Jump to content

Hvordan få dynamo til og starte lading?


beauty of aqua

Recommended Posts

Har hatt litt problemer med og få i gang lading i båten.

Snakket med en på marinesenteret i bergen angående feilsøking.Litt usikker på hva han egentlig mente,men forstod det slik at jeg skulle legge en ledning fra d+ til b+ for og starte ladingen...men er det ikke slik at det skal være en motstand her,en lyspære eller lignende,eller holder kun med en ledningstump?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Det er vel ikke helt sikker å si det på den måten sålenge man ikke vet hvilken dynamo du eier.

Alminnelig burde man råde at man skal bruke en glødepære med 2 - 4W som motstand mellom B+ og D+, ikke bare et stykke tråd.
Glødepæren virker da akkurat som ladelampen på dashbordet, er ikke noe forskjell.
 

Problemet er at det finnes en del dynamoer med regulatorer som evt. ikke overlever direkte kortslutning.

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

ok,vil det si at det er helt bortkastet og kun legge en ledning fra d+ til b+...elller kan det starte ladingen?Litt rart hele greien syns jeg.den begynner alltid og lade etter 5-10 minutters gange,men helt umulig og få i gang lading kun ved og ruse mororer med gir frikoblet...gjelder begge motorer...alarmlys for høy kjølevannstemperatur lyser også parallelt med ladelampen,og slutter og lyse sammtidig?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

 - og der kan problemet liggja. Hvis den alarmen "stel" strømmen som går gjennom ladelampen so får ikkje dynamoen den tilbakestrømmen som trengs for å komma i gang med lading. Slik du beskriv forløpet på dette, so kan det ogso henda at alarmen for kjølevannstemp slutter å stela strømmen når motoren er varm, ref 5 - 10 min.

Dermed er mitt forslag: Koble fra ledning til kjølevannstempalarm på motor, og sjå til at den ledningen er isolert og ikkje "kjem borti noko". Starte so motoren og sjå om den begynner å lada med ein gang. I so fall, sjå desse problema i sammenheng ved feilsøk mest på temp. alarm.

 

Magne

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...