Chiefengineer Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 For min del stoler jeg ikke på cr motorer, en dråpe vann eller at rett type sensor svikter så ryker jeg rett på land under fiske. Vi var en gjeng som fikk vann i dieselen, han med D6 fikk noen titalls tusen mindre på konto. Det er mange marinaer som har gamle tanker. .. Dette er ikke noe jeg frykter i betydelig grad. Mye har gått galt før injektorene er ødelagte, det er både vannutskiller på forfiltrene samt vannalarm i hovedfiltrene på motor så med jevnlig ettersyn skal det ikke være nødvendig med ikjektorhavari til tross for litt vann i diesel ved fylling. Selv har jeg rutine å drenere en skvett stort sett hver dag jeg benytter båten og har således ganske god kontroll. Selvsagt kan man ikke motvirke problemer om man fyller nærmest rent vann på tankene men det er et problem man kan få på enhver personbil med samme system i dag. Og det er ikke mange biler som står på verkstedene med injektorhavarier som følge av dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Til dere som er skeptiske, har dere prøvd cr motor?? Det tviler jeg på, etter du har kommet der går du ikke ifra det igjen. Slipper sot på akterspeilet, eksos lukt og wire til gass og gir. Fantastisk når det er elektronisk!! Men krever sin mann for vedlikehold! Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 (redigert) Til dere som er skeptiske, har dere prøvd cr motor?? Det tviler jeg på, etter du har kommet der går du ikke ifra det igjen. Slipper sot på akterspeilet, eksos lukt og wire til gass og gir. Fantastisk når det er elektronisk!! Men krever sin mann for vedlikehold! Har selv hatt båt med D4 225hk, lite problemer opplevde jeg også, men valgte det bevist bort når jeg byttet til den båten jeg har nå. Fikk byttet en EVC på garanti og det var jeg glad for når jeg så hva den kostet. Stoler forøvrig mer på en hel mekanisk motor uten mye elektronikk som er sårbar både for spenning og sjøvann. Det ble valgt fast propell og ror også, dette etter å hatt 2 stk drev båter med tildels store utgifter for å holde de i stand. Bruker båten hele året å er ganske sikker på at ovenstående valg er riktig i forhold til mitt bruk, men det trenger ikke bety at andre valg ikke vil være det riktige for andre med andre med andre behov og bruk. Redigert 19.Januar.2017 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 (redigert) Min neste blir KAD 300 hvor all elektronikk blir demontert og erstattet med mekanisk gammeldags bombesikker teknologi... Til dere som er skeptiske, har dere prøvd cr motor?? Det tviler jeg på, etter du har kommet der går du ikke ifra det igjen. Slipper sot på akterspeilet, eksos lukt og wire til gass og gir. Fantastisk når det er elektronisk!! Men krever sin mann for vedlikehold! Sot på akterspeilet slipper du ikke fordi du har CR motor, men fordi din motor er i god stand. Vent til din er brukt litt, grodde dyser, slapp turbo, dårlig kompresjon +++++ du får akkurat like mye sotrøyk som han med 1968 mod Ford 8 liter.... Fantastisk med elektronikk ? jeg har møtt alt for mange forskremte fedre som har fått plutselige stopp utpå, å drive hjelpeløs på grunn med unger ombord og ny CR motor som er så avhengig av strøm at til og med ett batteri med lav spenning er nok til at motoren nekter deg å starte... er det virkelig fantastisk ? (og ja, jeg er også glad i båten min med CR, men tryggest på sjøen er jeg ikke i den...) Redigert 19.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Skulle jeg hatt en Viknes 1030 hadde jeg sett etter en med Yanmar 6LY2 440hk. Andrevalg ville vært en 6LY3-STP 440HK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 For min del stoler jeg ikke på cr motorer, Da må du unngå Superspeed hvis du skal nedover i Europa. Det er intet mindre enn 8 CR maskiner i hver av dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Ergo skal du stole på CR maskiner i båt bør du ha 8 av dem... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Angående elektronisk gir /gass så er det en tikkende bombe når man har kontrollen ute i vær og vind 365 dager i året. Nei kablene mine bytter jeg ikke. Både yanmar og volvo har hatt problemer med elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Plotter bør øyeblikkelig byttes ut mot paralellforskyver og vinkelhake. Helt mekanisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Plotter bør øyeblikkelig byttes ut mot paralellforskyver og vinkelhake. Helt mekanisk. Dagens kommentar uten tvil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Plotter bør øyeblikkelig byttes ut mot paralellforskyver og vinkelhake. Helt mekanisk. I mine båter styrer ikke plotteren når propellen slutter å rotere... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Får se etter en med D6 tror nokk det er beste motoralternativet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Her er en med D6. Oppgitt til 30 knop. Ser ut som Volvoen er blitt hvit lakket nå. https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88520724&fks=88520724 Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 29.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2017 Da var den prøvekjørt. Flott båt men ble for mye støy i salongen under kjøring til at jeg vil gå for den. Dette er nok felles for alle Viknes båter. Så får nok heller se meg om etter en ny Kloster eller Targa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Svart 29.Januar.2017 Del på Facebook Svart 29.Januar.2017 Hvilken ble prøvekjørt? Hvilken type motor? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 29.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2017 Den du linket til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 29.Januar.2017 Del på Facebook Svart 29.Januar.2017 (redigert) Litt avsporing: Plotter bør øyeblikkelig byttes ut mot paralellforskyver og vinkelhake. Helt mekanisk.Eller ha kartprogrammet på iPad i tillegg.... Ser noen klager på Viknes 880 og sjøegenskaper sammenlignet med Viknes 1030... Klart at 1030 er bedre, den er jo en større båt! Viknes 880 har gode sjøegenskaper tatt fart og sjø i betraktning! Redigert 29.Januar.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Svart 29.Januar.2017 Del på Facebook Svart 29.Januar.2017 Hm. Ubehagelig med mye støy under gange. Hvordan syntes du den var med tanke på vann sprut på vinduene.?? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 29.Januar.2017 Del på Facebook Svart 29.Januar.2017 Da var den prøvekjørt. Flott båt men ble for mye støy i salongen under kjøring til at jeg vil gå for den. Dette er nok felles for alle Viknes båter. Så får nok heller se meg om etter en ny Kloster eller Targa. Du må huske på at dette er en akslingsbåt og du må følgelig betale for økt driftssikkerhet i drivlinja gjennom litt mer støy og vibrasjoner. Ut over det er det ikke noe som tilsier at Viknes 1030 er verre enn andre merker på denne sida, båtens støy sjenerte ikke meg gjennom eierperioden. Den er nok på linje med både viksundbåter med aksling og øvrige sammenliknbare merker. Tross alt står motor under dekkslukene, bak bakveggdøra på Viknes 1030. Og ikke som på de fleste flybridgebåter der motoriseringen står under luka i salong og enda nærmere førerposisjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 29.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2017 Nei den støyer nokk ikke mer en andre båter av tilsvarende konstruksjon. Men for min del synes jeg det blir i meste laget så jeg vil nokk heller gå for en båt med drev. Hva sjøegenskaper og sprøyt angår vet jeg ikke da det var totalt flatt hav under prøveturen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 29.Januar.2017 Del på Facebook Svart 29.Januar.2017 Nimbus 365 er svært stille i kabinen grunnet kasse rundt motoren, noe man kan gjøre på alle båter for og dempe støy. Dobbeltinstallåsjon med drev er en høy pris og betale for noen få decibel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Viknes kan også bestilles fra fabrikk med ekstra isolasjon hvis ønskelig. $$$$ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 30.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Joda den jeg var og så på hadde både forsterket skrog og ekstra isolasjon fra Viknes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Dette har kanskje ikke så mye med støy å gjøre men den generelle resonnans man får med "på kjøpet" når man velger akslingsbåt om jeg forstår deg rett? Propellresonnans, skrog, drivlinje etc.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Kor mykje støy er mykje støy ? Funker mobil - app støymåler som samanlikning eller er det typer ressonans og støybilder som ikkje kan målast ? Kunne jo vert intressant med ein tråd om "støynivå i min båt" dersom det er målbart med app, for å gi pekepinn til folk på båtkikk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.