg i land før mørket faller på, 

Har muligens ruta  på en PDF, Si fra,

Lykke til

Hei og velkommen. Her har du fått så mange gode tips at det nesten ikke er behov for flere. Men, det er klart det er stor forskjell på om du bare skal kjøre en kjapp transportetappe eller hygge deg litt på veien. Jeg pleier å kjøre det strekket hver sommer og har prøvd begge varianter.

Kjapp-varianten:

Hvis været er bra og sjøen rolig så bør båten din være mer enn stor nok til å ta Sild - Svenner på ytter'n (Ikke å anbefale ved dårlig vær, selvsagt). Da kommer du også automatisk på utsiden av Rakke og slipper å tenke på den akterlige sidesjøen som ofte kommer i det farvannet når du skal utenfor bøya. For å gjøre den varianten litt human så holder du litt inn mot Jomfruland. Da ser du land hele veien, har god sannsynlighet for å samkjøre med andre båter (kanskje litt tidlig på sesongen) og du kan opprettholde mobildekning og dermed også Tjøme radio om du ikke har VHF. Du kommer til å bli veldig overrasket over varierende sjø og strøm-forhold selv om du har beveget deg ganske korte avstander. Alltid choppy utenfor Sild f.eks og det varierer nordover. Stadige skift mellom plan i fine forhold til stamping i 8 knop har i hvert fall ikke vært uvanlig for meg, avhengig av vindforholdene og nedbør/strøm i perioden før seilasen selvsagt.

Ta-seg-tid-varianten:

Her har du fått mange gode tips, men du skal få et par til. På vei mellom Arendal og Lyngør er det bare praktfullt å ta på ytter'n av Sandøya og Askerøya om været er på din side. På vei inn Hagefjorden kan du ta innsiden av Fugløya (rett øst av sydspissen på Sandøya) og du kommer direkte inn en sikk-sakk med staker som tar deg nord til Sandøya på innsiden av Kvernkjær, Håholmene, Risholmen og Klåholmene. Deretter krysser du Sandøyfjorden og tar inn bak Nautholmene og Gåsholmen før du er på Lyngør. Da har du sannsynligvis sikret deg noen svært karslige bilder til årets julekort. Dette tar maks en halvtime mer enn å dundre på i leden gjennom Hage- og Lyngørfjorden. Har du enda bedre tid kan du også dra babord ut av Tromøysund og ta "indre vei" rundt Flosta. Da tar du øst av Klokk-øya, under broen til Flosta og videre i Flostafjorden til Kilsund som du kjører gjennom. Da ender omtrent ytterst i Oksefjorden som igjen er tett på Hagefjorden og Sandøya som er nevnt over. Dette er også et veldig hyggelig strekk. Nå vet jeg ikke hvor du henter båten, men er du sør for Arendal anbefaler jeg absolutt å dra Nidelven nordover, hvor du runder Tangen, gjennom Hølen og ender i sentrum. Om sommeren er dette en klassiker! Litt mye lokalt på aksen Arendal - Lyngør, men når du først er i området så bør du i hvert fall få se menyen.

Lykke til med turen. Som tips er det veldig pop med hentetråder her på forumet...

Siden du er ukjent i farvannet, vil jeg anbefale deg å gå rett ut mellom Jomfruland og Stråholmen og direkte mot den gule bøya sør for Stavern. Da unngår du Rakkebåene og vil normalt ha medvind på hele strekningen. Turen innom Langesund og/eller Nevlungshavn er straks mer kronglete i og med at du allikevel bør gå sør for Rakkebåene. Ta indre led fra Stavern til Tønsberg Tønne. Resten av turen som anbefalt over. God tur.

Vi tar dessverre stadig denne ruten. "Dessverre" gjelder kun turen over Rakke og til du er forbi utløpet av Larviksfjorden. Dvs til Svenner.

Sjekk vind og strømretning på Yr.no i trekanten som utgjøres av Helgeroa- Stavern- Jomfruland. Dersom vind og strøm går hver sin vei ville jeg lagt meg ut med kurs fra Portør rett til Tønsberg Tønne eller Tjøme. Så kan du brekke rett nord etter innløpet til Larviksfjorden og gå inn vest for Svenner. For så å følge leia videre innaskjærs.

Det er stadig et h.... på dette strekket. Jeg spurte i sin tid kaptein på redningsskøyta som ligger i Stavern om tips for å unngå dette rotete området med stående bølger og skikkelig ugreie.

"Det er bare å gå laaaangt ut og huske at det heldigvis kun tar en time eller to så er du over. Vi er utiher til stadighet og bare hater oss over"

Det har skjedd at det er flatt og blankt hav her... Så jeg skal ikke skremme noen unødig.

Men om det er over 12m/s og motsatt vind og strøm. Ta deg i akt og gå laaaangt ut. Området utenfor Stavernslykten er merket med "spesielt farlig havområde". Det er ikke uten grunn.

PS Det er en flott tur - alle andre hadde dekket kosen, så bare et lite, men kanskje viktig tips! Ikke la det skremme deg! DS

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...