beauty of aqua Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Har hatt litt problemer med og få i gang lading i båten. Snakket med en på marinesenteret i bergen angående feilsøking.Litt usikker på hva han egentlig mente,men forstod det slik at jeg skulle legge en ledning fra d+ til b+ for og starte ladingen...men er det ikke slik at det skal være en motstand her,en lyspære eller lignende,eller holder kun med en ledningstump? Quote mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Joerg Becker Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Det er vel ikke helt sikker å si det på den måten sålenge man ikke vet hvilken dynamo du eier. Alminnelig burde man råde at man skal bruke en glødepære med 2 - 4W som motstand mellom B+ og D+, ikke bare et stykke tråd.Glødepæren virker da akkurat som ladelampen på dashbordet, er ikke noe forskjell. Problemet er at det finnes en del dynamoer med regulatorer som evt. ikke overlever direkte kortslutning. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
beauty of aqua Posted January 16, 2017 Author Share Posted January 16, 2017 ok,vil det si at det er helt bortkastet og kun legge en ledning fra d+ til b+...elller kan det starte ladingen?Litt rart hele greien syns jeg.den begynner alltid og lade etter 5-10 minutters gange,men helt umulig og få i gang lading kun ved og ruse mororer med gir frikoblet...gjelder begge motorer...alarmlys for høy kjølevannstemperatur lyser også parallelt med ladelampen,og slutter og lyse sammtidig? Quote mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Dinamo Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 - og der kan problemet liggja. Hvis den alarmen "stel" strømmen som går gjennom ladelampen so får ikkje dynamoen den tilbakestrømmen som trengs for å komma i gang med lading. Slik du beskriv forløpet på dette, so kan det ogso henda at alarmen for kjølevannstemp slutter å stela strømmen når motoren er varm, ref 5 - 10 min. Dermed er mitt forslag: Koble fra ledning til kjølevannstempalarm på motor, og sjå til at den ledningen er isolert og ikkje "kjem borti noko". Starte so motoren og sjå om den begynner å lada med ein gang. I so fall, sjå desse problema i sammenheng ved feilsøk mest på temp. alarm. Magne Quote Link to post
beauty of aqua Posted January 16, 2017 Author Share Posted January 16, 2017 høres logisk ut!må prøves.takker for innspill! Quote mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.