Jump to content

Hvordan tette best utvendig mot skrog, under vannlinjen?

Kronidiot

Recommended Posts

Jeg har i vinter støpt meg en flens som skal monteres utvendig på akterspeilet, under vannlinjen. Flensen skal monteres med gjennomgående bolter. Så er spørsmålet, hva er best å bruke for å få det tett mellom flensen og skroget? Jeg har hele tiden tenkt å bruke sika, men så slo det meg om det er noe annet som kanskje fungerer bedre? Hva med å lage en pakning av en silikonmatte?

Noen som har erfaringer og dele?

Edited by trampeklapp (see edit history)

Det er vel i praksis samme som innfesting av kjølen på en seilbåt. Disse festes også med gjennomgående bolter. Her brukes ofte Sikaflex 291 på flaten mellom kjøl og skrog (kan sammenliknes med flensen din).

Sika, Tec-7, Casco Marin & Teknik osv. limer jo i tillegg til å tette, så om boltene evt. skulle miste festet på en eller annen måte så sitter det allikevel.

Hvor får man kjøpt silionmatte?

Har brukt gummimatte fra Biltema til å lage pakning til difflokket på Jeep'en min.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Bruk sika 291, marint produkt, og ikkje stram heilt til for då tyt "alt" ut. Så kan du stramme til siste millimetrane etter nokre dager. Står herdetid på emballasjen, feks 3mm i døgnet ved 20 grader og xx luftfuktighet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

-det med å stramme til etter noen dager er vel ikke en fasit med to streker under...

Har lest at f.eks Sika ikke anbefaler denne metoden, men hører jo at det blir gjort. En produsent bør vel kunne sine saker, tenker jeg...

Eg strammer ofte passende til med ein gong på bolter og anna, men på gjennomføringer og slik under vatn så har eg brukt å forholde meg til anbefalinger frå produsent. Men vist det er slette flater har det nok ingenting å sei.

bilde

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har lest at f.eks Sika ikke anbefaler denne metoden, men hører jo at det blir gjort. En produsent bør vel kunne sine saker, tenker jeg...

Man skal heller ikke se bort fra at en leverandør ikke anbefaler fordi produktet blir brukt på en måte som det ikke er ment. Sika er ment å tette / lime og ikke "lage pakninger". Bare en betraktning  :)