Ingper Startet 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2017 Tänkte passa på att byta axellagret på min båt nu när propelleraxeln ändå är ur (och motorn också). Det är inte slitet, men har inte bytts på 14 år och tillfället att byta det kommer aldrig bli bättre... Jag hittar dock ingen låsskruv eller liknande och funderar på om det helt enkelt är ipressat. Någon som har bytt på sin eller vet hur man byter det på just en NB ? Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Haba Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 (redigert) På min NB 750 er hele stilken dvs. stevnlageret støpt inn. Jeg antar at noe av støpen må fjernes og at settskruene (unbraco) finnes på hver side av stevnlageret når støpen fjernes. Vet ikke om jeg uttrykker meg klart nok. Redigert 14.Januar.2017 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Kanskje du bør finne ut hvem som har levert propellanlegget, Mitt er levert av West Mekan i min Viksund 800 . Der er Axel-lageret festet med unbraco skruer på begge sider. Har aldri vært skiftet, alt var nytt 1988, driftstid ; vel 2000 timer . Ennå ingen tegn til slark, så lageret kan vare lenge også. Jeg har en Ø 40 Axel. Når jeg har båten på land , tar jeg et solid tak i propellen og rister det jeg kan, kan ennå ikke registrere slark. Kanskje det er unødvendig å skifte for deg også. Men jeg har alltid vært nøye med motor opprettingen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2017 Det är inte slitet, men har inte bytts på 14 år Da hadde jeg ikke byttet det. Jeg skiftet cutlesslager på vår Viksund ved en anledning når akselen allikevel skulle ut. Det viste seg at det nye lageret hadde like mye klaring, så hele jobben var egentlig bortkastet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingper Svart 15.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2017 Stort tack för svaren så långt. Axelanlegget är sannolikt Bosvik, också 40mm. Originaltätningen var nämligen Bosvik (fast flänsen är Sleipner). Ser inga skruvar överhuvudtaget, det enda som finns är ett hål i plasten och in i axeln framför för att säkra vattenflödet. Då överväger jag att inte byta det, även om det ändå skulle vara bra att veta hur det sitter fast Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Dinamo Svart 15.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2017 Eg har sett eindel filmer på youtube, med Keith Fenner, der slike lager blir skifta. Desse lagera er pressa inn. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.