Jump to content

Historien til merket Alicraft - opplysninger folk har


XardasKSP

Recommended Posts

Siden jeg har kjøpt med en Alicraft 31 som man kan se i en egen tråd "Kjøpe stor båt til lav pris?" så har jeg tenkt på om noen på forumet vet noe mer om merkets historie enn det sparsommelige man kan finne via google (eller som jeg kunne finne i hvert fall). Tidligere på forumet fantes en link til Alicraft sin historie men den fungerer dessverre ikke lenger.

 

Ifølge opplysningene fra wikipedia så gikk Alicraft konkurs i 1986 og har i 1973 kjøpt opp nordsjøplast. Etter mer leting fant jeg følgende opplysninger i skipperposten 19. januar 2015: "I 1950 etablerer Odd Selmer Simonsen Arendal Lettmetallindustri AS som først lager alumninumsbåter. Senere startet han produksjon av plastbåter under navnet Ali Craft." Og det er stort sett alt jeg finner via google.

 

Lurte derfor på om noen sitter på mer opplysninger om merket sikkert interessant for flere eiere av merket. For meg er det spesielt interessant når Alicraft 31 kom i produksjon.

 

Lurer også på om det finnes noe måte å sikkert datere produksjonsåret av båten på da jeg tror selger som solgte den til meg og forrige eier ikke var helt sikre. Da båten tidligere ble annonsert med både 1973 og 1978 i annonsen (i kjøpsavtale er 1973 da det er vel tryggest å påstå at båten er eldre enn omvendt).

 

 

Link to post

Takk for linkene har sett disse før men det virker som opplysningene er litt ukonkrete det står at den planende norstar 30-fots modellen (som ifølge andre data er 31,87 fot som skal være den båten jeg eier, må nesten måle den :lol: ) ble bygget tidlig på 70-tallet men ikke noe info om når de første modellene kom (kanskje den jeg har er en av de første dersom den virkelig er 1973 da).

 

I den andre artikkeln har de skrevet om aktercabin båten men det virket nærmest som om den ble betraktet som en deplasementsbåt imens den ikke akkurat er det:

for såvidt jeg har forstått så har deplasementsbåter et skrog som ikke kan plane (ifølge det jeg har lest) imens jeg tror AC skroget og det uten AC er ganske like skrog egentlig da (men aner ikke da jeg har lite båtkunnskaper).

 

Jeg har også sett i forumets erfaringsforum: https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/erfaringer_motorbaat/_/alicraft-norstar-31-dc-r10 ble litt forvirret. Kan det stemme at kun 40 HK større motor enn Volvo Penta 41P 200 HK gir 29 knop maksfart og 23 knop marsjfart? For jeg har fått opplysninger at dersom båten min blir finskrapt under og malt pen og glatt med bunnstoff så vil den kunne ha maksfart på 22++ knop (uten at jeg vet hvordan disse opplysninger er skaffet da selger som solgte den til meg har ikke presset motoren i max omdreininger og mekanikern som solgte den til han har utifra det han sa ikke kjørt den noe særlig og eier han solgte den for har ifølge mekanikern nærmest ikke brukt den) og ingen opplysninger om marsjfart.

Link to post

Deplasementsbåter er f.eks. snekker eller stålbåter som ikke er designet for å halvplane engang.

 

Forskjellen på Alicraft 31 med og uten akterkabin er halvmånetunnellen for propellakslingen og motor midt i båten, mot V-bunn og motorer med drev bakerst i båten.

Den planer med AC men ikke like lett og elegant som med drev.

Om den ikke planet ville den ikke kunne nå over 30 knop toppfart med fast aksling slik som den i youtubesnutten over (riktignok med blytung monsterdiesel men allikevel).

 

Fartstallene du finner her og der må du nok ta med en klype salt.

29 knop med 240 hk får man i en 27-foter men neppe i en 30-foter med tilsvarende skrogdesign men mere tyngde.

Jeg tror det ikke før jeg ser det  :saint: Må nok trekke fra et par knop iallefall.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Så at du linket litt mer angående Alicraft i "kjøpe stor båt til lav pris?" tråden men dessverre fungerer ikke linken til Alicraft sin historie i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/59653-kilder-til-informasjon-om-nordkapp-16-1980-tallet/ noe som egentlig er synd dersom noen hadde en nettside med Alicraft sin historie for så vidt jeg ser i google så er det ikke flere opplysninger noen steder på nett.

