Jump to content

Cutlesslager på NB870 - hur är det monterat ?

Ingper

Recommended Posts

Tänkte passa på att byta axellagret på min båt nu när propelleraxeln ändå är ur (och motorn också). Det är inte slitet, men har inte bytts på 14 år och tillfället att byta det kommer aldrig bli bättre...

Jag hittar dock ingen låsskruv eller liknande och funderar på om det helt enkelt är ipressat. Någon som har bytt på sin eller vet hur man byter det på just en NB ?

Ingemar E.

NB Forum

Kanskje du bør finne ut hvem som har levert propellanlegget,  Mitt  er levert av West Mekan i min Viksund 800 .  Der er Axel-lageret festet med unbraco skruer på begge sider.  Har aldri vært skiftet, alt var nytt 1988,  driftstid ; vel 2000 timer . Ennå ingen tegn til slark, så lageret kan vare lenge også.  Jeg har en  Ø 40 Axel.   Når jeg har båten på land , tar jeg et solid tak i propellen og rister det jeg kan,  kan ennå ikke registrere slark.   Kanskje det er unødvendig  å skifte for deg også.   Men jeg har alltid vært nøye med motor opprettingen.

Stort tack för svaren så långt.

Axelanlegget är sannolikt Bosvik, också 40mm. Originaltätningen var nämligen Bosvik (fast flänsen är Sleipner).

Ser inga skruvar överhuvudtaget, det enda som finns är ett hål i plasten och in i axeln framför för att säkra vattenflödet.

Då överväger jag att inte byta det, även om det ändå skulle vara bra att veta hur det sitter fast :wink:

Ingemar E.

NB Forum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...