XardasKSP Startet 11.Januar.2017 Del på Facebook Startet 11.Januar.2017 Siden jeg har kjøpt med en Alicraft 31 som man kan se i en egen tråd "Kjøpe stor båt til lav pris?" så har jeg tenkt på om noen på forumet vet noe mer om merkets historie enn det sparsommelige man kan finne via google (eller som jeg kunne finne i hvert fall). Tidligere på forumet fantes en link til Alicraft sin historie men den fungerer dessverre ikke lenger. Ifølge opplysningene fra wikipedia så gikk Alicraft konkurs i 1986 og har i 1973 kjøpt opp nordsjøplast. Etter mer leting fant jeg følgende opplysninger i skipperposten 19. januar 2015: "I 1950 etablerer Odd Selmer Simonsen Arendal Lettmetallindustri AS som først lager alumninumsbåter. Senere startet han produksjon av plastbåter under navnet Ali Craft." Og det er stort sett alt jeg finner via google. Lurte derfor på om noen sitter på mer opplysninger om merket sikkert interessant for flere eiere av merket. For meg er det spesielt interessant når Alicraft 31 kom i produksjon. Lurer også på om det finnes noe måte å sikkert datere produksjonsåret av båten på da jeg tror selger som solgte den til meg og forrige eier ikke var helt sikre. Da båten tidligere ble annonsert med både 1973 og 1978 i annonsen (i kjøpsavtale er 1973 da det er vel tryggest å påstå at båten er eldre enn omvendt). Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 (redigert) så du disse? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/husker-du-alicraft http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/bruktb%C3%A5ttest-alicraft-31-ac-ocean-cruiser Redigert 11.Januar.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
XardasKSP Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Takk for linkene har sett disse før men det virker som opplysningene er litt ukonkrete det står at den planende norstar 30-fots modellen (som ifølge andre data er 31,87 fot som skal være den båten jeg eier, må nesten måle den ) ble bygget tidlig på 70-tallet men ikke noe info om når de første modellene kom (kanskje den jeg har er en av de første dersom den virkelig er 1973 da). I den andre artikkeln har de skrevet om aktercabin båten men det virket nærmest som om den ble betraktet som en deplasementsbåt imens den ikke akkurat er det: for såvidt jeg har forstått så har deplasementsbåter et skrog som ikke kan plane (ifølge det jeg har lest) imens jeg tror AC skroget og det uten AC er ganske like skrog egentlig da (men aner ikke da jeg har lite båtkunnskaper). Jeg har også sett i forumets erfaringsforum: https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/erfaringer_motorbaat/_/alicraft-norstar-31-dc-r10 ble litt forvirret. Kan det stemme at kun 40 HK større motor enn Volvo Penta 41P 200 HK gir 29 knop maksfart og 23 knop marsjfart? For jeg har fått opplysninger at dersom båten min blir finskrapt under og malt pen og glatt med bunnstoff så vil den kunne ha maksfart på 22++ knop (uten at jeg vet hvordan disse opplysninger er skaffet da selger som solgte den til meg har ikke presset motoren i max omdreininger og mekanikern som solgte den til han har utifra det han sa ikke kjørt den noe særlig og eier han solgte den for har ifølge mekanikern nærmest ikke brukt den) og ingen opplysninger om marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 (redigert) Deplasementsbåter er f.eks. snekker eller stålbåter som ikke er designet for å halvplane engang. Forskjellen på Alicraft 31 med og uten akterkabin er halvmånetunnellen for propellakslingen og motor midt i båten, mot V-bunn og motorer med drev bakerst i båten. Den planer med AC men ikke like lett og elegant som med drev. Om den ikke planet ville den ikke kunne nå over 30 knop toppfart med fast aksling slik som den i youtubesnutten over (riktignok med blytung monsterdiesel men allikevel). Fartstallene du finner her og der må du nok ta med en klype salt. 29 knop med 240 hk får man i en 27-foter men neppe i en 30-foter med tilsvarende skrogdesign men mere tyngde. Jeg tror det ikke før jeg ser det Må nok trekke fra et par knop iallefall. Redigert 11.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
XardasKSP Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Så at du linket litt mer angående Alicraft i "kjøpe stor båt til lav pris?" tråden men dessverre fungerer ikke linken til Alicraft sin historie i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/59653-kilder-til-informasjon-om-nordkapp-16-1980-tallet/ noe som egentlig er synd dersom noen hadde en nettside med Alicraft sin historie for så vidt jeg ser i google så er det ikke flere opplysninger noen steder på nett. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Ingen som har noe mer opplysninger? Blir jo nesten litt rart at en stor norsk båtprodusent i sin tid ikke har en liten wikipedia side engang, ville vært kjedelig om hele merket ble et tapt kapittel i historien. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 På den tiden disse båtene ble produsert, var det vel en norsk produsent på "hvert nes" på Sørlandet. Så noen stor norsk båtprodusent er nok ikke dette som feks. Saga og Nidelv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 De var vel egentlig ikke så store, evt. at det var så mange produsenter på den tiden at ikke alle ble like omtalt og diskutert i årenes løp. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
