Jump to content

Hvilken frostvæske til Cat 3116?

Prinsesså LFC

Recommended Posts

Heisann!

Skal ta en motorrens på Cattene så fylle opp med ny frostveske (altså ingen blanding) er det noen som har noe å anbefale som er trygg å bruke (ingen Cat forhandlere i nærheten og så koster sikkert Cat 3x f.eks biltema). Er jo et sannisurium av frostvesker å velge mellom, og alle er jo "best"  :rolleyes:  :rolleyes: 

Generelt så bør du bruka frostveske av kvalitet / type som motorleverandøren anbefalar til respektive modell.

Enten same produkt som maskinen vart levert med orginalt, eller erstatningsprodukt anbefalt av leverandør. ( ofte I samband med utført rens ihht. prosedyre )

Sjølv om du utfører motor-rens på ein grundig mate vil det alltid vera restar av glycolbelegg / slagg i maskinen. Om du deretter fyller på ei kjøleveske som reagerer negativt med dette, vil utfellingsprosessen starta.

Då får du grums og forurensing I systemet, dette kan vera vrient å bli kvitt.

Eit anna aspekt er kva tetningane I maskinen er berekna for, eldre maskiner blir ofte anbefalt å forsetja med orginal veske av denne grunn.

Problemet er at det er ingen spesifike "alternativer" i boka kun diverse spesifikasjoner, den skal bland annet inneholde 1200-2400 ppm Nitrit og 0 i Nitrat. De fleste jeg finner står det bare Nitratfri men ingenting om nitrit eller omvendt. Å for å gjøre det ekstra vanskelig så er båten kjøpt av et dødsbo slik at jeg kan ikke spørre forrige eier om hva han hadde på og i dokumentmappa ligger det ingen dokumentasjon på hva som er fylt på :confused: 

Alle Caterpillar eg har vært bort i som ikkje har gått på Cooltreat har brukt vanlig rød glycol fra Castrol. Kjølesystemet til Caterpillar er ikkje noe meir spesielt enn andre kjølesystemer, så bruker du en vanlig god glycol, så bør du vere innenfor. Hadde det vært min motor, så hadde eg ikkje stusset på å brukt kjølevæske frå biltema.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...