Link to post

På den tiden disse båtene ble produsert, var det vel en norsk produsent på "hvert nes" på Sørlandet. Så noen stor norsk båtprodusent er nok ikke dette som feks. Saga og Nidelv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

De var vel egentlig ikke så store, evt. at det var så mange produsenter på den tiden at ikke alle ble like omtalt og diskutert i årenes løp.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 Alicraft var kanskje ikke de største men bør respekteres for sin nisje.

Markedsføring var ikke deres prioritet, derfor er det mange "fra andre steder" i Norge som knapt har hørt om dem.

De har hatt ventelister og de har hatt kunder som kom igjen...

 

Sist jeg kjørte forbi så stod nå produksjonslokalene der, får du en av de som jobbet der i tale så kan du få greie på det meste... men det er ikke facebook generasjonen vi snakker om her, så du må nok møte dem på deres måte

Link to post

Håpet etterforskninga kunne gjennomføres på forumet, så kan den lastes opp på wikipedia. Synd den som laget nettside med alicraft sin historie (som linken til ikke fungerer) ikke lastet dette opp på wikipedia. Men kanskje han fortsatt har materialet og kan fortelle noe her før man trenger å gå til så store skritt som å dra på tur til Arendal :lol:

Link to post

Det er fint i Arendal. Alle som har Arendalsbåt bør besøke båtens fødested  :saint:

 

Jeg var hos Windy på Skarpnes i 2008 men glemte å besøke den gamle storfabrikken fra det glade 70-tallet på Nedenes. Får ta det neste gang.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Nå skal det bli båtopplag i de gamle fabrikkhallene

 

http://www.agderposten.no/kjop-tilgang?aId=1.1505930

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

@Teerex: Har vært i Arendal før da, men ikke forsøkt å oppdrive noen som jobbet hos Alicraft da.

 

Min familie kjenner en der som bor i nærheten som har gode båtkunnskaper og eier en båt 25 fots windy (med mindre den endte opp som forrige (en Draco) oppå havfjellet :lol: ) så har også vært på ustø båttur i området engang. Men dessverre vedkommende er nærmest umulig å komme i kontakt med etter pensjonering er nok en annen hobby som har fått overtaket der :lol: Forsøkte å oppnå kontakt før jeg kjøpte båten min men dessverre helt umulig. 

 

Men fant heldgvis en god hjelper på forumet til hentetur og veiledning om båt ved båten. Får også kontakt til en mekaniker.

 

Uansett før jeg driver med historieforskning i Arendal så er håpet at noen vet alt allerede (f.eks den som lagde den nettsiden som forsvant) og kan gi noe info på forumet. 

Link to post

På midten av 70 tallet kom det en pakkistaner til Arendal som helt Ali.
Han startet med produksjon av båter slik han hadde lært det hjemme i sjøfarts nasjonen Pakistan.
Pakistan har stolte båt bygger tradisjoner og de var lengre fremme enn nordmennene på den tiden.
En kveld han mixset herder,tynner,polyester osv smalt det.
Slik ble navnet Alicraft til.
Hvis du lurer på noe mere er det bare å spørre.
Husk det finnes ikke dumme spørsmål.

Link to post

Ali var egentlig fra Bali, men etter at han startet opp Arendal Lettmetall Industri skiftet han navn til Odd   :giggle:

 

https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-arendal-lettmetallindustri-odd-simonsen-a-s-101561168S0

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja i episode 4 får vi jo en god del av Alicraft historie.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Opplysningene om 1950 kom jo klart fram i artikkelen i innlegg #2 på forrige side.

 

"Legendariske Odd S. Simonsen i Arendal bygget livbåter i aluminium fra 1950 til 1964.

Den første i polyester kom i 1958 og var forløperen til AliCraft-serien. Simonsen var sjef, konstruktør og eier og en fargerik personlighet."

 

Navnet AliCraft kom ikke før ut på 60-tallet en gang. Finner ikke noe eksakt om det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...