Jump to content

Båt vs Bobil


Tallisman

Recommended Posts

Ser i nyhetene att det aldrig er solgt så mange bobiler som i 2016 . Mange av disse nye bobileierene er visstnok tidligere båtfolk. Lurer nå litt på når en ser hvor mange bobiler som er på veien i sommerhalvåret om ikke disse bobileierene etterhvert må slite ræva av seg for og finne en campingplass som har ledig. Så nå mens bobilfolket sitter i kø langs veien og betaler store summer i bompenger så kan vi båtfolk kose oss videre med ett akkurat passe trykk på gjestehavnene. Ja en kan jo alltids lure på om dette med plass i gjestehavner blir merkbart når så mange konverterer til bobil.

Link to post

Har ingen planer om bobil selv, men er ikke like negativ som deg. Det er tross ikke nødvendig alltid å dra på campingplass med bobilen. AkkurAt som man med båt kan velge uthavn, kan man med bobil finne seg et rolig sted i skogkanten et sted. Når det økonomen, så kan det godt hende det er dyrere med bobil, men det er jaggu ikke gratis med båt heller

Link to post

 Ja en kan jo alltids lure på om dette med plass i gjestehavner blir merkbart når så mange konverterer til bobil.

 

AkkurAt som man med båt kan velge uthavn, kan man med bobil finne seg et rolig sted i skogkanten et sted. Når det økonomen, så kan det godt hende det er dyrere med bobil, men det er jaggu ikke gratis med båt heller

Det er bare en følelse, men jeg tror kanskje at de båtfolk som konverterer til Camping er nøyaktig de samme som frekventerer Gjestehavnene hyppigst også.

Og i så fall blir jo ikke overgangen så stor for den enkelte heller  :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Det iallefall billigere pr. mil med bil. Men vet ikke om det gir like mange "smiles pr. mile".

 

Kommer nok litt an på hvordan både vær og skjærgård er der man bor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Flere og fler havner leier ut parkerings/ opplagsplasser til bobilfolket. Maaange av disse er båtfolk som ikke slipper tak på båtlivet etter en mannsalder i båt, men alder og helsa gjør det tryggere og enklere å fortsatt ha friheten utenfor hjemmet. Kjempe koselige folk med masse erfaring og opplevelser å dele (hvis du har god tid).

Link to post

Vurderte bobil selv,før jeg kjøpte båt.

 

Det er mange fordeler med bobil, men jeg vet at til syvende og sist hadde jeg parkert bobilen så nærme sjøen som mulig og lengtet ut til holmene der ute og vært misunnelig på de som gled forbi i båtene sine.

 

Jeg har til dags dato ALDRI tøffet rundt i båten,og lengtet inn til en asfaltert parkeringsplass eller campingplass, eller misundt de som stamper bortover E18.

Så da har jeg valgt riktig.?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Er nok tungtvindt å fiske fra en bobil :lol: Hvis man vil feriere på land så går tankene mine til en feriebil på utenlandske skilter med diger motor under panseret og man kan sove på hotell hvor og når man vil i verste fall etap hotel. Så slipper man å være en landeveisplage/kork på svingete veier, kan nyte autobahn i 250 km/h og drar hvor man vil bare ikke i Norge da, men for prisen til en ny bobil får man flott bil i Norge også, verre med priser på hoteller i Norge. Men i Europa derimot.

 

Ellers kan jeg ikke fatte og begripe hva er morro på veien med en "varebil med boenhet", gleder meg til å starte med båten selv om tanken er ikke å bruke den som hytte da.

Link to post

Har begge deler, og bruken er forskjellig. Med bobil drar vi på lengre turer, men overnatter ofte i båthavner langs svenske kysten. Havne avgiften er lavere, fortøyning er lettere, men utsikten er stort sett den samme. Forbruk i 50 knop er 8-10 liter i timen. Nyere båter som oppfyller dagens krav til komfort koster ca. Dobbelt så mye som en tilsvarende bobil. Båten brukes til kortere turer i nærområdet på vår og høst. Du treffer stort sett de samme menneskene i begge miljøer, noen hjelpsomme og sosiale, og de vante verdensmestere som må påpeke alt som ikke er som etter deres standard. Trives godt med begge deler.

Link to post

Jeg har båt.

Det er det jeg har råd til som jeg kan bruke mest.

Hadde jeg hatt råd til Bobil i tilegg, villle jeg kjørt opp til Lofoten eller en annen perle langt unna. Det er gjort unna på et par dager langs veien, mens med en båt i 7 knop er det bare å glemme i løpet av en tre ukers sommerferie.

Vel.. jeg trives yppelig på sørlandet sommerstid og savner ingenting, men derfra til å snakke nedsettende om de som velger å se mer av fedrelandet på kortere tid, er det langt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Vel alt til sitt bruk. Har alltid hatt båt av ett eller annet slag skjøyte, sjark, seilbåt, og diverse cabincrusere. Men har også hatt bobil et svært drog på 5,5t funket utmerket til sitt bruk. Blir vel å kjøpe meg en ny bobil men nå en mindre sak da de nå kun er fruen og meg som drar på tur. Kommer også garantert til å kjøpe meg seilbåt den dagen jeg ikke trenger å jobbe mer.

Link to post

Skjønner fortsatt ikke helt sammenligningen så lenge bobiler ikke kan flyte på vannet og båter ikke kan forflytte seg på land. Folk som vurderer bobil vs båt må vel være de som kun er interessert i en "mobil hytte" og ikke aksepterer å bo på hotell på land (da kan man bruke den vanlige bilen).

 

Trodde man hadde båt fordi man ville på vannet, kunne fiske eller nyte havet. Og at muligheten for å overnatte i båten var på en måte tillegg til "hoved funksjonen" men da har kanskje de fleste et annet utgangspunkt for bruk.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post

Vi går nå og ser på bobil. Begge ungene seiler optimistjolle og vi er på seiling nesten hver helg i sesongen. Vi er lei kaoset med hotell. Seilbåten beholder vi men blir nok mindre brukt noen år. Men den har jeg rå til å la ligge. Da blir den nok mest brukt til onsdagsregatta samt dagsturer når andre er på jobb. Det er fordelen med å jobbe turnus.

 

Skjønner ikke hvorfor man er så opptatt hvor mye båten brukes? Når jeg er på jobb om sommeren i 4 uker ligger båten der. Sikkert mange som har meninger om det men det bryr jo bare meg.

Link to post

Hei båtvenner!

Etter å ha seilt ut og inn Oslofjorden i mange år, bestemte admiralen seg for at nå ville hun prøve bobil, for å se andre deler av verden. Vi oppsøkte en rekke bobilbutikker, og der ble vi fortalt at nå skifter båtfolket til bobil. Ok, tenkte vi, for en gangs skyld er vi trendy vi også. Vi kjøpte bobil, men byttet selvsagt ikke bort båten. I tillegg til å lese båtblader begynte vi nå også å lese bobilblader. Der fant vi tilfeldigvis rapport fra en undersøkelse utført av TNS Gallup, om hvem det er som kjøper bobil. Rapporten sier at det er en myte at båtfolket bytter til bobil. I tillegg sier rapporten at bobilkjøperne gjerne er godt voksne "samboerpar" med relativt lav familieinntekt, at 27 % har videregående skole med allmennfag, at 31 % har yrkesutdannelse, at 37 % er pensjonister og at nesten ingen har universitetsutdannelse. Vi var kanskje ikke så trendy allikevel da. Uansett, så fortsetter vi å seile.

Mvh Bambus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...