Jump to content

Bra tilbud på solcellepanel

Fantino

Recommended Posts

Snublet over disse, og syntes det så ut som en temmelig god pris: http://ladespesialisten.no/index.php/solcellepaneler

1600 for 255W panel fra norsk forhandler. Har ingen bånd eller kjennskap til forhandler. Satt og leste meg opp på nødvendige installasjoner for hjemmelading av elbil.

Prøvde å finne gammel tråd som heter kjekt å ha eller se hva jeg fant - uten hell. Om dette anses som spamming må innlegget gjerne flyttes til denne tråden.

Jeg har tenkt etterhvert å ha to til på 190W i tillegg til det ene jeg allerede har, må bare bygge større daviter som de skal ligge på.

Fristende å kjøpe heller to av disse på 510W til samme prisen som ett kvalitetspanel fra Victron på 190W, men kjedelig hvis de skulle vise seg å ikke holde lenge kvalitetsmessig og/eller effektiviteten er merkbart lavere (veldig fornøyd med det ene fra Victron jeg har).

Gjorde ikke noe dypdykk i kvalitet, effektivitet osv. Men W/kr er vel bra for disse ift salg i Norge. Mange ønsker jo å handle her med den sikkerhet det gir. Selv har jeg kahyttaket fullt av fleksible panel fra Kina og er happy med de. De kalte de for 'Sunpowet', men det er vel å tro på nissen. Ang panelene til offpist så må en lese alt i testen. De hadde feks høyeste effektivitet av alle. Det betyr vel minst areal pr W som kan være viktig i båt der plassen er begrenset.

Bare ordlyden på den forholdsvis enkle hjemmesiden gjorde meg litt skeptisk. Samme firma legger ut denne meldingen på en rekke forskjellige fora.

"Vi har fått tak i et parti rimelige solcellepaneler som vi selger ut til en svært fordelaktig pris." Ja, prisen er det sikkert ikke noe å si på, men det står ingenting om kvalitet og garantivilkår.

Jeg vil tro at salg og support på solpaneler, som på det meste annet avansert elektronikk, bør basere seg på godt opparbeidet samarbeid mellom produsent og leverandør. Ordlyden her vitner mest om tilfelfdig handel med en tilfeldig produsent i Kina, hvor kun pris var avgjørende.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

...Ang panelene til offpist så må en lese alt i testen. De hadde feks høyeste effektivitet av alle. Det betyr vel minst areal pr W som kan være viktig i båt der plassen er begrenset.

Enig i at testen ikke sier noe om areal pr W som jo er viktig for båteiere, og testen burde ideelt sammenlignet likere paneler. Årsaken til avvik på oppgitt effekt kan jo være flere; overivrige selgere, dårlig produksjon, dårligere effektivitet i praksis ifm at ledere er lagt på baksiden av panelet for å minske den fysiske størrelsen...men det at den hadde såpass stort avvik fra oppgitt effekt er jo i det minste interessant ift andre kvalitetspaneler med høy utnyttelsesgrad som de fra Victron.

Nå er vel forøvrig Sun Power en annerkjent produsent som nylig satte ny rekord på utnyttelsesgrad, så vi får vel sikkert se enda mer effekt pr areal fra dem etterhvert.

Bare ordlyden på den forholdsvis enkle hjemmesiden gjorde meg litt skeptisk. Samme firma legger ut denne meldingen på en rekke forskjellige fora.

"Vi har fått tak i et parti rimelige solcellepaneler som vi selger ut til en svært fordelaktig pris." Ja, prisen er det sikkert ikke noe å si på, men det står ingenting om kvalitet og garantivilkår.

Jeg vil tro at salg og support på solpaneler, som på det meste annet avansert elektronikk, bør basere seg på godt opparbeidet samarbeid mellom produsent og leverandør. Ordlyden her vitner mest om tilfelfdig handel med en tilfeldig produsent i Kina, hvor kun pris var avgjørende.

Tja, de linker jo til databladet som oppgir garanti o.l., og norske garantier o.l. gjelder jo uansett: http://ladespesialisten.no/files/Datablad_Sainty_GES-6M255.pdf

Enig i at testen ikke sier noe om areal pr W som jo er viktig for båteiere, og testen burde ideelt sammenlignet likere paneler. Årsaken til avvik på oppgitt effekt kan jo være flere; overivrige selgere, dårlig produksjon, dårligere effektivitet i praksis ifm at ledere er lagt på baksiden av panelet for å minske den fysiske størrelsen...men det at den hadde såpass stort avvik fra oppgitt effekt er jo i det minste interessant ift andre kvalitetspaneler med høy utnyttelsesgrad som de fra Victron.

