Tallisman Startet 9.Januar.2017 Del på Facebook Startet 9.Januar.2017 Ser i nyhetene att det aldrig er solgt så mange bobiler som i 2016 . Mange av disse nye bobileierene er visstnok tidligere båtfolk. Lurer nå litt på når en ser hvor mange bobiler som er på veien i sommerhalvåret om ikke disse bobileierene etterhvert må slite ræva av seg for og finne en campingplass som har ledig. Så nå mens bobilfolket sitter i kø langs veien og betaler store summer i bompenger så kan vi båtfolk kose oss videre med ett akkurat passe trykk på gjestehavnene. Ja en kan jo alltids lure på om dette med plass i gjestehavner blir merkbart når så mange konverterer til bobil. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Har ingen planer om bobil selv, men er ikke like negativ som deg. Det er tross ikke nødvendig alltid å dra på campingplass med bobilen. AkkurAt som man med båt kan velge uthavn, kan man med bobil finne seg et rolig sted i skogkanten et sted. Når det økonomen, så kan det godt hende det er dyrere med bobil, men det er jaggu ikke gratis med båt heller Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Ja en kan jo alltids lure på om dette med plass i gjestehavner blir merkbart når så mange konverterer til bobil. AkkurAt som man med båt kan velge uthavn, kan man med bobil finne seg et rolig sted i skogkanten et sted. Når det økonomen, så kan det godt hende det er dyrere med bobil, men det er jaggu ikke gratis med båt heller Det er bare en følelse, men jeg tror kanskje at de båtfolk som konverterer til Camping er nøyaktig de samme som frekventerer Gjestehavnene hyppigst også. Og i så fall blir jo ikke overgangen så stor for den enkelte heller Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Teerex Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Det iallefall billigere pr. mil med bil. Men vet ikke om det gir like mange "smiles pr. mile". Kommer nok litt an på hvordan både vær og skjærgård er der man bor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sunnseeker Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Flere og fler havner leier ut parkerings/ opplagsplasser til bobilfolket. Maaange av disse er båtfolk som ikke slipper tak på båtlivet etter en mannsalder i båt, men alder og helsa gjør det tryggere og enklere å fortsatt ha friheten utenfor hjemmet. Kjempe koselige folk med masse erfaring og opplevelser å dele (hvis du har god tid). Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Å våkne til klukkinga i skroget om morgenen. Tilpasse oss vær og vind. Sige rolig mellom holmene og dregge i ei lun vik for oss selv. Båtliv er herlig, kommer aldri til å renne rundt i en bobil å se grå asfalt hele ferien Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 (redigert) Vurderte bobil selv,før jeg kjøpte båt. Det er mange fordeler med bobil, men jeg vet at til syvende og sist hadde jeg parkert bobilen så nærme sjøen som mulig og lengtet ut til holmene der ute og vært misunnelig på de som gled forbi i båtene sine. Jeg har til dags dato ALDRI tøffet rundt i båten,og lengtet inn til en asfaltert parkeringsplass eller campingplass, eller misundt de som stamper bortover E18. Så da har jeg valgt riktig.? Redigert 9.Januar.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
XardasKSP Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Er nok tungtvindt å fiske fra en bobil Hvis man vil feriere på land så går tankene mine til en feriebil på utenlandske skilter med diger motor under panseret og man kan sove på hotell hvor og når man vil i verste fall etap hotel. Så slipper man å være en landeveisplage/kork på svingete veier, kan nyte autobahn i 250 km/h og drar hvor man vil bare ikke i Norge da, men for prisen til en ny bobil får man flott bil i Norge også, verre med priser på hoteller i Norge. Men i Europa derimot. Ellers kan jeg ikke fatte og begripe hva er morro på veien med en "varebil med boenhet", gleder meg til å starte med båten selv om tanken er ikke å bruke den som hytte da. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Har begge deler, og bruken er forskjellig. Med bobil drar vi på lengre turer, men overnatter ofte i båthavner langs svenske kysten. Havne avgiften er lavere, fortøyning er lettere, men utsikten er stort sett den samme. Forbruk i 50 knop er 8-10 liter i timen. Nyere båter som oppfyller dagens krav til komfort koster ca. Dobbelt så mye som en tilsvarende bobil. Båten brukes til kortere turer i nærområdet på vår og høst. Du treffer stort sett de samme menneskene i begge miljøer, noen hjelpsomme og sosiale, og de vante verdensmestere som må påpeke alt som ikke er som etter deres standard. Trives godt med begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Nå skjønner jeg hvorfor båtene i havna aldri er i bruk... folk kjører rundt i bobilene sine :) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 til de som argumenterer for bobil husk att om 15 år er båten like fin og motoren som regel ikke gått mer en ca 1500 t (100 t pr år) mens bobilen er klar for hugging Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 jeg har kjøpt meg en zodiac med 15 hk i tilfelle jeg skulle finne på å dra på campingferie;) har noen venner som skryter fælt av det så da kjøpte jeg en båt til;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
