Jump to content

Ny kulekran til septikutløp SF eller kompositt?

nomen

Recommended Posts

Skal skifte kulekran i båten, men er usikker på hvilken type jeg skal bruke.

Skroggjennomføringen er SF og nåværende kran er messing.

Jeg er ikke sikker på hvilket materiale min nye kran skal være laget i.

Argumentene er foreløpig i favør av SF, da den er billigere og har samme mål som eksisterende kran og krever ingen ombygging (er trangt der)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg har syrefaste kulekraner på alle gjennomføringer. De eldste er kjøpt brukt (skraphandler) og fungerer fremdeles etter 16 år. Den nyeste sitter på septiktømming, og kan vel være snaue 10 år gammel. Denne siste var en billigkran fra La-Sa. Jeg vil anta at denne er den første som vil bli skiftet ut, den står med septik mot kulen hele tiden (falltømming). Skal du bytte til plast, vil jeg anta at du også må skifte gjennomføringen. Jeg ville fortsatt med syrefast, om det ikke er andre vektige grunner for å skifte materialet.

Siden jeg får SF kulekran i industrikvalitet til ca 450 kroner så blir det slik.

Det jeg gjør samtidig er å bytte ut slangestussen som nå er i messing til SF også, slik at den ikke blir ofret.

Ha me inntaket til dass, det er messing og står rett ved siden. Kan det bli ofret når man har SF så nære?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

For å få til galvanisk tæring må to krav være oppfylt: Felles elektrolytt (tilfredsstilt her) for ionetransport og elektrisk sammenkobling for elektrontransport (ikke tilfredsstilt). I praksis er det slik at ioner og elektroner går litt i hytt og pine. Mennesker lager regler, naturen gir blaffen. Det er mulig at det kan bli en galvanisk effekt. Trolig tar det lang tid. Det kan være et spørsmål om du eller ventilen vandrer heden først. Vet ikke hvor gammel du er. Jeg er 70, og slike forhold bekymrer meg ikke.

Etter 4 års erfaring med Trudesign bunnventiler vil jeg nesten påstå att det er ingen over og ingen ved siden. Ventilene åpnes og stenges etter 4 år like lett 

Vi kan snakkes om 36 år disse går like lett etter 40 år ventil og skroggjennomføring i et og frostsikkre.   

http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/blakes_seacocks.htm

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 år senere...

Hadde tenkt på Trudesign når jeg skiftet på motorene i år. Oppdaget at åpningen i kuleventilen var mye mindre enn de i metall, så jeg fortsatte med metall. Nå er kanskje ikke flowen gjennom ventilen på septik like kritisk. Men om du ikke har kværn kan det jo være verdt å dvele med, evt gå opp til større Trudesign for å ha samme åpning som før.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...