SY Johanne Startet 9.Januar.2017 Del på Facebook Startet 9.Januar.2017 Jeg har leneg forsøkt å finne den perfekte loggbok-appen for båten min, men blitt skuffet. Da jeg til daglig jobber som designer med flere apper på samvittigheten, har jeg derfor bestemt meg for å utvikle en selv. Dette blir et hobbyprosjekt hvor jeg håper på hjelp fra dere, båtfolket. Om appen blir bra, vil jeg legge den ut i App Store. Den vil i første omgang utvikles til IOS (iphone/ipad), men en androidversjon kan utvikles dersom det er mange nok som er interessert. Jeg er ingen utvikler, men skal prøve å gjøre en del av kodingen på egenhånd. Om det er noen der ute som kan Swift, vil jeg gjerne ha et samarbeid. Ellers kommer det til å gå litt sakte fremover. For å få et greit resultat litt raskt, vil jeg derfor lage en enkel versjon, som jeg senere videreutvikler. Her er mitt planlagte utviklingsløp/veikart: Versjon 1 Se en liste over loggoppføringer Se en enkelt loggoppføring Gjøre en loggoppføring Lagre lokalt Ha 2 kategorier: Turer/vedlikehold Versjon 2 Legge til bilder på oppføringene Legge inn veipunkter med kartvisning Skylagring Opprette og logge inn på konto Versjon 3 Dele loggoppføringer med andre Plotting i kart underveis Automatiske værdata for oppføringer Versjon 4 Hente ruter fra kartplottere Fra dere trenger jeg forslag til felt for oppføringene, gjerne inspirert av klassiske loggbøker. Jeg vil også trenge testere etterhvert. Men først: Hvordan skal en oppføring se ut? Hva skal med? Sitér dette innlegget Link to post
SY Johanne Svart 9.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 (redigert) Under er en foreløpig plan for innholdet i en loggoppføring for en tur. Dersom brukeren tar et bilde underveis og legger inn i føringen, vil det automatisk bli laget et veipunkt. Sted og tidspunkt hentes fra bildet og legges i føringen. Aktuell værdata hentes fra Yr og legges til. ID (automatisk) Dato Sted (for føringen) Fra Til Notater Bilder Veipunkter ID (automatisk) Dato/tid Kurs Seilt distanse Posisjon Fart Vær/bølger Notater Bilder Redigert 9.Januar.2017 av SYC34 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Håper du får til en god loggbokapp Jeg har lett etter en enkel loggbok for vedlikehold av båten jeg. På min Princess 36 fikk jeg med 1 kg med notater på hva som er gjort med båten siden den var ny. Alt i en kortfattet form. Jeg ønsker en app hvor jeg kan legge inn feks følgende: Dato, timetall på motorer og hva som da ble gjort i et lite tekstfelt. Hvor jeg har vært med båten er pr dato ikke så viktig for meg nå, men kanskje senere. Sitér dette innlegget Link to post
fors1 Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 (redigert) Hei! Jeg er i samme situasjon som deg, dvs at jeg har vært på utkikk etter en god loggbok-app. Har gjort meg opp noen tanker om hva jeg synes er viktig i en slik app, og har latt meg inspirere av ulike treningsapper. Strava og Garmin Connect er gode eksempler på hva jeg ser for meg. En loggoppføring bør da ha følgende egenskaper: - spor - hvilke utstyr som ble brukt (om man har flere båter, om man f.eks har stor seilgarderobe), slik at man til enhver tid kan vite hvor mye de ulike komponentene i båten er brukt - når motor startes / stoppes, når (og hvilke) seil som settes / berges - værdata - type (transportetappe, hyggetur, seiltur, regatta+++) En online portal bør være utgangspunktet, med en app for å produsere / generere loggoppføringen, samt enkel visning av eksisterende logger. Det blir spennende å følge utviklingen i denne tråden :) edit: Og selvfølgelig mulighet til å loggføre vedlikehold og investeringer. Nyttig å kunne gå til en vedlikeholdsoppføring, og med én gang se hvor mange timer, antall dager, og antall nm siden vedlikeholdet ble utført. Redigert 9.Januar.2017 av fors1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astridhj Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Hva med drivstofflogging? Hvor mye drivstoff som ble tanket, og til hvilken pris. Gjerne også med lokasjon på bunkers. Tror også den må oppdaterers til sky ganske ofte, sånn at man har kopi av all loggdata, I tilfelle noe skjer med mobil/nettbrett etc Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Som mange av dere fant jeg aldri noe båtapp som hadde de tingene jeg ønsket på samme sted. Endte til slutt opp med å lage meg et excel ark på google-kontoen, der kan jeg lage så mange felt jeg ønsker. Logg dato fra/til timetall avstand kjørt manskap/gjester kommentar felt om hendelser, vær mm Etterhvert har det blit egne ark for: Kjørelogg Vedlikeholdlogg Drivstofflogg. Handle/ønskeliste Gjøremålsliste Opplegget er fleksibelt, gratis og tilgjengelig fra alle enheter som lar meg logge på google kontoen min i tillegg til at jeg kan lagre lokale kopier når ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Vurderte å lage noe slikt, men kom til at det neppe var verdt jobben. Bruker appen Day One, og har ikke endt opp med å savne mer båtspesifikke funksjoner. Det kunne kanskje vært aktuelt å sortere eller søke basert på mer spesifikke nøkkelord, men det er ikke noe jeg savner med min bruk. Ellers er sortering basert på tid/posisjon nok for meg. Er jeg online henter den også værdata, men jeg er stort sett offline. Skylagring ved iOS-utvikling har blitt svært enkelt nå, så ville ikke hatt store kvaler for å ha med dette (og bilder) i første versjon. Burde ikke ta mange kveldene ekstra å få med dette. Tror det er et godt tidspunkt å lære Swift nå – språket begynner å modnes bra, og det burde være mindre endringer som kommer fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Jeg har brukt appen BoatLogger i år. Den er nok ikke perfekt, men har flg inndeling: Vessel Info, Maintenance Log, Cruise Log og Fuel Log. Her er det mulighet for å logge det meste av det som er nevnt her i tillegg til eksportmulighet og skylagring av backup. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 (redigert) En enkel løsning for standard informasjon er å lage seg en Google survey som lagres som snarvei. Da kan du bare taste inn, evt. velge blant predefinerte "navn" / data, og så går det rett inn i et regneark https://www.google.com/forms/about/ Redigert 9.Januar.2017 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 bruker TIKI sine kart på pc, der legger eg inn startlogg, når eg begynner på en tur, når turen er slutt lagrer eg loggen, den turen som eg nettopp var på, senere kan eg gå inn i kartet og finne loggen igjen, og kjøre igjennom den, den vises med fart, og strek i kartet, då veit en kor en har vert henne med dato, klokke,og fart. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 10.Januar.2017 Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 Bruker Loggen som kommer fra RS en gang i året. Funker utmerket! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 10.Januar.2017 Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 (redigert) Jeg har gjort som Moon72 og lagret i et regneark hos Google. Har brukt det for å føre hvor vi har vært, antall overnattinger, ett felt for kommentarer angående hvem som har vært med og kanskje også noe om ekstra fine plasser og ett felt for tekniske kommentarer. Dette fungerer, er lett tilgjengelig, men litt tungvindt. En egen app hadde vært praktisk på mange måter, spesielt om en kunne lagt bilder til hendelser. Tenker både på bilder av fine plasser og dokumentasjon med bilde av kvitteringer og tekniske løsninger i båten. Jeg bruker også Google Keep for å lage notater som ikke er direkte relatert til loggbok, men mer for å føre huskelister, delenummer, mål og notater i forbindelse med planlegging av jobber. Det kunne også vært aktuelt å ha med. Redigert 10.Januar.2017 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SY Johanne Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 (redigert) Hei. Her var det mange gode tips. Har selv brukt Day One til nå, men ønsker noe bedre. Excelark fungerer tydeligvis til alt for noen, hehe. Testet BoatLogger og så noen fine funksjoner der, blant annet motortimer. Det vil jeg ta med. Det er viktig for meg at appen kan brukes til å føre en allerede gjennomført tur. Jeg har seilbåt og kan ikke alltid koste på meg å ha appen gående i bakgrunnen, pga. strømbruk. I tillegg må den fungere selv om man ikke er online. Dårlig dekning der ute på havet. I tillegg til tracking med GPS tenker jeg derfor at man skal kunne legge inn start og sluttpunkt, samt evt. veipunkter underveis. Om man importerer bilder fra turen (med GPS og tidsdata) vil man kunne opprette veipunkter for disse. I tillegg vil man kunne opprette veipunkter for spesifikke hendelser (ta ned seilene, motorstopp, etc.). Nå skal jeg lage noen skisser for hvordan appen skal kunne se ut, deretter begynner jeg med utvikling. Siden jeg kun er designer, ikke utvikler, vil det gå litt sakte fremover. Jeg vurderer å leie inn litt programmeringshjelp. Har kontaker i Kina(!) som kan gjøre dette relativt billig. Dette vil i så fall føre til at jeg må ta betalt for appen når den kommer i App Store. For at jeg ikke skal gå på en smelle her, hadde det vært fint å vite om det er interesse for å kjøpe en slik app. Dere trenger selvsagt ikke svare før dere har sett spesifikasjonslisten og skissene. Takk igjen for gode tips. La de fortsette å komme! Redigert 10.Januar.2017 av SYC34 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astridhj Svart 10.Januar.2017 Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 Jeg har også et ønske om flere brukere av appen. Det er vel flere båter som blir brukt av flere enn bare mannen I familien? Sitér dette innlegget Link to post
SY Johanne Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Flere brukere pr. båt og flere båter pr. bruker er en god idé som bør komme inn etterhvert, men dette krever at appen bruker en tredjeparts skytjeneste. Absolutt noe som skal med på veikartet. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Er ikke noe dreven på swift, men har litt android erfaring. Kan sikkert hjelpe til med div. Men har rimelig begrenset med fritid bare ? Og så vil jeg ha vedlikeholdslogg med mulighet for å legge inn bilder. Veldig fint å ha en historikk ikke minst når båten skal selges. Nå knipser jeg og legger på dropbox bare. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Seasu Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Sjekk ut Sailing Log. Bruker denne som det enkleste. Har Tiki på kartbordet. Sitér dette innlegget Link to post
hassanz Svart 10.Januar.2020 Del på Facebook Svart 10.Januar.2020 Ble det noe app ut av dette? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Januar.2020 Del på Facebook Svart 10.Januar.2020 Med nåtidens duppeditter burde det vært enkelt å lage en app som hentet data fra gps og motor vel! der loggførte elementer kom opp i en tabell. tid,posisjon,distanse, forbruk kom frem.. egen tabell for vedlikehold/rep/service Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
chrisrik Svart 10.Januar.2020 Del på Facebook Svart 10.Januar.2020 -morten- skrev for 4 timer siden: Med nåtidens duppeditter burde det vært enkelt å lage en app som hentet data fra gps og motor vel! der loggførte elementer kom opp i en tabell. tid,posisjon,distanse, forbruk kom frem.. egen tabell for vedlikehold/rep/service Med nmea2000 til wifi og mobil datalogger... tenk for en deilig database man etterhvert hadde fått! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.