RSL Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Jeg har båt. Det er det jeg har råd til som jeg kan bruke mest. Hadde jeg hatt råd til Bobil i tilegg, villle jeg kjørt opp til Lofoten eller en annen perle langt unna. Det er gjort unna på et par dager langs veien, mens med en båt i 7 knop er det bare å glemme i løpet av en tre ukers sommerferie. Vel.. jeg trives yppelig på sørlandet sommerstid og savner ingenting, men derfra til å snakke nedsettende om de som velger å se mer av fedrelandet på kortere tid, er det langt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bårdp Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Vel alt til sitt bruk. Har alltid hatt båt av ett eller annet slag skjøyte, sjark, seilbåt, og diverse cabincrusere. Men har også hatt bobil et svært drog på 5,5t funket utmerket til sitt bruk. Blir vel å kjøpe meg en ny bobil men nå en mindre sak da de nå kun er fruen og meg som drar på tur. Kommer også garantert til å kjøpe meg seilbåt den dagen jeg ikke trenger å jobbe mer. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Det ene utelukker vel ikke det andre? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
finnmarken Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Jeg lånte en bobil en gang, og jeg må si jeg følte meg som en sviker. Så dette tror jeg ikke kan kombineres... Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 (redigert) Skjønner fortsatt ikke helt sammenligningen så lenge bobiler ikke kan flyte på vannet og båter ikke kan forflytte seg på land. Folk som vurderer bobil vs båt må vel være de som kun er interessert i en "mobil hytte" og ikke aksepterer å bo på hotell på land (da kan man bruke den vanlige bilen). Trodde man hadde båt fordi man ville på vannet, kunne fiske eller nyte havet. Og at muligheten for å overnatte i båten var på en måte tillegg til "hoved funksjonen" men da har kanskje de fleste et annet utgangspunkt for bruk. Redigert 11.Januar.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Vi går nå og ser på bobil. Begge ungene seiler optimistjolle og vi er på seiling nesten hver helg i sesongen. Vi er lei kaoset med hotell. Seilbåten beholder vi men blir nok mindre brukt noen år. Men den har jeg rå til å la ligge. Da blir den nok mest brukt til onsdagsregatta samt dagsturer når andre er på jobb. Det er fordelen med å jobbe turnus. Skjønner ikke hvorfor man er så opptatt hvor mye båten brukes? Når jeg er på jobb om sommeren i 4 uker ligger båten der. Sikkert mange som har meninger om det men det bryr jo bare meg. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
nomen Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Det er nok like mange meninger om båt/bobil og bruken av disse, som det er mennesker. Det finnes heller ikke noen fasit, men jeg får dårlig samvittighet hvis det går en helg med perfekt båtvær, og jeg ikke bruker den. Det er på nippet til å bli en sykdom? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bambus Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Hei båtvenner! Etter å ha seilt ut og inn Oslofjorden i mange år, bestemte admiralen seg for at nå ville hun prøve bobil, for å se andre deler av verden. Vi oppsøkte en rekke bobilbutikker, og der ble vi fortalt at nå skifter båtfolket til bobil. Ok, tenkte vi, for en gangs skyld er vi trendy vi også. Vi kjøpte bobil, men byttet selvsagt ikke bort båten. I tillegg til å lese båtblader begynte vi nå også å lese bobilblader. Der fant vi tilfeldigvis rapport fra en undersøkelse utført av TNS Gallup, om hvem det er som kjøper bobil. Rapporten sier at det er en myte at båtfolket bytter til bobil. I tillegg sier rapporten at bobilkjøperne gjerne er godt voksne "samboerpar" med relativt lav familieinntekt, at 27 % har videregående skole med allmennfag, at 31 % har yrkesutdannelse, at 37 % er pensjonister og at nesten ingen har universitetsutdannelse. Vi var kanskje ikke så trendy allikevel da. Uansett, så fortsetter vi å seile. Mvh Bambus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.