Jump to content

Førstegangskjøp av seilbåt, lære, evnt bo i den. Maks 100k

madferit

Recommended Posts

Hei jeg har lenge drømt om seilbåt livet og da spesielt i karibia på sikt. Derfor planlegger jeg nå å gå til innskaffelse av en. Har av naturlige grunner som tilgjengelighet på finn.no begynnt å sett på Maxi Fenix og Maxi 84, som begge er på 28fot, men jeg aner lite om disse båtene og er ikke fastsatt på en slik en.

-Budsjettet er foreløbig satt på 100k, men dersom jeg underveis i leteprosessen finner ut at dette ikke holder til en god/stor nok båt for mitt bruk så kan dette endres.

-Enkel å seile alene.

-Ønsker å finne en som er relativt godt vedlikeholdt og som igrunn bare kan begynne å seiles og brukes.

-Gjerne i Trøndelag området da erfaringene med seiling er null og lite lysten på å seile en båt oppover fra østlandet eller vestlandet i starten.

-Autopilot

-Forslag til hva man burde tenke på ved evnt å bo i båten. Er 28fot for liten og burde man øke til 30-33fot?

-Hvordan er det å reise fra en slik båt og ha den på sjøen i lange perioder?

Jeg kommer også til å se meg om etter båter i Marinaer i Trondheim og dersom jeg bare ramler over en så er det mulig jeg bare kjøper uten å overtenke alt mulig.

Jeg vurderer å finne meg et seilkurs i Karibia nå i Februar og bare reise over, ser mange tilbyr ukes kurs osv men kunne tenkt meg å finne et som varer i 2-3uker med en ikke altfor stor båt og for mange personer i kurset. Noen forslag her?

Båter som jeg har sett på så langt.

Maxi 84, 1979mod. Vurderes pga den befinner seg i nærområdet, usikker på tilstand men den har ligget ute lenge men er kanskje veldig vanskelig å få solgt nå pga sesong?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82855074

Maxi Fenix, 1982mod.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88739585&fks=88739585

Maxi Fenix, 1986mod.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73276958

Et godt tips da burde kanskje å være å vente med å drømme seg bort på bruktannonsene på FINN, og heller sørhe for å mangedoble budsjettet ditt uten at det koster deg en krone mer på budsjettet.

En venn av meg kjøpte seg båt, jeg tror det var i Hellas, og seilte den hjem. Det han oppnådde med det, vatr å ende opp med en flott seilbåt som er mye mer verd enn hva han gav for den sett i norske forhold. Ikke at prisen er vesentlig, men med tilgang på båter av høyere verdi i utlandet, så har du også tilgang på bedre båt pr krone i forhold til ved kjøp her hjemme.

I og med at planen likevel er å ta et seilkurs i karibia i nærmeste fremtid: Surf interntet, om båter til salgs der nede, eller lag en ny tråd her på forumet om hvordan kjøpe seg seilbåt i karibien. Det er GARANTERT en eller annen som har gjort dette her inne på forumet.

Lykke til med å følge drømmen din !!! :cheers:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Takk for svar.

Kom kanskje ikke tydelig nok frem men planen er å lære seg og bli kjent med seiling ved innkjøp av en billig båt her i Norge og Trondheim i førsteomgang. Seilkurs er bare for å bli kjent med seilingen og mulighetene for å få seg litt varme nå :)

Karibia er lengre frem i tid, og da skal jeg skaffe meg en skikkelig båt der nede.

Et godt tips da burde kanskje å være å vente med å drømme seg bort på bruktannonsene på FINN, og heller sørhe for å mangedoble budsjettet ditt uten at det koster deg en krone mer på budsjettet.

En venn av meg kjøpte seg båt, jeg tror det var i Hellas, og seilte den hjem. Det han oppnådde med det, vatr å ende opp med en flott seilbåt som er mye mer verd enn hva han gav for den sett i norske forhold. Ikke at prisen er vesentlig, men med tilgang på båter av høyere verdi i utlandet, så har du også tilgang på bedre båt pr krone i forhold til ved kjøp her hjemme.

I og med at planen likevel er å ta et seilkurs i karibia i nærmeste fremtid: Surf interntet, om båter til salgs der nede, eller lag en ny tråd her på forumet om hvordan kjøpe seg seilbåt i karibien. Det er GARANTERT en eller annen som har gjort dette her inne på forumet.

Lykke til med å følge drømmen din !!! :cheers:

Jeg tror ikke dette er en god ide for en nybegynner innen båt og seiling. Mange eldre båter som er til salgs utenlands er å betrakte som svært ukurante i Norge og vil kunne bli en svært dårlig

investering. Husk også at båt kjøpt i utlandet ofte må svares moms for om den skal tas inn i Norge.

Det må være mye bedre å gå for en kurant båt (eldre svensk) og lære mens man går opp veien her hjemme. Såvidt jeg forstår er det vel også det TS ser for seg.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Blir nok en eldre mer eller mindre seilklar båt her i Norge nå i førsteomgang. Skal å titte på en Alo 28 og en Maxi Fenix de neste dagene. Noen tips til hva man burde se etter på en slik båt?

Motor? byttet? Kommer til å prioritere en som man kan stole på og da er disse orginale sjøvannskjølte veldig gamle.
Seil, når begynner de å regnes som gamle?
Gjennomføringer?

Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til en del av disse karibiske «kursene». En del av det er langturseilere med spinkel konto og håp om enkel påfyll – uten at det nødvendigvis gjør opplæringen særlig god. Det større poenget er at det så godt som alltid blåser fra samme retning med omtrent samme styrke; fantastisk deilig når man bare vil ha litt enkel seiling fra øy til øy, ganske ubrukelig om formålet er å lære seg å seile gjennom et vidt spekter av forhold. Jeg tror du kan få vel så god opplæring ved å hive deg på en regattabåt som foreslått tidligere i tråden. Men opplevelsen av å seile der nede (eller oppe, fra der jeg skriver) er selvsagt ganske annerledes enn hjemme.

(Skulle jeg selv slippe opp for grunker i Karibien om et par måneder må dere selvsag se bort fra dette.)

Du bør se etter noe med ståhøyde, om mulig, spesielt om du skal bo i den. Motor og seil er viktig, under 10 år er et pluss. Også veldig bra om det er installert dieselvarmer, selv om den ikke funker da dette forenkler et bytte.

Skroggjennomføringer bør du se på, har nettopp byttet 5 stk selv og det er en trang jobb, greit å slippe. Jo mindre båten er, jo mindre vedlikehold er det. Det er stor forskjell på 27 og 35 fot, både i pris og tid.

Fenix er en veldig god båt, alo også. Vegaen er best, om den er stor nok for deg. For 2m høye meg ble den litt liten, men bortsett fra det er den toppers. Uansett, prøv å finne en som har hatt få eiere. Da er ofte det praktiske på stell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...