Kronidiot Startet 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2017 (redigert) Jeg har i vinter støpt meg en flens som skal monteres utvendig på akterspeilet, under vannlinjen. Flensen skal monteres med gjennomgående bolter. Så er spørsmålet, hva er best å bruke for å få det tett mellom flensen og skroget? Jeg har hele tiden tenkt å bruke sika, men så slo det meg om det er noe annet som kanskje fungerer bedre? Hva med å lage en pakning av en silikonmatte? Noen som har erfaringer og dele? Redigert 8.Januar.2017 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Det er vel i praksis samme som innfesting av kjølen på en seilbåt. Disse festes også med gjennomgående bolter. Her brukes ofte Sikaflex 291 på flaten mellom kjøl og skrog (kan sammenliknes med flensen din). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Sika, Tec-7, Casco Marin & Teknik osv. limer jo i tillegg til å tette, så om boltene evt. skulle miste festet på en eller annen måte så sitter det allikevel. Hvor får man kjøpt silionmatte? Har brukt gummimatte fra Biltema til å lage pakning til difflokket på Jeep'en min. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kronidiot Svart 9.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Hvor får man kjøpt silionmatte? Jeg tenkte rett og slett på disse bakemattene i silikon. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Bruk sika 291, marint produkt, og ikkje stram heilt til for då tyt "alt" ut. Så kan du stramme til siste millimetrane etter nokre dager. Står herdetid på emballasjen, feks 3mm i døgnet ved 20 grader og xx luftfuktighet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bahia Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Har du sett denne? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/praktisk-de-beste-tipsene-tetting-og-liming Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 -det med å stramme til etter noen dager er vel ikke en fasit med to streker under... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Klin på skru til. Ferdig med det. Tett ? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 -det med å stramme til etter noen dager er vel ikke en fasit med to streker under... Har lest at f.eks Sika ikke anbefaler denne metoden, men hører jo at det blir gjort. En produsent bør vel kunne sine saker, tenker jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Eg strammer ofte passende til med ein gong på bolter og anna, men på gjennomføringer og slik under vatn så har eg brukt å forholde meg til anbefalinger frå produsent. Men vist det er slette flater har det nok ingenting å sei. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bahia Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Har lest at f.eks Sika ikke anbefaler denne metoden, men hører jo at det blir gjort. En produsent bør vel kunne sine saker, tenker jeg... Man skal heller ikke se bort fra at en leverandør ikke anbefaler fordi produktet blir brukt på en måte som det ikke er ment. Sika er ment å tette / lime og ikke "lage pakninger". Bare en betraktning :) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Har du en link til denne?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Usikker på om eg får det med link til : http://nor.sika.com/dms/getdocument.get/05f4fbed-0ae5-3a6b-be63-f95cb4d56d43/BLUELINE_marinebrosj_WEB.pdf Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.