Jump to content

Loggbok-app for båten


SY Johanne

Recommended Posts

Jeg har leneg forsøkt å finne den perfekte loggbok-appen for båten min, men blitt skuffet. Da jeg til daglig jobber som designer med flere apper på samvittigheten, har jeg derfor bestemt meg for å utvikle en selv. Dette blir et hobbyprosjekt hvor jeg håper på hjelp fra dere, båtfolket. Om appen blir bra, vil jeg legge den ut i App Store. Den vil i første omgang utvikles til IOS (iphone/ipad), men en androidversjon kan utvikles dersom det er mange nok som er interessert. Jeg er ingen utvikler, men skal prøve å gjøre en del av kodingen på egenhånd. Om det er noen der ute som kan Swift, vil jeg gjerne ha et samarbeid. Ellers kommer det til å gå litt sakte fremover. For å få et greit resultat litt raskt, vil jeg derfor lage en enkel versjon, som jeg senere videreutvikler. Her er mitt planlagte utviklingsløp/veikart:

 

Versjon 1

  • Se en liste over loggoppføringer
  • Se en enkelt loggoppføring
  • Gjøre en loggoppføring
  • Lagre lokalt
  • Ha 2 kategorier: Turer/vedlikehold

 

Versjon 2

  • Legge til bilder på oppføringene
  • Legge inn veipunkter med kartvisning
  • Skylagring
  • Opprette og logge inn på konto

 

Versjon 3

  • Dele loggoppføringer med andre
  • Plotting i kart underveis
  • Automatiske værdata for oppføringer

 

Versjon 4

  • Hente ruter fra kartplottere

 

Fra dere trenger jeg forslag til felt for oppføringene, gjerne inspirert av klassiske loggbøker. Jeg vil også trenge testere etterhvert.

 

Men først: Hvordan skal en oppføring se ut? Hva skal med?

Link to post
Share on other sites

Under er en foreløpig plan for innholdet i en loggoppføring for en tur. Dersom brukeren tar et bilde underveis og legger inn i føringen, vil det automatisk bli laget et veipunkt. Sted og tidspunkt hentes fra bildet og legges i føringen. Aktuell værdata hentes fra Yr og legges til.

 

  • ID (automatisk)
  • Dato
  • Sted (for føringen)
  • Fra
  • Til
  • Notater
  • Bilder