bortreist Startet 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2017 (redigert) Hei, jeg må bytte kompressor og fordamper i fryseboksen i båten. Vi har en ganske stor boks på over 100l under den ene benken i salongen. Av de kjøle/fryseanleggene jeg finner i nettsjappene er det bare dette som har nok frysekapasitet: http://seatronic.no/kjol-og-kok/kjoleskap-og-kjolebokser/kjoleaggregat/isotherm-kjoleagregat-2013-med-stor-fordamper her er jo fordamperen nesten 1,4 m lang, å så lang er ikke boksen min, men jeg ser jo at hvis den kan bøyes i 90 grader vinkel på rett sted, så vil det jo passe perfekt. kan en sånn fordamper bøyes? kan det til og med være sånn at det er meninga? Det kan jo ikke være så innmari mange som har fryser på 1,5 m bredde eller lengde i båten. Noen som har greie på slikt? Redigert 17.Januar.2017 av bortreist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Fordampere har tynnere gods enn vanlige rør for å avgi mest mulig kulde. Tåler nok å bøyes litt men ikke 90 grader. Linken fungerte ikke forresten. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
bortreist Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Hmm. så rett ut, men jeg har lagt den inn på nytt. fordamperen her er jo en slags plate med kanaler i. Fornyften tilsier jo at den ikke kan bøyes, men jeg har veldig lyst at det skal gå, for da er dette settet en bra løsning. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Nå fungerte linken. Om du får knekk i kanalene så er det gjort, og vanskelig reparere. Kanskje høre med seatronic? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Viksund Bravo Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 (redigert) Jeg kan nesten garantere at den ikke kan bøyes. vil kollapse fort. Rør som kan bøyes er myke og med tykkere vegger. Redigert 17.Januar.2017 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Lazyjack Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Skal du prøve så må du ihvertfall bøye den over en passende mal, ikke over f.eks. kneet..... Tviler likevel på at det blir vellykket. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Slike fordampere må fylles med vann under trykk og bøyes over en tilpasset mal. Hvis ikke vil du få en knekk eller en innsnevring på rørene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Har hatt lik den i en tidligere båt, og den kunne bøyes... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Side 10 i denne sier at man kan bøye evaporatoren, men ikke hvor som helst: http://great-water.com/store/PDF/files/manuals/CCmanualv5.PDF Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
HansT Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 Bare en tanke,hva med å bruke 2 litt mindre som er koblet sammen?burde ikke det gi samme effekt? Sitér dette innlegget Link to post
bortreist Svart 18.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 Se der da fant jeg jo ut av det :-) sånne forum er helt kanon til å finne ut av ting man ikke har greie på. Takk for alle svar, særlig manualen som Popey lenket til. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 I den lenka til Popeye70 les eg det slik at denne fordamperen kan bøyast kor som helst, men med bruk av spesialverktøy, og der er oppgitt minste bøyeradius 20 mm. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 (redigert) Jeg har engang byttet fordamper i en båt. Brukte en stolpe på land (rør med radius 8-10 cm) til å bøye den rundt, det gikk fint. Edit: Mente diameter. Redigert 18.Januar.2017 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Viksund Bravo Svart 19.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 Jeg ville iallefall sjekket med leverandør om det går og hvordan det skal gjøres. Så får du forhåpentligvis ny om det skjærer seg. Alternativt at de bøyer den for deg før du får den :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Mix Svart 19.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 (redigert) Skal du ha fryseboks noe du åpenbart skal ha siden du kikker på en så stor fordamper så skal fordamperen bøyes to plasser. RTFM. Redigert 19.Januar.2017 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.