britho1 Startet 12.Januar.2017 Del på Facebook Startet 12.Januar.2017 (redigert) Hei, Jeg sliter med å få opp turtallet når jeg kjører på min båt. Ser det er en som spurte om det samme i 2009 (trolig samme båt). Turtallet går lett opp når den ikke står i gir, men i gir så går den ikke noe særlig over 2-2500rpm. Jeg regner med at den skal orke mer enn det? Så i min uvitenhet så tenker jeg at det må være propellen som gjør dette? Det skal også sies at når jeg kommer opp i 10-11 knop så stuper fronten ned, det kjennes i allefall sånn ut, jeg har ikke sett båten fra utsiden når det skjer så jeg vet ikke. Kan legge til at på båten så står det også fastskrudde trimplan som peker litt nedover. Eller er rett og slett motoren altfor liten for båten? Brian Redigert 12.Januar.2017 av britho1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Du har nok feil propell, når båten er ren og pen under, skal den plane med den motoren, tipper rundt 20knop En bensin motor har normalt maks turtall på 5-6000omd, og du bør ha en propell som når max turtallet for din motor.(Tror det er 5100omd for din motor) Det kan jo være at drevet er byttet ut underveis og at utveksling er blitt feil. Du bør finne ut utveksling og drevtype du har i dag. Feks Winrace kan med disse opplysingene fortelle deg hvilken propell du skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
britho1 Svart 13.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Jeg mener det er et 280 drev (ser sånn ut iallefall). Uveksling på det aner jeg ikke. Hvordan finner jeg ut av det, må jeg opp med girkassen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Januar.2017 Del på Facebook Svart 14.Januar.2017 Jeg mener det er et 280 drev (ser sånn ut iallefall). Uveksling på det aner jeg ikke. Hvordan finner jeg ut av det, må jeg opp med girkassen? Nei, du må ikke opp med girkassa... Fest en tapebit på propellen, roter motoren (med tenning avslått og to plugghetter av) 10 omdr mens en pålitelig person teller omdreininger på propellen. Vanlig utveksling for 140A er 1:2,15 har du 1:1,78 eller enda verre 1:1,61 med propell for 1:2,15 så blir det helt villt.... Utveksling kan være stemplet under rund anode på kontaktflate. Propellen er merket med 15x15 eller noe i nærheten ved propellrota Dette finner du ut av Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Januar.2017 Del på Facebook Svart 14.Januar.2017 Tar du ett bilde eller to så er det større sannsynlighet for gode svar... Sitér dette innlegget Link to post
britho1 Svart 14.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2017 (redigert) Her kommer noen bilder av drev og propell. Det så ut som om det var malt over en plate på toppen hvor det kanskje skulle stått noe informasjon. Ja, jeg vet båten trenger en runde med høytrykksspyleren. Her ser dere vinkelen på de fastskrudde flapsene Redigert 14.Januar.2017 av britho1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.