Jump to content

Erfaringer Axopar 24/28


Drømmende

Recommended Posts

Joda, jeg har Axopar 28AC med 300 Marcury Verado. Herlig båt. Kjøpte brukt i fjor, 2014 modell som har vært brukt en del. Kan knapt sees. Går svært godt i sjøen. Dumskap tok meg fra Tønsbergfjorden og rundt Tønsberg Tønne inn i Sandefjordsfjoirden i 11 s/m - noe jeg aldri gjør om igjen. Men båten tok det bra. Vi overlevde noe som ikke skyldes mitt amartørmessige sjømanskap. Sier litt om kvaliteten på båt og ikke minst motor.

Gjør ca 45 knop pa 2,2 liter med den nye ECO propellen. Ikke så kjapp som REVOLUTION men litt mindre bensinforbruk.

Har Webasto så god å bruke fra påske til oktober.

Kan jeg anbefale båten? Så absolutt. Kan likesom ikke se meg i noe annet, enn muligens oppgradering til 37 fot. Men det blir ikke før om et par år hvis i det hele tatt det kommer på tale.

Overnatter 2 fint i AC. Til nød 4 voksne men da skal man være gode venner. 

Løp og kjøp  :smiley:

Redigert av getork (see edit history)
Link to post

Dumskap kan det vel neppe kalles å kjøre den båten i 11 m/s, det er jo bare så vidt litt mer enn frisk bris. Har vært med i samme båt i 17 m/s uten problemer. Båten er grisetøff og går veldig fint i sjøen, men den er litt rank, noe som gjør den følsom for vektforsyvning i lav fart. Litt trangt i styrhuset, blir nesten som en bil innvendig og ikke helt sikker på om jeg liker kabinløsningen. Uten at jeg har testet det så langt, så ligner akterkabinen litt på en dobbelt likkiste hvor "taket" kommer veldig nære nesen. Har fått veldig bra kritikk av pressen uten at man bør legge for stor vekt på det.

Link to post

Når Axopar 28 kom ble jeg hodestups forelska..  relativt bra valutta for pengene.. dette er vel egentlig ingen gjennomført weekender, men en real kjøremaskin! Hadde vært fin som hyttebåt for min del.. men 6 stykker sitter nok mer behagelig i min 20 fots Askeladden på tur..

Men som jeg har sakt tidligere denne båten er et helt annet konsept og ikke en båt for alle!! Det jeg liker med konstruksjonen er at den er lettbygget og hele underdelen er støpt i ett. Det er på en måte motsigende med lett båt og gode

 

Det snakkes om sekundmeter her, men husk at det er store lokale variasjoner med vindretning strøm dybdeforhold landkonturer osv..   SV 10-12 m/s i Trondheimsleia vil si 2-2,5m brytende bølger. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Poenget med svaret var vel ikke akkurat rundingen av Tønsberg Tønne, men heller å påpeke amatørskapet. Jeg er ny til båt. 

Okkesom, det spørres om båten og jeg kan som sagt ikke si annet enn at jeg er svært fornøyd, både hvordan den tar sjøen og manøvrering spesielt rundt offentlige kaiplasser som kan være en utfordring for en amatør.

Skal ikke si noe om den er mer rank enn andre båter for jeg har ikke den erfaringen. Jeg har ikke hatt båt på 30 år. Det tok ingen tid til å 'mestre' denne så for meg er det hovedpoenget. Det jeg setter aller mest pris på er After Cabin (derav AC) det er slett ikke så trang der som det ble nevnt over. Dessuten kan man heve taket og det er nettopp hva vi gjør på tur på varme sommerdager. Det andre er bord og benk forut. For oss er dette perfekt som oppholdsplass. dessuten er det også en lavere ben-høyde som kan benyttes til bordet som gjør at hele fronten blir en stor madrass. Toalettet er heller ikke å forakte, samt all lagringsplass. Sluttlig, inntrykket av solid kvalitet er gjennomgående. Blir spennende å se det over de neste årene.

Akkurat de samme kvaliteter finner man ganske sikkert på andre båter så intet nytt der. Det er bare at pakken er satt sammen så kreativt og designmessig så er mange konvensjoner utfordret. Jeg liker det. Vær bare oppmerksom på den rette baugen. Lett å dunke borti dersom uoppmerksom og glemmer at den ikke går tradisjonstro innover.

