Jump to content

Tips til kjøp av brukt motorseiler

Quentin

Recommended Posts

Har kjøpt meg motorseiler etter å hatt både motor- og seilbåt. Ikke noe galt i det dersom det er det man vil. Ser det heller som både og.

Man får veldig ofte et inntrykk av hvordan båten er vedlikeholdt når man ser på den. Er alt slitt og slarkete er det akkurat det. Ser alt nypolert og vedlikeholdt ut er det en god sjanse for at eier har tatt vare på båten. Skitt og dårlig lukt er et dårlig tegn.

Hvor gammel er motoren?
Finner du tegn på skrogskade?

Sjekk skrog-gjennomføringer nøye samt alt annet som går gjennom skroget.

Hvordan er det elektriske anlegget?

Løft opp og se under og bak ting som kan flyttes. Be om en gjennomgang av utstyr for å få bekreftet at det virker.

Hvilken båt er det du planlegger å kjøpe?

Båten ligger i Trondheim og jeg bor i Oslo, så jeg prøver å finne ut så mye som mulig på forhånd. Det er en 33 fots Alo 96, motoren er fra 2005 og riggen har blitt sertifisert i 2015. Jeg har fått inntrykket av at båten er godt brukt, men også godt vedlikeholdt og mye av utstyret har blitt oppgradert. Eieren virker som han kan det han driver med og gir meg gode svar på alle spørsmålene jeg stiller. Jeg må jo selvfølgelig undersøke båten grundig før jeg kjøper den, takk for tips på hva jeg bør se etter:)

Dette er båten jeg snakker om https://www.finn.no/88588143

Har kjøpt meg motorseiler etter å hatt både motor- og seilbåt. Ikke noe galt i det dersom det er det man vil. Ser det heller som både og.

Man får veldig ofte et inntrykk av hvordan båten er vedlikeholdt når man ser på den. Er alt slitt og slarkete er det akkurat det. Ser alt nypolert og vedlikeholdt ut er det en god sjanse for at eier har tatt vare på båten. Skitt og dårlig lukt er et dårlig tegn.

Hvor gammel er motoren?

Finner du tegn på skrogskade?

Sjekk skrog-gjennomføringer nøye samt alt annet som går gjennom skroget.

Hvordan er det elektriske anlegget?

Løft opp og se under og bak ting som kan flyttes. Be om en gjennomgang av utstyr for å få bekreftet at det virker.

Hvilken båt er det du planlegger å kjøpe?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...