Jump to content

Fusion MS-RA70 med MS-DAB100A DAB+ mottager, erfaringer?

Targa 23.1

Recommended Posts

Jeg er ikke like positiv til Fusion. Om du har beskyttet plassering innendørs ville jeg heller kjøpt en vanlig god bilradio. Synes de gir mye mer for pengene, f.eks kan man gjerne fjernstyre med app på smarttelefon, det er mye mer nyttig enn å skulle bruker plotteren.

Fikk anlegget til min 60 års dag :thumbsup:

Kan fjernstyres fra min Samsung smarttelefon :smiley:

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
  • 1 år senere...

Jeg har bare plassert antennen til MS-DAB100A bak ryggen på salongen nede i seilbåten. Har foreløpig hatt god dekning langt ut i skagerak. Det er på en AV-750 spiller, men synest det er litt tungvint at jeg ikke kan bytte dab kanal på kartplotteren via nmea2000.  Kjøpte fusion for å kunne styre musikken ute i cockpiten fra plotteren når det regner og er ugunstig med mobil app. Er middels fornøyd med DAB modul løsningen fordi jeg ikke har funnet noen løsning for å lagre kanaler og kanal lister. Hver gang jeg slår på radioen, så må den søke og scanne. I bilen så har jeg alle kanalene foran meg på displayet, så det er nok Fusion som ikke har lagt nok energi ned i DAB foreløpig.(eller jeg som ikke har lest nok i bruker manual) Mener å ha lest en plass at fusion skal bedre brukervennligheten på DAB. Leste vel bare halve overskriften.....mulig det var en app som skulle tilpasses DAB bedre.

Jeg monterte denne DAB adapteren i fjor. Grei montering. Jeg monterte antennen under instrumentpanelet, det sies jo at glassfiber ikke forstyrrer signalet.. 

Jeg endte opp med dårlige motakerforhold. På slutten av sesongen så monterte jeg antennen på topp av instrumentpanelet, venstre side. Da ble det supre mottakerforhold, helt til jeg slo på LED belysningen under dekk... 

Så min erfaring er at radioen er bra, men virker som antenne, og ledning er veldig følsom for forstyrrelser fra annen elektronikk. Jeg tror det er greit med antennen under instrumentpanelet, men eksperimenter deg frem med plassering av antenne og ledningen. 

Lykke til. 

• 2 år senere...

Da er det daks for oppgradering av min Fusion MS-RA70 (2018) med DAB modul, Update versjon 1.1.56 (29. november 2019) ligger på nettet. Formaterte USB brikken til FAT32 og pakket ut fila som er forklart i medlagt pdf file.

Prøvde å oppgradere selve radioen først, fikk da melding om at fila ikke ble godkjent. Prøvde deretter å oppgradere DAB modulen, her gikk alt etter planen og oppgraderingen var vellykket. Så prøvde jeg på nytt å oppgradere radioen, men dessverre fikk jeg samme melding som tidligere - invalide file. Her stoppet jeg ... Testet radioen og alt fungerte som før.

Er det noen her inne som har gjort dette tidligere og eventuelt kommet frem til det samme som meg?

Takker for feedback.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Framtia skrev On 17.1.2017 at 20.50:

Jeg er ikke like positiv til Fusion. Om du har beskyttet plassering innendørs ville jeg heller kjøpt en vanlig god bilradio. Synes de gir mye mer for pengene, f.eks kan man gjerne fjernstyre med app på smarttelefon, det er mye mer nyttig enn å skulle bruker plotteren. 

Jeg har en RA70N og den styrer jeg både med telefon og pad. 

John_Kr skrev 1 time siden:

Da er det daks for oppgradering av min Fusion MS-RA70 (2018) med DAB modul, Update versjon 1.1.56 (29. november 2019) ligger på nettet. Formaterte USB brikken til FAT32 og pakket ut fila som er forklart i medlagt pdf file.

Prøvde å oppgradere selve radioen først, fikk da melding om at fila ikke ble godkjent. Prøvde deretter å oppgradere DAB modulen, her gikk alt etter planen og oppgraderingen var vellykket. Så prøvde jeg på nytt å oppgradere radioen, men dessverre fikk jeg samme melding som tidligere - invalide file. Her stoppet jeg ... Testet radioen og alt fungerte som før.

Er det noen her inne som har gjort dette tidligere og eventuelt kommet frem til det samme som meg?

Takker for feedback.

Har inmtrykk av at Fusion er dårlig på firmware. Sist jeg skulle oppgradere så bare hang det seg. Måtte ta strømmen for å komme videre. Fikk ikke lagt inn den oppdateringen og det er vel 1 år siden nå

Redigert

Prøvde nå igjen med siste firmware. Den går til 15% og så hopper den bare ut igjen til der jeg var. Men alt er låst så jeg må ta strømmen for å resette den. Husker også at jeg sendte fusion en support ticket i fjor når jeg hold på, men jeg hørte aldri noe fra dem igjen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Sørlandet2 skrev On 23.2.2018 at 6.53:

Jeg endte opp med dårlige motakerforhold. På slutten av sesongen så monterte jeg antennen på topp av instrumentpanelet, venstre side. Da ble det supre mottakerforhold, helt til jeg slo på LED belysningen under dekk... 

Jeg har gitt opp Fusion DAB modulen i båten, og alle de andre bærbare DAB radioene som ble kjøpt inn i forbindelse med overgangen til DAB.  Det lages mye bra radio, men DAB er kun en fartsdump på veien mot digitalradio.   