Ad plass for 6 voksne personer så er jeg enig. Det går ikke om det er voksne. det er to seter forran og en benk bak. Benken tar enkelt 3 vokse og like enkelt 4 barn. Men å sitte sånn i lange tider er nok ikke bekvemt.

For all del, det er en haug fenomenale alternativer der ute. Dog kombinasjonen besign-pris-nytte så fant ikke vi noe bedre.

 

1484357564.jpg

Redigert av getork (see edit history)
Link to post

Hvis jeg måtte velge mellom forannog bak hadde jeg nok valgt bak. Skal man ligge på svai er det vel bare å dra tampen frem

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Kort sagt en liten design-bløff  :sad:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

37 burde ha vært mulig å få med 370 hk V8 diesel. Både Yanmar og Mercury har jo slikt i sortimentet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 5 måneder senere...

Sikler stadig. Diesel utgår noe så jævlig, både yanmar og merc. 

 

Forstår ikke hvorfor man ikke får 37en med 400 enda :/ 

 

37ST med 2x400. jatakk. går jo bare 45 med 350'er så kanskje 47-48-49 med 400'er det er jo ikke veldig fort, men da kan du iaf marsje i 43-44

 

Ser ut som jeg må utenlands for å se 37 ST og TT, blir vel å blåse noe bonuspoeng på tulletur en dag i sommer til forhandler som har på vannet, muligens usa? :o 

 

Sitter litt på gjerdet må sies, nye cormate 30/33 frister også veldig. 

 

Bare tull egentlig, da balja jeg har nå går vesentlig raskere, og trolig er minst like grei, til halve prisen av en 37.. meeen men. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Har kjørt begge - både 28 og 24. Nydelige båter i sjøen og helt strålende byggekvalitet (særlig til den prisen) - både hva gjelder luker, stålkvalitet sammenføyninger mv. Byggekvaliteten overgår mye annet på det norske markedet (særlig de norske folkebåtmerkene produsert i østeuropa). Stålkvalitet det samme som finnes i bl.a. Boston Whaler og båtene er godt skrudd sammen. Axopar 24 er i prinsippet usenkbar og også testet for dette. 24 er sosial og lun - med sitteplass for 5 (inkl. fører), samt noen på "sidebenkene" bak vindskjermen (disse sitter noe lavere/ikke fullt så god utsikt). Fin plass i baugen.

 

Vi har vært på tur med 6 voksne og to småbarn i 28'ern uten at vi føler oss "sammenstuen" i cabinen. Nydelig med lukket båt i høst/tidlig vår/vinter (særlig med webasto'en).

 

Begge skrogene skjærer nydelig gjennom motsjø og sidesjø, kaster vann bra til siden. Både 24 og 28 har bra løft i baugen i grov medsjø (skjærer seg ikke ned/styrer til siden). Ekstra baugen (over omtalt som designbløff/tenget inn som designbløff) bidrar til gode egenskaper i større motsjø og medsjø. Skrogene ligger og "flyter" deilig over halvgrov sjø (kjøre vaskebrett). Begge båtene tåler hard manøvrering selv i god sjø (krappe svinger/kort svingradius). Planingsterksel er omtrent fraværende i begge båter og man har god oversikt over baugen - selv under pådrag opp i plan. Skrogene er også effektive i lavere fart (5 knop e.l.) og skyter gjennom vannet).

 

Hvis jeg må trekke frem noe negativt (men det er ikke et spesielt problem for denne båttypen/gjelder dette omtrent alle båter i klassen):

28C (styrhus) kan være litt ømfintlig for sidevind både i mye sjø (løses med trimflaps eller zipwake) og ved tillegging kan man drive noe av pga. vindfang i styrhuset (da kan bougpropell være å anbefale). 24 har en tendens til å "legge seg på vinden" pga. ganske høyt fribord/skrogside og relativt dyp v-bunn (dog er V-bunnen ikke dypere enn at båten absolutt ikke oppleves som rank når den ligger stiller) - men igjen, dette gjelder mange båter i samme størrelse og er ikke et større problem enn andre båter (og løses med trimflaps/zipwake).

 

28C (bare styrhus ikke akterkabin, til forskjell fra 28AC) funker fint for overnatting for to voksne om det er et ønske.

 

(PS: 28'ern er vel 2,95cm bred: så du får ikke plass til store fenderne e.l. i båtplass med nettobredde bås på 3m).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...