ch765 Startet 5.Januar.2017 Del på Facebook Startet 5.Januar.2017 (redigert) Er vel klassisk nybegynnerfeil, men har en 24" daycruiser (Chaparral 2335 SS) uten motor (innenbords) på en låve. Var å inspiserte den og så et 3-4 cm islag i lugaren foran. Sjekket ferskvannstank, vannslanger, vask og toalett (Jabsco manuell) - men så ingen tegn til lekkasje. Lugaren ellers ser fin ut, bortsett fra noen små istapper i luka i taket. Det ser altså ut som vannet/isen har steget nedenfra etterhvert som vannet har frosset til. Ser at båten ligger på hengeren en anelse fremoverlent, så jeg må jekke og åpne bunnplugg og får rent det av og tørket det når det blir mildere i været, evt få den på varmtlager. Hvordan bør jeg få sjekket om selve glassfiberkonstruksjonen har tatt skade av frosten? Kan jeg utelukke at kondens kan ha laget så mye is? Båten står på en opplagshenger ("amerikansk henger") med to hjul på hver side. Bør jeg prøve å jekke opp selve båten på hengeren, eller bør jeg jekke opp hengeren? (Antar da man bør jekke opp både foran og bak slik at det bakerste hjulet ikke får alle belastningen) Redigert 5.Januar.2017 av ch765 (see edit history) Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
index Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Kondens kan du i alle fall utelukke 100%! Det er en båt, ikke en vannmaskin! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bisse Svart 6.Januar.2017 Del på Facebook Svart 6.Januar.2017 Tømte du tanker for vann før vinterlagring? Kan det tenkes at (om du ikke tømte tanker) det som var igjen av vann har lekt ut og så frosset? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Ask Svart 6.Januar.2017 Del på Facebook Svart 6.Januar.2017 Hei Kanskje du kan laga nokre store kilar av plank, og ha under jula? Dette slik at vekta blir fordelt på alle jula, medan båten skråar rette vegen. Du kan sikkert jekka opp sjølve båten òg. Eg kjenner ikkje båttypen, men det skader neppe med fleire støttepunkt under båten. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2017 Tømte du tanker for vann før vinterlagring? Kan det tenkes at (om du ikke tømte tanker) det som var igjen av vann har lekt ut og så frosset? Nei, tenkte ikke på det i det hele tatt - men ganske sikker på ferskvann var tom, men ser nå det er ca en liter frosset vann i bunnen av ferskvannstank. Toalettet har jeg ikke rørt, så det er antagelig frosset vann i det. Men jeg antar at lekkasje fra ferskvannstank/toalett ville gitt spor, men alt ser fint ut, men man vet jo aldri. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2017 Hei Kanskje du kan laga nokre store kilar av plank, og ha under jula? Dette slik at vekta blir fordelt på alle jula, medan båten skråar rette vegen. Du kan sikkert jekka opp sjølve båten òg. Eg kjenner ikkje båttypen, men det skader neppe med fleire støttepunkt under båten. Ask Lurt med kiler, det har jeg ikke tenkt på. Foreløbig jekket jeg opp båten litt på selve hengeren, og la under noen 2"4"foran, dessuten jekket jeg opp selve hengeren i front også, så det er vesentlig mer helling på den nå. Tok ut bunnpluggen og venter på mildvær. Har ikke tilgang til strøm, så gode råd til å trekke ut fukt mottas med takk.. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Bisse Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Kan jo tenkes at det er regnvann som har vært der hele tiden som nå har frosset. Du bør få tint opp vannet i do, og helle litt frostveske oppi. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
ch765 Svart 13.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Kan jo tenkes at det er regnvann som har vært der hele tiden som nå har frosset. Du bør få tint opp vannet i do, og helle litt frostveske oppi. Regner også med det, siden jeg ikke har sett spor av lekkasje noe sted. Bare spent på om toalettet har tatt skade, eller noe som ikke er synlig under dekk. Hadde litt mildvær nå, så la noen "avisingsposer" fra biltema i lugaren, satte opp en tørrball fra biltema i lugaren også, og helte litt rødsprit i toalettet, så får håpe det hjelper. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Joltus Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Rødsprit i hele lugaren neste gang nå da ? Er vel regnvær? Du sa det var istapper? Da tyder det på at det har rent vann der? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Lurt med kiler, det har jeg ikke tenkt på. Foreløbig jekket jeg opp båten litt på selve hengeren, og la under noen 2"4"foran, dessuten jekket jeg opp selve hengeren i front også, så det er vesentlig mer helling på den nå. Tok ut bunnpluggen og venter på mildvær. Har ikke tilgang til strøm, så gode råd til å trekke ut fukt mottas med takk.. Er det prekært, kan du jo alltid leie aggregat, så har du strøm ?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Januar.2017 Del på Facebook Svart 14.Januar.2017 -ler litt for meg selv hver gang jeg leser emner i denne tråden... Ser for meg at det sitter en terrorist i lugaren til TS...... IS i lugaren. Det er nok værre en en uteligger på brygga :) Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2017 Rødsprit i hele lugaren neste gang nå da Er vel regnvær? Du sa det var istapper? Da tyder det på at det har rent vann der? Det var et par småistapper i luka over lugaren, antar det var kondens fra luka.. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
glalaks Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Jeg tenkte også på istappene. Min båt sto ute en vinter og det var lite kondens i kabinen, og aldri istapper, tørt og fint stort sett. Ville dobbeltsjekka den luka;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Joltus Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Enkelt å sjekke hvertfall.... Hvis man har noe vann i nærheten. Når det er så mye fuktighet rundt den luka at det dannes istapper har eg vondt for å tro på kondens alene... Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Hvis bunnen av lugaren er full av is (som kan delvis ha smeltet og fryst igjen de siste par mnd) er det vel ikke så usannsynlig at det er kondens? Båten har stått under tak på en låve sammen med mange andre båter, så finner det litt rart hvis vann skal ha lekket inn luka. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
glalaks Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Er det snakk om litt rim i gulvet eller er det flere liter vann som har fryst? Høres veldig mye ut til kondens å være da. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ch765 Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2017 Er det snakk om litt rim i gulvet eller er det flere liter vann som har fryst? Høres veldig mye ut til kondens å være da. Hei, er flere liter vann, jeg antar da det er vann fra kjølen som har steget opp når det har frosset... Bare håper ikke noe er frosset i stykker, er det "kanaler" fra kjølen og opp i dørken i kabinen? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
MYVIVERA Svart 5.Mars.2017 Del på Facebook Svart 5.Mars.2017 Det er kanal til drensvann hele veien. Bunnpluggen skrur du ut og lar det stå åpent hele vinteren igjennom. Løft båten opp i baugen, sånn at kondensvann kan dryppe ut i akterenden under væromslag. Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2017 OK, takk for svar. Antar det at isen har steget opp som et godt tegn, at den har hatt plass til å utvide seg, i stedet for å sprenge i stykker spanter o.l. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.