DAB modulen fungerte fint ett års tid, og så startet problemene. Har ikke greie på det, men fant fort ut at DAB modulen både var lite brukervennlig, og ustabil. Modulen er nå faset ut av seg selv fordi den ikke dukker opp i menyen lenger. Fusion er ikke løsningen slik jeg ser det om du vil ha en god DAB radio.  Vår Fusion MS-AV750 ble først og fremst valgt for å kunne styre radio og ipod fra kartplotter ute i dårlig vær. Så viste det seg at man ikke kan skifte kanal på DAB modulen over nmea2000 fra kartplotter. Da er noe av vitsen med en dyr Fusion radio borte for dem som er på jakt etter DAB radio som skal være montert inne og betjenes ute fra plotter.  Nå går det i radioapp over blåtann når det skal lyttes til radio. 

DAB er ikke fremtiden, men en fartsdump på veien mot digitalradio.

Her er en link som forteller mer om hvordan man alternativt kan lytte til radio. Mobildata blir bare rimeligere for hvert år, samtidig som DAB blir mer umoderne.  DAB er gratis å lytte til, men ikke gratis å installere. Eneste plassen vi har DAB nå er i den ene bilen, den er fabrikkmontert og fungerer bra. De 3 andre DAB løsningene vi investerte i er alle skrotet, og vi brukte mange tusen på overgangen. Jeg ville ikke brukt penger eller energi på DAB. Oppgrader heller datapakka. Vi bruker kun mobilt bredbånd ombord, både til radio og tv. På fusion anlegget spiller vi radio over blåtann fra ipad/iphone. Man skal høre mye radio før det er dyrere enn DAB har vært hos oss, og de fleste bruker uansett ikke opp den datapakka de har.  Hos oss er det vel ungene som tømmer datakvota raskest, og ikke radioen som jeg hører på av og til. Så mitt tips er å hoppe over hele DAB modulen.

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/0nXjyE/dab-i-bil-del-2

Seilars skrev 47 minutter siden:

Jeg har gitt opp Fusion DAB modulen i båten, og alle de andre bærbare DAB radioene som ble kjøpt inn i forbindelse med overgangen til DAB.  Det lages mye bra radio, men DAB er kun en fartsdump på veien mot digitalradio.   

DAB modulen fungerte fint ett års tid, og så startet problemene. Har ikke greie på det, men fant fort ut at DAB modulen både var lite brukervennlig, og ustabil. Modulen er nå faset ut av seg selv fordi den ikke dukker opp i menyen lenger. Fusion er ikke løsningen slik jeg ser det om du vil ha en god DAB radio.  Vår Fusion MS-AV750 ble først og fremst valgt for å kunne styre radio og ipod fra kartplotter ute i dårlig vær. Så viste det seg at man ikke kan skifte kanal på DAB modulen over nmea2000 fra kartplotter. Da er noe av vitsen med en dyr Fusion radio borte for dem som er på jakt etter DAB radio som skal være montert inne og betjenes ute fra plotter.  Nå går det i radioapp over blåtann når det skal lyttes til radio. 

DAB er ikke fremtiden, men en fartsdump på veien mot digitalradio.

Her er en link som forteller mer om hvordan man alternativt kan lytte til radio. Mobildata blir bare rimeligere for hvert år, samtidig som DAB blir mer umoderne.  DAB er gratis å lytte til, men ikke gratis å installere. Eneste plassen vi har DAB nå er i den ene bilen, den er fabrikkmontert og fungerer bra. De 3 andre DAB løsningene vi investerte i er alle skrotet, og vi brukte mange tusen på overgangen. Jeg ville ikke brukt penger eller energi på DAB. Oppgrader heller datapakka. Vi bruker kun mobilt bredbånd ombord, både til radio og tv. På fusion anlegget spiller vi radio over blåtann fra ipad/iphone. Man skal høre mye radio før det er dyrere enn DAB har vært hos oss, og de fleste bruker uansett ikke opp den datapakka de har.  Hos oss er det vel ungene som tømmer datakvota raskest, og ikke radioen som jeg hører på av og til. Så mitt tips er å hoppe over hele DAB modulen.

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/0nXjyE/dab-i-bil-del-2

Hei. 

Sitter med samme erfaring. FUSION var originalt montert i min båt. DAB adaptere har igrunnen fungert ok. Men dette er kanskje et unødvendig komplisert system? Krever oppdateringer. Etter 6-8 år, så ser det ut som de slutter å oppdatere. Så da går de ut på dato... Hvor komplisert er det nødvendig å lage et stereoanlegg? Nå er min enhet ødelagt. Virket ikke etter vinteren. Er fem år, utgått garanti. 

Savner den gamle FM radioen. Fungerte enkelt i en generasjon eller to..

Da DAB systemet ble planlagt, så var mobildata dyrt, og FM hadde sine begrensninger.  Nå er prisen på mobildata ekstremt mye rimeligere, og DAB er umoderne. Spørsmålet er bare hvor lenge DAB og Rikstv kommer til å overleve. Jeg tipper at om 5 år er begge deler vedtatt nedstengt fordi folk flest hører på radio og ser tv  over internett. Lydkvaliteten på DAB er det mest skuffende, og med konkurranse fra internett og fallende datapriser med 5G ville jeg ikke montert tv eller DAB antenne på en båt i 2020.

Vi har rikstv antenne i toppen av masta, men den lever i likhet med DAB antenna kun fordi det er en jobb å fjerne dem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...