Nå er vel forøvrig Sun Power en annerkjent produsent som nylig satte ny rekord på utnyttelsesgrad, så vi får vel sikkert se enda mer effekt pr areal fra dem etterhvert.

Tja, de linker jo til databladet som oppgir garanti o.l., og norske garantier o.l. gjelder jo uansett: http://ladespesialisten.no/files/Datablad_Sainty_GES-6M255.pdf

Ja, de linker til datablad, hvor en kinesisk produsent garanterer forskjellige forhold/varighet, men hva den garantien er verdt via et ukjent norsk firma, er vel tvilsomt. Hva kan de garantere hvis kinaprodusenten heter noe annet, eller ikke finnes neste år, vil du kunne få mer enn særnorsk reklammasjonsrett? Har du hørt om nevnte norske firma før? Hvor solide er de? Finnes ladespesialisten om 3 år, 5 år, 15 år? Nå er ikke 1600 kroner noen stor sak, men ønsker man litt større anlegg, blir det fort kostnader, også med montering. Da hadde et solid firma og en kjent produsent vært betryggende.

Man får som regel hva man betaler for.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Sannsynligvis er det tryggere å kjøpe et kjent merke fra en godt etablert bedrift, og å oppleve at noe man har brukt tid på å montere ikke fungerer som forventet, og så bruke tid på klaging, remontering og evt tap er noe dritt.

Så hvis man vil betale dobbelt pris for for å minske risiko, skal man nok ikke kjøpe disse.

Men til 1600,- er det nesten fristende å kjøpe bare for å teste dem (selv om kvaliteten på disse kanskje også er varierende, så en test kanskje heller ikke vil gi noe generelt svar).

Ja. men

En solcelleregulator er enkelt forklart hyttas sikringsskap! Regulatorens viktigste oppgave i et solenergiverk er å sikre hurtig fulladning av batteriet, og å hindre at batteriet blir overladet. For deg som hytteeier er det også viktig å ha full kontroll. De fleste nyere solstrømregulatorer lages i dag med ett uttak for forbruk. Når solcelleregulatoren monteres synlig på vegg er dette en enklere å penere løsning for å slippe å ha så mange kabler synlig på veggen. Bruk da gjerne en grovere kabel til en koblingsboks ved gulv eller taklist hvor du på nytt kan fordele ut flere kurser.

Hva er viktig å tenke på ved valg av regulator? Først og fremst må regulator være ment for å lade den typen batteri den skal benyttes til. Noen regulatorer er kun ment for AGM batterier, andre for åpne bly/syre batterier, og enkelte modeller har digitale innstillinger for alle parameter. Sjekk derfor alltid at regulator gir dine batterier korrekt ladespenning. Videre må regulator være dimensjonert for den ladestrømmen den skal håndtere. Her er det lurt og ikke legge seg på grensen, men om lag maks 80% av regulatorens kapasitet.

Tips: Ved kjøp av nye batterier må du undersøke om solcelleregulatoren gir riktig ladespenning i forhold til de nye batteriene. Feil ladespenning vil medføre kortere batterilevetid enn forventet. Alle våre regulatorer er tilpasset til bruk med AGM batterier.

Tips: Alle våre regulatorer har automatsikringer, du trenger derfor ikke ekstra sikringer.

Sitat

http://www.sunwind.no/product/category/?cap=4

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja, til en viss grad. Men noen ganger betaler man mye for  en byråkratisk organisasjon, fancy hjemmesider og glatte selgere med slips og bryl.

Er veldig enig i det, men ofte speiler hjemmesiden profesjonaliteten til foretaket. Førsteintrykket er viktig og det koster tross alt ikke all verden å skaffe seg en noenlunde profesjonelt utseende hjemmeside idag, ordlyden koster ikke noe ekstra uansett utseende og oppbygging. Personlig har jeg mindre aversjon mot en fin hjemmeside enn en glattslikket selger med lakksko, spradende rundt i et lokale designet av fetteren til Gucci.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...