XardasKSP Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Kan vel tenke meg det var norsk båtproduksjon sin "storhetstid" før lønningene gikk opp, men hadde vært fint om ikke merkene ble glemt i historien. Må jo være folk her som levde den gangen da og var store nok til å huske noe før historien går i glemmeboka. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Alicraft var kanskje ikke de største men bør respekteres for sin nisje. Markedsføring var ikke deres prioritet, derfor er det mange "fra andre steder" i Norge som knapt har hørt om dem. De har hatt ventelister og de har hatt kunder som kom igjen... Sist jeg kjørte forbi så stod nå produksjonslokalene der, får du en av de som jobbet der i tale så kan du få greie på det meste... men det er ikke facebook generasjonen vi snakker om her, så du må nok møte dem på deres måte Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 (redigert) Måtte da dratt på en liten "båthistoriker" tur til Arendal, men tenkte at kanskje noen folk som allerede var voksne på 70/80 tallet er på forumet og husker noe det hadde vært mye lettere enn historie forskning Redigert 12.Januar.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Skriv Wikipedia artikkel når du er ferdig med etterforskninga ;-) Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Håpet etterforskninga kunne gjennomføres på forumet, så kan den lastes opp på wikipedia. Synd den som laget nettside med alicraft sin historie (som linken til ikke fungerer) ikke lastet dette opp på wikipedia. Men kanskje han fortsatt har materialet og kan fortelle noe her før man trenger å gå til så store skritt som å dra på tur til Arendal Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 (redigert) Det er fint i Arendal. Alle som har Arendalsbåt bør besøke båtens fødested Jeg var hos Windy på Skarpnes i 2008 men glemte å besøke den gamle storfabrikken fra det glade 70-tallet på Nedenes. Får ta det neste gang. Nå skal det bli båtopplag i de gamle fabrikkhallene http://www.agderposten.no/kjop-tilgang?aId=1.1505930 Redigert 12.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
XardasKSP Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 @Teerex: Har vært i Arendal før da, men ikke forsøkt å oppdrive noen som jobbet hos Alicraft da. Min familie kjenner en der som bor i nærheten som har gode båtkunnskaper og eier en båt 25 fots windy (med mindre den endte opp som forrige (en Draco) oppå havfjellet ) så har også vært på ustø båttur i området engang. Men dessverre vedkommende er nærmest umulig å komme i kontakt med etter pensjonering er nok en annen hobby som har fått overtaket der Forsøkte å oppnå kontakt før jeg kjøpte båten min men dessverre helt umulig. Men fant heldgvis en god hjelper på forumet til hentetur og veiledning om båt ved båten. Får også kontakt til en mekaniker. Uansett før jeg driver med historieforskning i Arendal så er håpet at noen vet alt allerede (f.eks den som lagde den nettsiden som forsvant) og kan gi noe info på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 På midten av 70 tallet kom det en pakkistaner til Arendal som helt Ali.Han startet med produksjon av båter slik han hadde lært det hjemme i sjøfarts nasjonen Pakistan.Pakistan har stolte båt bygger tradisjoner og de var lengre fremme enn nordmennene på den tiden.En kveld han mixset herder,tynner,polyester osv smalt det.Slik ble navnet Alicraft til.Hvis du lurer på noe mere er det bare å spørre.Husk det finnes ikke dumme spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 13.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 @pipe: Hahaha godt forsøk Hadde vært passende beskrivelse på ikkepedia Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 (redigert) Ali var egentlig fra Bali, men etter at han startet opp Arendal Lettmetall Industri skiftet han navn til Odd https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-arendal-lettmetallindustri-odd-simonsen-a-s-101561168S0 Redigert 13.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Anders_K Svart 14.Januar.2017 Del på Facebook Svart 14.Januar.2017 (redigert) Se disse her, mye fra båtbyggingens spede start i Norge, verdt å se. Her blir AliCraft nevnt, + mange av de andre store, Herwa, Fjord+ Redigert 14.Januar.2017 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Teerex Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Ja i episode 4 får vi jo en god del av Alicraft historie. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Husker godt Arendal lettmetall industri. (ALI). Kjørte i fra Kristiansand noen ganger sammen med kompisen min ( Sagen junio), og leverte båtputer og kalesjer til Alicraft. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 15.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Takk den filmen hadde litt opplysninger det fremgår i hvert fall klart at Alicraft startet i 1950. Da vet man at de produserte båter i perioden 1950 - 1986. Alle som har noe mer historisk info bare kom med det :D Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Kan se ut til at løsemiddelskadene var mer omfattende enn hva en har trodd. Virker ikke som det er mye hukommelse igjen her ;-) Ville prøvd på båtfolk på FB. For å ha jobbet der frem til 86 så er en godt voksen i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Opplysningene om 1950 kom jo klart fram i artikkelen i innlegg #2 på forrige side. "Legendariske Odd S. Simonsen i Arendal bygget livbåter i aluminium fra 1950 til 1964. Den første i polyester kom i 1958 og var forløperen til AliCraft-serien. Simonsen var sjef, konstruktør og eier og en fargerik personlighet." Navnet AliCraft kom ikke før ut på 60-tallet en gang. Finner ikke noe eksakt om det. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Goodwill Svart 16.Januar.2017 Del på Facebook Svart 16.Januar.2017 Knude her på forumet er fra distriktet. Han har et fantastisk selvbyggerprosjekt som han lenge hadde liggende ved de gamle lokalene til AliCraft. Han har selv vært lenge i båtbyggerbransjen, og kjenner kanskje mer av historien til AliCraft? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.