nomen Startet 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2017 Skal skifte kulekran i båten, men er usikker på hvilken type jeg skal bruke. Skroggjennomføringen er SF og nåværende kran er messing. Jeg er ikke sikker på hvilket materiale min nye kran skal være laget i. Argumentene er foreløpig i favør av SF, da den er billigere og har samme mål som eksisterende kran og krever ingen ombygging (er trangt der) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Eureka Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Jeg har byttet til tru design, og ville gjort det igjen. Betydelig lettere i bruk og veier alene opp for prisen. Ser eventuelt argument med plass og ombygging. Er det skott og slikt som gjør det trangt? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Hva er det som gjør Thru design lettere i bruk? Jeg skal uansett ha en manuell variant uten indikator for lukket/åpen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ballard Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Jeg har også bytt ut min gamle kule ventil, til Tru Design . Så langt er det helt topp. Kula er laget av teflon og meget lett å betjene, håper og tror dette blir bra. Jeg betalte Kr 720. (syrefast godt over 800 ) 1 1/2 toms. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Sett inn en syrefast, ferdig med det. Det sparer deg for ombygging og knot. Å bytte en slik ventil tar vel ca 15 minutter inkludert å pakke gjengene. Den arbeidsbeslastningen tåler du sikkert om 20 år når det er på tide å bytte igjen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Jeg har syrefaste kulekraner på alle gjennomføringer. De eldste er kjøpt brukt (skraphandler) og fungerer fremdeles etter 16 år. Den nyeste sitter på septiktømming, og kan vel være snaue 10 år gammel. Denne siste var en billigkran fra La-Sa. Jeg vil anta at denne er den første som vil bli skiftet ut, den står med septik mot kulen hele tiden (falltømming). Skal du bytte til plast, vil jeg anta at du også må skifte gjennomføringen. Jeg ville fortsatt med syrefast, om det ikke er andre vektige grunner for å skifte materialet. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Etter 4 års erfaring med Trudesign bunnventiler vil jeg nesten påstå att det er ingen over og ingen ved siden. Ventilene åpnes og stenges etter 4 år like lett som kjøkkenkrana jeg har hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Siden jeg får SF kulekran i industrikvalitet til ca 450 kroner så blir det slik. Det jeg gjør samtidig er å bytte ut slangestussen som nå er i messing til SF også, slik at den ikke blir ofret. Ha me inntaket til dass, det er messing og står rett ved siden. Kan det bli ofret når man har SF så nære? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 For å få til galvanisk tæring må to krav være oppfylt: Felles elektrolytt (tilfredsstilt her) for ionetransport og elektrisk sammenkobling for elektrontransport (ikke tilfredsstilt). I praksis er det slik at ioner og elektroner går litt i hytt og pine. Mennesker lager regler, naturen gir blaffen. Det er mulig at det kan bli en galvanisk effekt. Trolig tar det lang tid. Det kan være et spørsmål om du eller ventilen vandrer heden først. Vet ikke hvor gammel du er. Jeg er 70, og slike forhold bekymrer meg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Takk for svar, det var det jeg hadde tenkt/håpet på. På sikt vil alle skroggjennomføringer og kraner bli skiftet til SF. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger jo Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 (redigert) Etter 4 års erfaring med Trudesign bunnventiler vil jeg nesten påstå att det er ingen over og ingen ved siden. Ventilene åpnes og stenges etter 4 år like lett Vi kan snakkes om 36 år disse går like lett etter 40 år ventil og skroggjennomføring i et og frostsikkre. http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/blakes_seacocks.htm Redigert 8.Januar.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Da får dere preike. Tror ikke jeg er så livlig om 36 år. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Marelon kuleventil lekker. Drypper drit fra kranen og kula holder ikke tett. Er bare 10 år gamle. Bedre å bruke syrefast eller messing Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Hadde tenkt på Trudesign når jeg skiftet på motorene i år. Oppdaget at åpningen i kuleventilen var mye mindre enn de i metall, så jeg fortsatte med metall. Nå er kanskje ikke flowen gjennom ventilen på septik like kritisk. Men om du ikke har kværn kan det jo være verdt å dvele med, evt gå opp til større Trudesign for å ha samme åpning som før. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Må bare passe på å legge tynne kabler! ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Eureka skrev 7 minutter siden: Må bare passe på å legge tynne kabler! ? Ikke bra å legge for tynne kabler, spesielt ikke til septikkværna, den drar mye strøm????. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.