Medusa Startet 6.Januar.2017 Del på Facebook Startet 6.Januar.2017 Fruen ønsker seg ankervinsj på baugen. Det jeg har bestemt meg for er at vi skal benytte blytau som vi har i dag, og at vinsja skal brukes «manuelt» i den forstand at det er en person ved vinsja som betjener den ved å trykke med foten på en «ball-bryter» og at man må dra tauet rundt vinsja. Vi ønsker en vinsj med «tautrommel» hvor man altså legger tauet et par ganger rundt trommelen før man setter den i gang. Vi ønsker jo også at trommelen skal gå fortest mulig. Hvilke valg har vi da? Mange av de vanlige ankervinsjene har jo denne «tautrommelen» i tillegg til det hjulet som kjettingen/tauet pleier å gå automatisk gjennom, så en slik kan jo være aktuell. Men finnes det andre alternativ. Finnes det vinsjer som er mer spesialtilpasset til vårt ønske? Hva med disse vinsjene som betjener tauverket i riggen på seilbåter…kan de være et alternativ, eller blir de for små? Tar gjerne i mot forslag på dette… Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Bare av ren nysgjerrighet.. hvorfor vil du ikke ha en ordinær ankervinsj med fritt fall? Disse kan du koble med bryter fra styreplass, fotbryter og fjernkontroll, alt på engang. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 En vinsj på en seilbåt er designet for større krefter enn det å hale et ankertau, så det skulle være greit. Husk at den i så fall monteres slik at tauet kommer skrått nedenfra og ledes opp til trommelen. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Det finnes jo slike: http://www.lewmar.com/node/11620?v=25236 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Sjekk ut denne: http://andersenwinches.com/aw/default.asp Her får du dm både som rent manuelle, elektriske + manuelle. Lewmar har tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Bare av ren nysgjerrighet.. hvorfor vil du ikke ha en ordinær ankervinsj med fritt fall? Disse kan du koble med bryter fra styreplass, fotbryter og fjernkontroll, alt på engang. Jeg har jo sett i trådene her på BP opp gjennom årene at om man skal ha en ordinær vinsj så bør man benytte kjetting, og ikke tau. Dette for å være sikret en god funksjon over mange år. Men jeg ønsker ikke den store ekstra tyngden på baugen som kjettingen gir. Jeg benytter blytau, og grov kjetting på de nederste to meterne. Vi ligger mye på svai og dette fungerer godt for oss. Men blytau og grov kjetting blir vanskelig å få til på en vanlig vinsj. Dette er nok hovedgrunnen for at vi vil ha det jeg kaller for en "manuell elektrisk trommel", men i tillegg så har jeg et ønske om at vi er til stede på baugen under ankeropperasjoner... Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Det er kanskje den typen som "Too Much" og "Hulda" legger ut som er mest hensiktsmessig, men helst i 90-grader typen...altså liggende trommel. Mener at jeg har vært borti den også. Takk så langt, men tar gjerne i mot flere eksempler, og gjerne eksempler på gode forhandlere på disse... Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Ta med i beregningen at en slik vinsjløsning kan være nokså farlig fra et sikkerhetsaspekt. Det er store krefter når du setter i gang og fort gjort å klemme fingre eller en fot når du skal stå der og både betjene bryteren (med foten) og samtidig sørge for å holde en stram, våt line som styres ned i et hull eller i en kasse. Jo fortere denne kjører, jo farligere blir det. Kan jo også bli nokså grisete å stå der og styre blytauet når det er vått og sølete og innsauset i brennmanet og sjøgress. Disse vinsjtypene går tidvis under navnet "Totem". På maritimt språk er det vel korrekt å kalle det en nokk eller kraftblokk. For meg virker det jo også som en betydelig ulempe når du skal slippe ut ankeret . Du får enten en helmanuell kaste-ut løsning eller en veldig klønete manuell utkjøring via vinsjen. Utkjøring via vinsjen vil forøvrig være ennå mer risikofylt enn å trekke inn fordi du da mater ut tau mot vinsjen og fører hendene i farlig retning. Nå finnes det jo vinsjer og kabularer som håndterer kombinasjonen av både blytau og kjetting som er spleiset sammen i en sammenhengende lengde, så akkurat den siden er jo ikke noe problem. Jeg skjønner veldig godt behovet og ønsket om kombinasjonen av litt kjetting og resten blytau for å spare vekt men det kan du jo altså få til med en ordinær vinsj. Prismessig vil det jo heller ikke være noe særlig billigere med denne halvmanuelle typen enn en vanlig ankervinsj (kanskje motsatt). Størrelse og kompleksitet er i praksis likt om du skal ha en "totem" eller en normal ankervinsj. Min anbefaling er derfor at hvis du har plass og mulighet for å montere en ordentlig ankervinsj, så gjør heller det. Det er mye sikrere og langt mer komfortabelt. Finn en vinsj med en eller annen form for frittfallsløsning og monter samtidig inn fjernkontroll. Av frittfallvinsjer har jeg personlig fått veldig sans for Anchorlift sin løsning som slipper ut ca 20 meter (hos meg kjetting) pr trykk. Du bare trykker stopp hvis du ikke vil legge ut fullt så mye. Lite støtte å få her altså, men det er godt ment for å spare fruens fingre når hun står der på baugen og skal betjene dette) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Ta en titt her: På BB side ser du to wincher etter hverandre. Den forreste, delvis skjult bak livbøyen, er en Andersen ST EL 58. Vi brukte denne tidligere til å trekke inn akterankeret på 20 kg, og vanlig tau. Tre ganger rundt winchen og gjennom self tailing'en. Trykket på bryteren og tauet spolet ned i cockpit. Behøvde ikke å holde i det. Kraften var så stor at Hulda hang og dinglet etter tauet. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 (redigert) Det du leter etter er en nokke(capstan). Veldig greit utstyr om du har behov for å bruke den til flere arbeidsoppgaver, men til bare én arbeidsoppgave vet jeg ikke om jeg ville valgt det. Det finnes vinsjer som har en nokk i tillegg til "chain gypsy'en", så kan du bruke den som du vil, evt bytte til kjetting senere om du skulle få behov. Redigert 7.Januar.2017 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Medusa Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Lite støtte å få her altså, men det er godt ment for å spare fruens fingre når hun står der på baugen og skal betjene dette) Lite støtte ja, men sakelig og godt lagt frem, så jeg takker allikevel for det.. Det jeg vil si er at det å låre ankeret har vi gjort for hånd i alle år og syntes det er både enkelt og problemfritt. Ankeret står fast i en brakett på baugspissen, så det er bare å gi etter tau i god fart. Krever et par gode hansker dog. Jeg har gjort mitt valg etter flere års grubling så det er ikke gjort på impuls. Det økonomiske aspektet har ikke vært vurdert i det hele tatt.. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 (redigert) Hulda, jeg liker jo det du sier, men har et par spørsmål: "Self tailing'en"...hva er det? En annen ting jeg lurer på er hva slags hastighet tauet kommer inn med? Syntes de vanlige vinsjene ikke går spesielt raskt, og hadde håpet at denne trommeltypen ville gå raskere? Vil også si takk til deg, littmild, for god oppklaring og riktige benevnelser. Kommer sikkert godt med når jeg nå skal begynne å lete på nettet... Redigert 7.Januar.2017 av Medusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Brukte self tailing fordi jeg ikke husker den norske betegnelsen. I praksis snurrer tauet opp av seg selv, og den frie enden spoler pent av. Og ned i cockpit i mitt tilfelle. Noen av disse winchene har flere (2) hastigheter. Jeg har en Andersen som er med to brytere, høy og lav hastighet. Så har jeg en Lewmar hvor nedgearing skjer som funksjon av belastning. Du får sjekke hjemmesidene for å finne ut hastigheten, jeg vet ikke det heller. Men Andersen brukes også til å heise storseilet på Hulda. En hånd på bryteren, en hånd på rattet, øynene opp i masten, vips så er seilet oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 (redigert) Selvskjøtende er uttrykket du lette etter, Hulda. Må innrømme jeg ikke helt har sett poenget med å ikke gå for en konvensjonell ankervinsj her; elektriske vinsjer til seilbåt er ikke direkte billige, og en dedikert ankervinsj har en del fordeler. Å håndtere et par meter kjetting på enden manuelt burde ikke være noe stort problem. Redigert 7.Januar.2017 av Euklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2017 Del på Facebook Svart 7.Januar.2017 Det var egentlig ikke det, for selvskjøtende passer ikke på noe som ikke skal høre til riggen. Ellers vil jeg tro at en skjøtewinch vil dure av gårde i hurtigste laget. Som skrevet over, Hulda hang og dinglet etter winchen. Med det mente jeg at det gikk nokså fort med stor kraft. Mulig at en ankerwinch vil bli vesentlig rimeligere. Min Andersen var svindyr. Og Lewmar ble ikke mer enn 10-til 20 000 rimeligere. Og den ligger vel på rundt 30 000. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.