Jump to content

Viknes 1030, drivstoff pr nm om en går med ca 22 kn.?


Bårdp

Recommended Posts

For min del stoler jeg ikke på cr motorer, en dråpe vann eller at rett type sensor svikter så ryker jeg rett på land under fiske.

Vi var en gjeng som fikk vann i dieselen, han med D6 fikk noen titalls tusen mindre på konto. Det er mange marinaer som har gamle tanker. ..

 

Dette er ikke noe jeg frykter i betydelig grad. Mye har gått galt før injektorene er ødelagte, det er både vannutskiller på forfiltrene samt vannalarm i hovedfiltrene på motor så med jevnlig ettersyn skal det ikke være nødvendig med ikjektorhavari til tross for litt vann i diesel ved fylling. Selv har jeg rutine å drenere en skvett stort sett hver dag jeg benytter båten og har således ganske god kontroll.

 

Selvsagt kan man ikke motvirke problemer om man fyller nærmest rent vann på tankene men det er et problem man kan få på enhver personbil med samme system i dag. Og det er ikke mange biler som står på verkstedene med injektorhavarier som følge av dette.

Link to post
Share on other sites

Til dere som er skeptiske, har dere prøvd cr motor?? 

Det tviler jeg på, etter du har kommet der går du ikke ifra det igjen.

 

Slipper sot på akterspeilet, eksos lukt og wire til gass og gir.

Fantastisk når det er elektronisk!! Men krever sin mann for vedlikehold!

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Til dere som er skeptiske, har dere prøvd cr motor?? 

Det tviler jeg på, etter du har kommet der går du ikke ifra det igjen.

 

Slipper sot på akterspeilet, eksos lukt og wire til gass og gir.

Fantastisk når det er elektronisk!! Men krever sin mann for vedlikehold!

Har selv hatt båt med D4 225hk, lite problemer opplevde jeg også, men valgte det bevist bort når jeg byttet til den båten jeg har nå. 

Fikk byttet en EVC på garanti og det var jeg glad for når jeg så hva den kostet.

 

Stoler forøvrig mer på en hel mekanisk motor uten mye elektronikk som er sårbar både for spenning og sjøvann.

Det ble valgt fast propell og ror også, dette etter å hatt 2 stk drev båter med tildels store utgifter for å holde de i stand.

 

Bruker båten hele året å er ganske sikker på at ovenstående valg er riktig i forhold til mitt bruk, men det trenger ikke bety at andre valg ikke vil være det riktige for andre med andre med andre behov og bruk.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Min neste blir KAD 300 hvor all elektronikk blir demontert og erstattet med mekanisk gammeldags bombesikker teknologi...

 

Til dere som er skeptiske, har dere prøvd cr motor?? 

Det tviler jeg på, etter du har kommet der går du ikke ifra det igjen.

 

Slipper sot på akterspeilet, eksos lukt og wire til gass og gir.

Fantastisk når det er elektronisk!! Men krever sin mann for vedlikehold!

 

Sot på akterspeilet slipper du ikke fordi du har CR motor, men fordi din motor er i god stand. Vent til din er brukt litt, grodde dyser, slapp turbo, dårlig kompresjon +++++  du får akkurat like mye sotrøyk som han med 1968 mod Ford 8 liter....

 

Fantastisk med elektronikk ? jeg har møtt alt for mange forskremte fedre som har fått plutselige stopp utpå, å drive hjelpeløs på grunn med unger ombord og ny CR motor som er så avhengig av strøm at til og med ett batteri med lav spenning er nok til at motoren nekter deg å starte... er det virkelig fantastisk ?

 

(og ja, jeg er også glad i båten min med CR, men tryggest på sjøen er jeg ikke i den...)

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt avsporing:

Plotter bør øyeblikkelig byttes ut mot paralellforskyver og vinkelhake. Helt mekanisk.

Eller ha kartprogrammet på iPad i tillegg....

 

Ser noen klager på Viknes 880 og sjøegenskaper sammenlignet med Viknes 1030...

Klart at 1030 er bedre, den er jo en større båt!

Viknes 880 har gode sjøegenskaper tatt fart og sjø i betraktning!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Da var den prøvekjørt. Flott båt men ble for mye støy i salongen under kjøring til at jeg vil gå for den. Dette er nok felles for alle Viknes båter. Så får nok heller se meg om etter en ny Kloster eller Targa.

Du må huske på at dette er en akslingsbåt og du må følgelig betale for økt driftssikkerhet i drivlinja gjennom litt mer støy og vibrasjoner. Ut over det er det ikke noe som tilsier at Viknes 1030 er verre enn andre merker på denne sida, båtens støy sjenerte ikke meg gjennom eierperioden. Den er nok på linje med både viksundbåter med aksling og øvrige sammenliknbare merker. Tross alt står motor under dekkslukene, bak bakveggdøra på Viknes 1030. Og ikke som på de fleste flybridgebåter der motoriseringen står under luka i salong og enda nærmere førerposisjon.

Link to post
Share on other sites

Nei den støyer nokk ikke mer en andre båter av tilsvarende konstruksjon. Men for min del synes jeg det blir i meste laget så jeg vil nokk heller gå for en båt med drev. Hva sjøegenskaper og sprøyt angår vet jeg ikke da det var totalt flatt hav under prøveturen.

Link to post
Share on other sites

Kor mykje støy er mykje støy ? Funker mobil - app støymåler som samanlikning eller er det typer ressonans og støybilder som ikkje kan målast ?

Kunne jo vert intressant med ein tråd om "støynivå i min båt" dersom det er målbart med app, for å gi pekepinn til folk på båtkikk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...